01 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > کاسه بشقاب میناکاری روی شیشه

کاسه بشقاب میناکاری روی شیشه

غیر از هنر که تاج سر آفرینش است              دوران هیچ منزلتی جاودانه نیست

و این منزلت هنر مینا‌کاری است که جاودان می باشد و به حیات پربار و رونق خود ادامه می‌دهد. هنر دیرین و اصیل زیبای میناکاری از کهن ترین هنرهای ایرانی و ملی ماست که به مثابه میراث گرانقدر پیشینیان پر تلاش و کوشش مان به ما رسیده است و بر بلندای صنایع دستی ایران چون ستاره ای فروزان می درخشد.
هنر مینا‌کاری نیز همچون خاتم‌ کاری دارای طیف وسیعی از محصولات و همچنین گرایش‌ های مختلف در زیر ساخت و طراحی و نقش است. مهمترین شاخه های میناکاری را می‌توان تحت عناوین میناکاری روی مس، سفال، شیشه، طلا، نقره، برنج و چوب دسته بندی نمود.
یکی از زیباترین و نیز کهن ترین شاخه های صنایع دستی مینا‌کاری هنر-صنعت میناکاری روی شیشه می باشد. این هنر شاید به جرأت بتوان گفت قدمتی چندین هزار ساله دارد. قدمتی بیش و پیش از اختراع شیشه و متعاقباً محصولات شیشه‌ای را برای هنر مینا‌کاری روی فلزات و سفال و سنگ (نقوش اولیه بشر نخستین بر صخره های سنگی، دیواره غارها و ادوات و ابزار سنگی) می توان در نظر گرفت.
هنر میناکاری روی شیشه بسیار زیبا، رنگین، جذاب و بعضاً رؤیایی است. در سده‌ های پیشین میلادی به ویژه پس از ظهور مسیحیت و کلیسا و بناهای وابسته به آن هنر مینا‌کاری و نقاشی روی شیشه رواج بسیاری یافت. پنجره های بزرگ و بلند و بعضاً سقف های گنبدی شیشه‌ای و محراب های عبادت کلیسا همگی مزین به هنر نقاشی میناکاری روی شیشه گردیدند و بازتاب رنگی نور خورشید در فضای داخل معابر و کلیساها فضای رؤیایی بی نظیر، پر انرژی و در عین حال آرام‌ بخش را به وجود می‌آوردند و می آورند. علاوه بر موارد فوق، بسیاری از ظروف خانگی شیشه ای مثل انواع بطری ها، کاسه و بشقاب و گلدان های شیشه ای نیز همگی با هنرمندی و لطف فراوان مزین به نقوش جذاب و رنگین گردیدند. یکی از این محصولات فوق‌ العاده در حوزه میناکاری روی شیشه انواع کاسه و پیش دستی های متنوع انار خوری یا آجیل خوری می باشد که در رنگ آمیزی های قرمز، آبی روشن، آبی لاجوردی و بعضاً زرد و قهوه‌ای کمرنگ به بازار عرضه گردیده است. لبه های کاسه عموماً دارای دالبر بود و پیش دستی نسبتاً تخت طراحی گردیده است.
در محصولات میناکاری روی شیشه بعضاً از تراش شیشه نیز بهره برده می شود و سطح پیش دستی و کاسه با طرح های وزین و زیبا تراش خورده و سپس به زیور مینا آراسته می گردد.
هدایای میناکاری در تمامی گرایش های آن بسیار دوست داشتنی، زیبا و رنگین است. محصولات میناکاری روی مس دارای کاربرد هدایای اداری و سازمانی نیز بوده و همیشه گزینه ای محبوب برای انتخاب می باشد. هدایای میناکاری شیشه دارای کاربرد ویژه‌ای در مناسبت‌های خاص چون روز مادر و روز زن هستند که بسیار مورد علاقه و توجه به ویژه بانوان محترم می باشد.

ست گلدان میناکاری

هدایای مینای هفت گردون خیال

شرکت هفت گردون خیال با نگاهی از سر مهر و ستایش در پکیج های ابداعی و انحصاری خود که دارای تنوع و جذابیت فراوانی می باشد، از هدایای میناکاری بسیار بهره برده و می برد.
پکیج های زیبایی که شاکله اصلی آن بر محصولات زیبا و نفیس صنایع دستی به ویژه خاتم کاری و میناکاری استوار است. عناوینی چون بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، هدایای تبلیغاتی، محصولات وی‌ آی‌ پی، هدایای اداری، هدایای مناسبتی، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدایای فاخر و… پکیج‌های هفت گردون خیال را تشکیل داده‌اند.
مراجعین محترم وبسایت جامعه هفت گردون خیال می‌توانند چشم اندازی زیبا از گلستان رنگین صنایع دستی ایران را نظاره گر بوده و با فراغ خاطر هدایای مورد نیاز خود را انتخاب و تهیه نمایند.
ست گلدان و بشقاب میناکاری اصیل

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.