10 فروردین 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران نفیس اصیل و زیبا

صنایع دستی ایران نفیس اصیل و زیبا

کشور عزیزمان ایران را مهد هنر، ادبیات، تنوع زیستی و قومیتی می شناسند که یقیناً امری صحیح و علمی است. چه بسیار شعرا، عرفا و ادیبانی که آوازه نام و آثارشان مرزهای ایران را درنوردیده و شهرت جهانی یافته است. به عنوان ذکر تنها یک نمونه می‌توان به سردر سازمان ملل متحد اشاره نمود که مزین به بیتی از شاعر بلند آوازه ایران سعدی شیرازی است :

بنی آدم اعضای یک پیکرند                                               که در آفرینش ز یک گوهرند

در جای این دنیای پهناور در میان آثار و اشیای تاریخی و ارزشمندی که در موزه های معتبر جهان در معرض دید عموم قرار گرفته آثار و اشیاء ارزشمند و بی نظیری از کشورمان زینت بخش آن موزه هاست که هر کدام در نوع خود حکایت از پشتوانه قوی فرهنگی، فنی و هنری آن دارد. جواهر آلات، ادوات شکار، انواع سکه های طلا و نقره، انواع کتب نفیس خطی، انواع دست بافته های بی نظیر، انواع ظروف سفالین، شیشه، سرامیک، انواع ابزار و ادوات برنجی، مسی، فولادی، چوبی، سنگی، تابلوهای نقاشی و نگارگری و بسیاری دیگر که سخن را به درازا می کشاند.
این کلام اغراق نیست که گفته‌اند هنر نزد ایرانیان است و بس. برای خاستگاه و مقطع تاریخی و زمانی خلق صنایع دستی ایران باستان شناسان و کارشناسان به اجماعی جامعه و مستند نرسیده‌اند، لیکن تمامی آرا و نظریات حکایت از پیشینه بسیار کهن و تاریخی صنایع دستی ایران دارد که به مرور زمان شاهد رشد، تکامل، تنوع، نوآوری و ابتکار بوده است. طبعاً هرچه به قرون اولیه تاریخ میهن عزیزمان نزدیک‌تر میشویم شاهد آثاری ساده‌تر و صرفاً کاربردی میباشیم که عموماً در دایره ی ادوات، و ابزار و لوازم مورد نیاز زیست روزانه قرار می‌گیرد مثل ابزار شکار، سرنیزه های مختلف، چاقو، خنجر، کمان و یا ابزار و ادوات پخت و پز و ظروفی شامل بشقاب، کاسه، آبخوری و زیرانداز که با طراحی ساده لیکن کاربردی و با استفاده از از مواد و مصالح بومی موجود در همان دوران و مناطق مکشوفه ساخته گردیده اند. لیکن رفته رفته و به مدد روح خلاق، مبتکر و سازنده ایرانی شاهد تغییر در شکل ظاهری لوازم، ادوات و ظروف بوده و شاهد زیباتر شدن و به زیور آرایه های مختلف مزین شدن می باشیم. و البته بنابر ضرورت ذاتی در مناطق مختلف زیستی و به سبب وجود تنوع آب و هوایی و مواد و مصالح خاص هر منطقه و نیازهای متعاقب آن شاهد تنوع در نوع محصولات و همچنین آرایه های آن می باشیم. محصولات مناطق گرم و خشک و کویری با محصولات و ساخته‌های مناطق بارانی و گرمسیری یا مناطق سردسیری و کوهستانی دارای تفاوت های آشکار می باشد، هم در نوع محصولات ساخته شده، هم در مواد و مصالح اولیه و هم در شکل ظاهری و آرایه ها و تزئینات آن.
به لحاظ روانشناختی قومیت‌ها و فرهنگ ها و آداب و رسوم و سنن، نوع زیست و تعامل اجتماعی و خانوادگی دارای شاخصه‌های است که این امر در نهایت در دست ساخته ها و تولیدات بومی و محلی و در یک کلام در صنایع دستی آنان متجلی و تاثیرگذار است. بنا بر تجارب عینی و علمی هرچه به مرکز و کانون جغرافیایی یک سرزمین نزدیک‌تر می شویم شاهد نوعی درونگرایی آرمانی تر و مسالمت جویانه تر، عرفانی تر و ادیبانه تر هستیم و هرچه به سمت مرزهای جغرافیایی پیش می‌رویم و از مرکز دور می‌شویم شاهد نوعی برون گرایی آمیخته به نوسانات هیجانی بیش تر و پرشورتر بیرونی می باشیم. این امر تأثیرات خود را بلاشک در ساخت، طراحی و شکل محصولات تولیدی صنایع دستی بر جای می‌گذارد. در محصولات تولیدی شهرها و مراکزی که به سمت مرکز ایران گرایش دارند ما شاهد نوعی نگاه عارفانه هنری و درون گرایانه در آثار و محصولات اعم از هنری تزیینی و یا محصولات کاربردی هستیم. می‌توانیم به عنوان مثالی کامل و جامع از شهر هنرپرور و هنرمند خیز اصفهان نام ببریم. محصولات صنایع دستی اصفهان به تمامی دارای روحیه عارفانه، ادیبانه و در یک کلام هنرمندانه است. طرح‌ها، نقوش، سوژه‌ها و رنگ بندی ها همگی حکایت از نوعی نگاه عارفانه دارند. جنس آن از عالم معنا و درون حکایت می‌کند و آدمی را به تأمل، آرامش و فراغت دعوت می نماید. محصولات تولیدی صنایع دستی در شهرهای مرزی و یا نزدیک به آن برونگراتر، دارای بافتی متفاوت، کاربردی تر و هیجان انگیز تر هستند و این سختی و استحکام در ساخت و بافت، جنس و نوع نگاه و کارکرد آن را به وضوح می توانید مشاهده نمایید. رنگ‌های تندتر، زاویه های بیشتر، عدم انحنای کمتر، ظرافت کمتر و استحکام بیشتر را نظاره گریم. در بعضی مناطق شاهد آثار و محصولاتی فاخر، دکوراتیو، گرانبها و اشرافی هستیم. محصولاتی که بیشتر زینت‌بخش تالارها، دیوارها، سرسراها، ویترینها و… هستند و نقششان بیشتر تلطیف و زیباسازی فضای پیرامونی است تا کاربردی. البته محصولاتی را نیز شاهد هستیم که در عین زیبایی و ویژگی دکوراتیو داشتن قابلیت استفاده روزانه در امور جاری را نیز دارند. به عنوان مثال در حوزه صنایع دستی خاتم شاهد حضور گسترده این هنر-صنعت در حوزه‌های مختلف نیازهای روزمره زندگی از قبیل مبلمان، لوازم و تجهیزات منزل مثل شیرینی خوری، آجیل خوری، سرویس چای و شربت، شکلات‌خوری و… می باشیم. ضمن اینکه آثار و محصولاتی صرفاً تزیینی مثل تابلوهای دیواری و دیوارکوب های زینتی را نیز شاهد می‌باشیم.
عرصه صنایع دستی ایران عرصه ای متکثر، متنوع و رنگارنگ است که تمامی سلیقه ها و گرایش ها را پوشش می‌دهد و برای تمامی طبقات اجتماعی با هر خاستگاه، گرایش، نژاد، رنگ و سنی حرفی برای گفتن دارد. بیش از ۶۰۰ نوع از شاخه ها و گرایشات گوناگون در حوزه صنایع دستی تاکنون شناخته و ثبت گردیده اند. ما تنها شاهد بخش کوچکی به لحاظ کمیت از انواع و اشکال آن در سطح جامعه می باشیم که شناخته تر هستند و به خانه هایمان راه یافته‌اند. همانند میناکاری روی سفال شیشه طلا نقره، خاتم کاری، فیروزه کوبی، مس و پرداز، قلمزنی، ترمه، قلمکار، فرش، و سایر دست بافته‌های مختلف (گلیم، گبه، جاجیم)، نقره نما، منبت و معرق و… لیکن به سبب پاره ای از مشکلات و عدم برنامه ریزی و سرمایه گذاری و بی توجهی بسیاری از شاخه های متنوع و متفاوت این درخت عظیم و زیبا در معرض دید و توجه ما قرار ندارند. البته امروزه خوشبختانه به مدد رشد و گسترش شبکه‌های اجتماعی و حضور پررنگ اینترنت و تکنولوژی های نوین و تکثر مدیاها و وسایل ارتباط جمعی مختلف در عرصه تعاملات اجتماعی شاهد حضور و جلوه‌گری هنر-صنعتگران و هنرمندان مناطق دور افتاده تر و کمتر در معرض دید قرار گرفته، در این عرصه های نوین هستیم که آن را به فال نیک گرفته و مشتاقانه از آن استقبال می‌کنیم.

شرکت هفت گردون و صنایع دستی ایران

شرکت هفت گردون خیال با نگاهی جامع تر و همه سویه نگرتر پا به این عرصه گذارده و تمامی تلاش و همت خود را بر معرفی و عرضه بهینه متفاوت و شکیل تر آثار و محصولات صنایع دستی ایران قرار داده است. هفت گردون ضمن احترام کامل به تمامی هنرمندان، صنعتگران و تلاشگران این عرصه در جای جای میهن عزیزمان ضمن اعتقاد به حفظ اصالت و بنیان‌های سازنده هویت هر یک از شاخه های متنوع صنایع دستی ایران با نگاهی آینده نگرانه به استقبال هرگونه ابتکار، خلاقیت و نوآوری هایی که منجر به رشد، شکوفایی و ترقی این حوزه مهم اقتصادی و فرهنگی گردد، می رود و خود نیز وجهه همت خود را بر این مبنا قرار داده است و در پی آن با نگاهی روزآمد اقدام به طراحی و عرضه پکیج هایی متنوع، متفاوت و خلاقانه در این حوزه پرداخته است. پکیج های انحصاری هفت گردون تحت عناوینی چون بسته های اقتصادی، هدایای تبلیغاتی، محصولات وی آی پی، هدایای مناسبتی، هدیه خاص، ویژه و فاخر عرضه نوینی است در این عرصه که با مراجعه به وبسایت جامع هفت گردون خیال می توانید ضمن رؤیت تمامی محصولات و بسته ها با آسودگی و اطمینان آنها را تهیه و دریافت نمایید.

صنایع دستی

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.