06 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > چراغ لامپا میناکاری روی سفال

چراغ لامپا میناکاری روی سفال

حوزه گسترده صنایع دستی ایران میدانی است مناسب برای جلوه گری و عرض اندام اذهان خلاق، مبدع و مبتکر.
حوزه‌ای که بیشتر عرصه‌های زندگی اجتماعی و فردی ما را پوشش می دهد، در هر عرصه‌ای حرفی برای گفتن دارد و زیبایی و جذابیت دستاورد بلافصل آن است. میناکاری سرشاخه ای مهم در عرصه صنایع دستی ایران می باشد که خود به چند زیر مجموعه متفاوت و زیبا تقسیم گردیده است، میناکاری روی مس، میناکاری روی سفال، میناکاری روی شیشه، مینا و برنج، میناکاری روی طلا و نقره که هر کدام در نوع خود دنیایی زیبا از طرح و نقش و رنگ است. هنرمند خلاق میناکار جسورانه هنر مینای خود را در هر زیرساختی که اراده کند می نشاند و تلفیقی بدیع و جذاب را خلق می‌کند. در حوزه میناکاری روی سفال ما شاهد نقوش و اشکالی زیبا، بدیع و جالب توجه هستیم. هنرمند میناکار تکنیک های گوناگونی را در خلق آثار هنری خود به کار می‌بندد تا روح نوجو و تحول خواه ما را سیراب سازد. کاربرد محصولات میناکاری روی سفال بیشتر در عرصه محصولات و لوازم مورد نیاز خانگی از قبیل بشقاب، کاسه، گلدان، چراغ های تزئینی آویز یا دیوارکوب، شمعدان، پارچ‌ و لیوان میباشد که هرکدام در انواع و اشکال چه به لحاظ ساخت و چه به لحاظ تکنیک های مختلف میناکاری عرضه گردیده اند.
قطب مهم میناکاری روی سفال شهر لالجین همدان است است که شانه به شانه اصفهان در این عرصه به پیش می تازد و البته ناگفته نماند که در عرصه بین‌المللی محصولات سفال و مینای لالجین همدان دارای ارج و اعتباری زبانزد می باشد که به افتخار ثبت جهانی نیز نائل گشته است.
محصول مورد نظر این سخن پیرامون انواع چراغ های خانگی روشنایی است که به چراغ لامپا شهره است که دارای پایه ای از جنس سفال (از فلزاتی نظیر مس و برنج و آلومینیوم نیز در ساخت این محصول بهره برده می‌شود) بوده پایه ای گرد در انتها و در مقطع میانی فضایی برای ذخیره سوخت (نفت) و در بالا شیشه یا حباب یا به گفته قدما لوله لامپا در اشکال مختلف نصب می‌شود که به وسیله فتیله آغشته به سوخت(نفت) روشنایی آن برقرار می گردد. البته امروزه کمتر به لحاظ کاربردی شاهد استفاده از آن به عنوان چراغ روشنایی می باشیم شاید در نقاط و روستاهای دور افتاده هنوز این محصول دارای کاربرد باشد اما در شهرها صرفاً با نگاهی نوستالژیک به این محصول نگریسته و از آن به عنوان محصولی تزئینی و دکوراتیو استفاده می شود. بدنه و پایه این چراغ زیبا توسط هنرمندان میناکار با روش ها و تکنیک های متفاوتی میناکاری گردیده و حتی در بعضی از موارد بر روی لوله لامپا نیز شاهد نقاشی و خطوط رنگی می‌باشیم (ویترای). تکنیک های مورد استفاده میناکاران بر روی این محصول عمدتاً استفاده از نقوش اسلیمی بوده، لیکن در میناکاری روی سفال های لالجین همدان شاهد استفاده از تکنیک نقطه گذاری می باشیم که ماحصل آن نیز بسیار کاری زیبا و متفاوت است.
چراغ لامپا گردسوز و پیه سوز چند نمونه از انواع چراغ های زیبا و جذاب است که توسط هنرمندان عزیز سفالگر و میناکاران عرضه گردیده است.

هفت گردون خیال و میناکاری روی سفال

شرکت هفت گردون خیال با انگیزه رونق، شکوفایی، گسترش و ترویج استفاده از محصولات صنایع دستی ایرانی از جمله هدایای میناکاری فعالیت خود را ساماندهی می‌نماید و در جهت ترویج استفاده از این دست محصولات تمامی همت و مساعی خود را مصروف به این امر مهم می نماید و در حرکتی مبتکرانه اقدام به طراحی و عرضه پکیج های زیبا و کاربردی از مجموعه محصولات میناکاری و سایر شاخه‌های صنایع دستی ایران از جمله خاتم‌کاری، فیروزه‌کوبی، مس و پرداز، نقره نما، ترمه و قلمکار، و قلم‌زنی نموده است.
پکیج هایی تحت عناوین بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات آنتیک، هدایای سازمانی، محصولات وی آی پی، هدایای مناسبتی، هدیه خاص، ویژه و فاخر که همگی در وبسایت جامعه هفت گردون خیال عرضه گردیده و برای مشاهده و تهیه خریداران و متقاضیان محترم آماده میباشد.

محصولات میناکاری

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.