30 فروردین 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > خاتم کاری > آثار خاتم کاری دوره قاجار از اصالت و مرغوبیت برخوردارند

آثار خاتم کاری دوره قاجار از اصالت و مرغوبیت برخوردارند

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سمیرا عرب کارشناس پژوهشی گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت :
در تعیین معیارهای اصالت آثار هنری و تاریخی، ارزش‌ های ملی آنها در نظر گرفته می شوند و نوآوری در طرح و رنگ از موارد پراهمیت خاتم کاری به شیوه قاجار است، به نحوی که بسیاری از آثار این دوره از اصالت و مرغوبیت برخوردارند.
خانم عرب این مطلب را در نشست خاتم کاری در دوره قاجار از سلسله نشست های تخصصی هم اندیشی رویکردهای پژوهشی در هنرهای سنتی که به صورت زنده در صفحه اینستاگرامی پخش شد، مطرح کرد.
ایشان خاتم کاری را یکی از روشهای تزئین سطح اشیا به ویژه اشیای چوبی دانست که از دوره مظفریان مورد توجه هنرمندان ایرانی قرار گرفته و تا امروز ویژگی‌ های اصالتی آن دستخوش تغییراتی شده است.
ایشان افزودند شاید بتوان با استناد به قدیمی ترین اثر موجود که در موزه متروپلیتن نگهداری می شود و مربوط به دوران آل مظفر است، آغاز هنر خاتم کاری را تخمین زد. این اثر یک رحل چوبی است که به تاریخ (۷۶۱ ه.ق) مزین به منبت، مشبک و خاتم کاری است و نام سازنده و محل ساخت آن بر روی بدنه مشاهده می شود.
وی همچنین دوران صفویه را از دوران های پر اهمیت هنر خاتم کاری در ایران خواند. (با استناد به آثار برجای مانده)
آثاری همچون تزیین خاتم بر روی انواع سطوح چون درهای ورودی، صندوق قبور و انواع قاب و صندلی. که از نمونه‌ های شاخص آن می‌توان به صندوق قبر شیخ صفی در اردبیل و خاتم کاری صندوق قبر امام موسی کاظم (ع) در کاظمین اشاره کرد، همچنین آثار بیشماری از این دوران در داخل و خارج از کشور موجود است که به عنوان نمونه می‌توان به درهای تخت مرمر از مجموعه تاریخی کاخ گلستان، خاتم کاری صندوق قبر امام علی (ع) در نجف و صندوق قبر امام حسین (ع) در کربلا اشاره نمود.
وی در ادامه یادآور شد خاتم کاری در دوره قاجار به همان روال اما در مواردی همراه با نوآوری جریان داشته و آثار بیشماری از آن در کاخ موزه گلستان محفوظ است.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.