01 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > کوزه میناکاری روی سفال

کوزه میناکاری روی سفال

++++

هنر اصیل و کهن میناکاری در ایران دارای ریشه‌ های ستبر، قوی و شاخه‌هایی برگ و بار و شاداب است. این هنر-صنعت دیرپا حوزه‌های مختلفی را تحت پوشش زیبایی و جذابیت خود قرار داده و شاخه گسترانیده است، به گونه‌ای که بر ساختار های متفاوتی چون میناکاری روی مس، سفال، شیشه، طلا، نقره، برنج و چوب عرضه می گردد و هنرنمایی می نماید. استادکاران میناکار با جادوی نقش و رنگ خالق زیباترین آثار چشم‌نواز گردیده و محیط پیرامون ما را سرشار از حس زیبایی، جذابیت و درخشش نموده‌اند. علاوه بر زیرساخت، شاهد روش‌ های گوناگونی نیز در ارائه این هنر زیبا می باشیم، همچون مینای خانه بندی، مینای نقاشی، مینای مرصع، مینای برجسته، مینای شکری و مینای نقطه گذاری مهمترین عناوین آن می‌باشند.
در هنر مینا‌کاری ما شاهد ارائه نقوشی بر مبنای طرح های سنتی و اصیل همچون اسلیمی، ختایی، گل و مرغ، ابنیه و خط می باشیم که هر کدام جداگانه دارای ویژگی ها و خصوصیات خاص خود است.
از شاخه‌های مهم هنر مینا‌کاری هنر-صنعت مینا و سفال می باشد که ضمن اینکه دارای اصالت و قدمتی کهن است، امروز محل عرضه خلاقیت‌ ها و نگاه نوین نسل نواندیش، پویا و جوان است. نسلی که با ورود خود به این حوزه خونی تازه در رگ های این هنر زیبا و ماندگار را جاری کرده‌اند.
حوزه محصولات میناکاری روی سفال بسیار گسترده است که شامل انواع ظروف، انواع گلدان، انواع محصولات تزیینی آویزی یا دیوارکوب، طیف وسیعی از لوازم خانگی شامل انواع کاسه، بشقاب، چراغ های پایه دار و معروف به چراغ لامپا (که در گذشته ای نه چندان دور تنها وسیله روشنایی منازل بود) هنرمندان شهر جهانی سفال (لالجین) هم اکنون پرچمدار این شاخه مهم و پر محصول میناکاری بوده و توانسته اند محصولاتی بسیار زیبا، جذاب و الوان را تولید و عرضه نمایند.
یکی از این محصولات صنایع دستی کوزه های سفالی دسته دار است که در روزگاران نه چندان دور از آن به عنوان وسیله ای جهت خنک نگاه داشتن آب استفاده می شد، به ویژه در مناطق گرم و خشک بسیار کاربرد داشته و البته هنوز هم شاید در بعضی مناطق ایران (مناطق کویری و گرم و خشک) از آن به این منظور استفاده شود. این کوزه های سفالی در اشکال و ابعاد مختلف تولید گشته و دارای یک یا دو دسته در گلویی کوزه در بالا و قطور در ناحیه میانی بوده که از آن جهت خنک نگاه داشتن آب استفاده می شود. هنرمندان میناکار با خوش سلیقگی و تلاش هنرمندانه خود این کوزه ها را به زیور مینا آراسته و از آن وسیله ای بسیار جذاب و زیبا می سازند که امروزه بیشتر دارای نقش زیبایی و دکوراتیو در منزل یا محل مورد مصرف هستند.

ست بشقاب سفال در جعبه مقوایی

هدایای میناکاری هفت گردون خیال

میناکاری به مثابه چشم و چراغ هدایای زیبای صنایع دستی هفت گردون تحت عناوین بسته های اقتصادی، هدایای مدیریتی، محصولات آنتیک، محصولات وی آی پی، هدایای تبلیغاتی، هدایای اداری، هدایای سازمانی، هدیه جدید، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدایای مناسبتی و… است.
پکیج های انحصاری و ابداعی هفت گردون خیال با بهره‌ مندی از هدایای میناکاری به همراه سایر محصولات شاخه های گوناگون صنایع دستی و نیز محصولات مکمل جهت سهولت در امر انتخاب و خرید برای متقاضیان محترم اعم از افراد یا سازمان ها و مؤسسات دولتی و خصوصی طراحی و ارائه گردیده اند.
وبسایت جامع هفت گردون خیال دریچه‌ای است باز شده بر افق های زیبای گلستان صنایع دستی ایران.

ست هدیه خاص بشقاب سفال و مینا

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.