04 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > جایگاه صنایع دستی ایران و اصفهان در جهان

جایگاه صنایع دستی ایران و اصفهان در جهان

پس از برگزاری نخستین نشست جهانی در ارتباط با صنایع دستی و متعاقباً نام گذاری روز جهانی صنایع دستی و هم اندیشی جهانی و ثبت پروتکل‌ های ویژه و گسترش اعضا و همچنین عضویت ایران در آن یقیناً تمامی اعضا به فراخور حال خود و نیز به فراخور موقعیت صنایع دستی در کشورهای مطبوع خود دست به تمهیداتی زده و راهکارهایی را برای رونق و بهبود وضعیت تولید و عرضه محصولات صنایع دستی خود اندیشیدند. میهن عزیزمان ایران نیز به عنوان کشوری دارای پیشینه درخشان فرهنگی و تمدنی با دستی باز تر و انگیزه و امیدی بیشتر قدم در این عرصه گذاشت و توانست موقعیت مناسبی را در صدر کشورهای تولید کننده هم به لحاظ تنوع در شاخه‌های مختلف و همچنین کیفیت تولید آن برای خود ایجاد نماید، به گونه ای که از میان ۴۶۰ رشته ثبت شده رسمی در مجامع مربوطه جهانی ۳۷۸ رشته آن در ایران موجود بوده و فعال می‌باشد.
از سال ۲۰۰۰ میلادی با همکاری سازمان علمی، تربیتی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) و انجمن توسعه و ترویج صنایع‌ دستی نشان اصالت یونسکو (مهر اصالت صنایع دستی) پایه‌گذاری شد.
در سال ۲۰۱۴ اجرای مراسم و داوری ها از سوی یونسکو به شورای جهانی صنایع دستی واگذار گردید و مقرر گردید که مراسم اعطای نشان هر دو سال یک بار در یک کشور از اعضای شورای جهانی صنایع دستی برگزار گردد. ایران از سال ۲۰۰۷ رسماً در این طرح شرکت نمود و لازم به ذکر است که تاکنون بیش از ۳۰ کشور به عضویت آن آمده اند و به علت تکثر موجود، کشورها منطقه بندی گردیدند که ایران به همراه کشورهای افغانستان، قزاقستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان در دسته کشورهای آسیای مرکزی قرار گرفته است. از مجموع مراسم‌های برگزار شده در سال‌های ۲۰۰۷، ۲۰۰۸، ۲۰۱۰، ۲۰۱۲، ۲۰۱۴ ایران توانسته است با ثبت دریافت ۲۷۳ نشان یونسکو صاحب رکورد بیشترین دریافت نشان در میان کشورهای عضو باشد. نشان ها در رشته های سراجی، نساجی (سنتی)، مس گری، گلیم، گلابتون، سفالگری، نمد، حوله و عبا اعطا گردیده است. در کنار آن باید به ثبت هشت شهر و دو روستای جهانی صنایع دستی از ایران اشاره نمود که آماری مهم و قابل توجه می باشد.

ست بشقاب و گلدان مس و پرداز

اثرات و دستاورد های نشان های جهانی بر رونق تولید و صادرات صنایع دستی

باید اذعان نمود که هم اکنون وضعیت عرضه، تولید و همچنین صادرات صنایع دستی ایران و اصفهان در موقعیت بیم و امید به سر می‌برد. از سویی عواقب و تبعات شیوع کرونا اثرات جانبی تحریم‌ های اقتصادی و تجاری و از سوی دیگر عدم مدیریت جامع، متمرکز، علمی و دور اندیشانه و نیز حمایت ناکافی حقوقی و قانونی و بعضاً مالی از دست اندرکاران پر تلاش و کوشش و گسترده این حوزه (بیش از یک میلیون شاغل مستقیم و رسمی در این حوزه) و عدم تبلیغات مناسب کافی و اصولی در رسانه های رسمی دولتی و بعضاً بخش خصوصی (رسانه‌های اینترنتی و شبکه‌های مجازی) تأثیری بلافصل در چرخه تولید و عرضه به ویژه در حوزه صادرات برجای گذارده است. صادراتی که طبق آمار رسمی در سال ۹۶ رتبه نخست صادرات غیر نفتی را در کنار خشکبار به خود اختصاص داده است و همچنین شاغلین مستقیم و غیر مستقیم در مجموعه طراحی، تولید، عرضه و صادرات و فروش داخلی صنایع دستی ایران آمار بالا و قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. علاوه بر صادرات از مبادی ورودی و خروجی رسمی (گمرک) صادرات چمدانی (مسافری) نیز آمار قابل توجهی را رقم زده است که متأسفانه با گسترش اپیدمی کرونا و تعطیلی تورهای مسافرتی ورودی و خروجی از کشورمان (همانند سایر ممالک دیگر) این بخش از صادرات فعلاً در رکود و سکون به سر برده و ایجاب می‌نماید که سرمایه‌ گذاران گرامی و نیز مسئولین ذیربط در این عرصه، زمینه رونق در عرصه صادرات از مبادی رسمی را مورد توجه و عنایت ویژه قرار دهند. چه که این که صنایع دستی ایران بی‌نیاز از ارزهای خارجی (در مرحله تولید) و ارزآور (در مرحله عرضه و صادرات) می باشد و با توجه به شرایط تحریمی نباید از کنار این فرصت طلایی به آسانی و راحتی گذشت. به ویژه اینکه صنایع دستی ایران دارای بار فرهنگی، هنری و ارزشی بوده و هر کالایی چونان سفیری توانمند می‌تواند مروج ارزش ها و فرهنگ والای ایران عزیزمان در خارج از مرزهای میهن باشد.

صنایع دستی ایران و اصفهان

نگاه هفت گردون خیال به این مقوله

هفت گردون خیال از بدو تأسیس و فعالیت خود در این حوزه با نگاهی جامع، همه‌ جانبه و خلاقانه به سوی آینده ای روشن تر و پر امید تر چشم داشته است و همت و مساعی خود را در تولید و همچنین عرضه ای متفاوت از حوزه‌ های مختلف صنایع دستی ایران قرار داده است. شاخه هایی چون خاتم کاری، فیروزه کوبی، میناکاری روی مس سفال شیشه طلا نقره برنج و چوب، مس و پرداز، معرق، منبت، ترمه، قلمکار، قلم زنی، حکاکی مس، نقاشی مس، سرامیک و سفال و…
با این دیدگاه هفت گردون با ابداع و عرضه پکیج های خلاقانه، متفاوت و جذاب تحت عناوین بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات آنتیک، محصولات وی‌ آی‌ پی، هدایای اداری، هدایای تبلیغاتی، هدایای سازمانی، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید و… گام های خود را در این عرصه متفاوت تر، محکم تر و زیبا تر برداشته و یاری گر افراد، نهادها، ارگان ها و شرکت های دولتی و خصوصی در تهیه هدایای متفاوت و اصیل صنایع دستی مورد نیاز خود بوده و می باشد.
وبسایت جامع هفت گردون خیال دریچه‌ای است رو به دنیایی زیبا و دیدنی از محصولات و پکیج های نفیس، اصیل، زیبا و متفاوت صنایع‌ دستی ایران و محصولات مکمل که شما را به بازدید از آن دعوت نموده و آماده دریافت پیشنهادات و نیز پاسخگوی سؤالات شما پیرامون پکیج ها و محصولات و هدایای پیشنهادی هفت گردون می باشد.

ست کشکول حکاکی مس به همراه کتاب نفیس

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.