31 فروردین 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان برون گرا یا درون گرا

صنایع دستی ایران و اصفهان برون گرا یا درون گرا

از آنجا که صنایع دستی ایران از جمله صنایع دستی اصفهان ریشه در باورها و فرهنگ ملی و میهنی و همچنین عرفانی و اسلامی دارد، یقیناً دارای بازخورد هایی در حوزه فرهنگ و سنن ما می باشد. با نگاهی به پیشینه و همچنین بافت فرهنگی و سنتی میهنمان درمی‌یابیم که ادبیات و عرفان به ویژه ادبیات عرفانی با نگاه ویژه و خاص خود دارای جایگاهی والا و منحصر به فرد می باشد. مفاخر بزرگی که ادبیات به ویژه شعر ایران به میهن و نیز جامعه جهانی معرفی نموده است گواهی است بر این مدعا. نمونه های بسیاری را می‌توان سراغ گرفت که بر قله درخشان مفاخر ادبی در جهان نشسته و خوش درخشیده اند. حافظ، سعدی و مولانا را می‌توان به عنوان برجسته ترین و شناخته شده ترین آنان نام برد. شعر ایشان با تمام راز و رمزهایشان و نوع نگاه متفاوت شان به عالم هستی و جهان و انسان در تمامی شئون زیست اجتماعی، فرهنگی، فردی و… ما دارای بازتابی تأثیرگذار بوده و می باشد. از مشهور ترین و بارزترین این تأثیرگذاری را می‌توانیم در صنایع دستی ایران به ویژه صنایع دستی اصفهان شاهد باشیم. نوعی درونگرایی متعالی، آرامش بخش، زیبایی بصری و در عین حال جذابیت و زیبایی معنوی همگی را می‌توانیم در طراحی، نقش بندی و رنگ آمیزی آثار شاهد باشیم. این امر به ویژه در صنایع دستی اصفهان و در رأس آن میناکاری و خاتم کاری نمود ای بسیار چشمگیر و برجسته دارد. میناکاری اصفهان مستقیماً و بلاشک با الهام از آسمان آبی پاک و درخشان شکل گرفته است و حتی نام از آن برگرفته است. لیکن این نگاه معنوی و متعالی در تلفیق با وجه کاربردی آثار و محصولات نتیجه ای درخشان و بی نظیر را به ارمغان آورده است. در یک نگاه بسیار کلی و عام هرچه به مرکز و مناطق مرکزی نزدیک می‌شویم نگاه‌ها درونگرا تر، طرح ها و نقوش با زاویه های کمتر، خطوط منحنی بیشتر، قرینه‌ سازی تعادل بخش و هرچه به بیرون و دورتر از مرکز رویم نوع نگاه در طراحی و نقش و رنگ متفاوت تر می شود و به سمت برونگرایی بیشتر، رنگ های تند تر و انرژیک، هیجان انگیزتر، خطوط دارای زوایای تند و انحنای کمتر می رود.
اما وجه مشترک تمامی آثار و محصولات صنایع دستی ایران از جای جای میهن عزیزمان وجه کاربردی آثار و محصولات می باشد. کمتر اثری را می‌توان یافت که صرفاً جنبه دکوراتیو و تزئینی داشته باشد که البته آن هم هست. صنایع دستی ایران و اصفهان میراث گرانقدر ملی ماست بر ما فرض است که نگاهبانی شایسته برای این میراث ارزشمند بوده و آن را زیبا تر و پربارتر به آیندگان مان بسپاریم.
صنایعی نظیر خاتم کاری،میناکاری روی مس سفال شیشه طلا نقره و برنج، فیروزه کوبی، مس و پرداز، حکاکی مس، حکاکی چوب، الماس تراش، منبت، معرق، قلمزنی، قلمکار، ترمه، صنعت فرش دست بافت، گلیم، گبه و بسیاری هنرهای دستی سایر مناطق که در درعین ارزشمند بودن و کاربردی بودن گمنام مانده و به علت عدم توجه و دقت کافی، عدم تبلیغات مناسب، بازاریابی ضعیف و توان و بنیه مالی ضعیف هنرمندان و تولیدکنندگان مناطق محروم و دور دست و دور از مرکز و بسیاری عوامل خرد و کلان دیگر در محاق فراموشی به سر می‌برند که با عزمی همگانی باید آستین همت بالا زد و آنان را از محاق گمنامی خارج ساخت.

صنایع دستی نفیس هفت گردون

شرکت هفت گردون خیال باید ها و نباید های خود

هرچند که مبنای تأسیس هفت گردون خیال بر مبنای عرضه و تقاضا در حوزه صنایع دستی بوده است،. (همانند بسیاری از مجموعه‌های بازرگانی، اقتصادی، تجاری و…) لیکن این امر مغایرتی با نوع نگاه بلندمدت در هفت گردون خیال نداشته و ندارد.
چه اینکه نگاه هفت گردون به صنایع دستی ایران نه صرفاً به عنوان کالا و محصول تولید شده برای فروش می باشد همانگونه که در مقدمه ذکر شد نگاه هفت گردون به صنایع دستی ایران بیش و پیش از آن نگاهی فرهنگی و ارزش مدارانه بوده و بر همین احترام، اعتبار و مبنا وجهه همت خود را علاوه بر تولید آثار کیفی و شایسته، عرضه شکیل و در خور شأن آثار و همچنین مصرف کنندگان گرامی قرار داده است و با تولید جعبه های متنوع، مستحکم و زیبا و ارائه پکیج های ابداعی و انحصاری از محصولات متنوع صنایع دستی و محصولاتی مکمل نظیر دیوان اشعار و کتب مذهبی، محصولات چرمی و الکترونیکی، لوازم و تحریر و… تحت عناوینی چون بسته های اقتصادی، هدیه لوکس، هدیه ویژه، محصولات آنتیک، هدایای مدیران، هدایای اداری، هدیه جدید، محصولات وی آی پی، هدایای سازمانی، هدایای تبلیغاتی، هدیه خاص، نفیس و فاخر ادای دینی نسبت به این میراث ملی داشته و همچنین یاری رسان متقاضیان محترم در انتخاب و تهیه هدایای مورد نیازشان بوده و امر خرید را برایشان متفاوت، شیرین و جذاب می سازد.
وبسایت جامع هفت گردون خیال در خدمت متقاضیان و علاقمندان گرامی بوده و مشاوری امین برای شماست.

ست ساعت خاتم میناکاری به همراه گلدان فیروزه کوب

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.