01 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با مجارستان

صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با مجارستان

مجارستان کشوری کوچک در اروپای مرکزی لیکن با فرهنگی غنی و سرشار در حوزه هنر، ادبیات، موسیقی و نیز صنایع دستی می باشد. بوداپست پایتخت این جمهوری بوده، مجارستان با مساحتی نزدیک به ۹۳۰/۳۰ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۹/۷ میلیون نفر عضو ناتو و اتحادیه اروپا و بعضی اتحادیه های جهانی می باشد. صنایع دستی این کشور در بعضی گرایش ها ویژه خود بوده و نیز مشترکاتی در بعضی حوزه‌های عام صنایع دستی با سایر کشورها از جمله صنایع دستی ایران و اصفهان دارد که در سطور بعدی به آن اشاره می رود.

مجارستان

مهم ترین عناوین صنایع دستی مجارستان

اهم صنایع دستی مجارستان ذیل عناوین زیر دسته بندی می شود :

محصولات خوراکی سنتی همچون انواع ادویه جات، شیرینی و شکلات دست ساز سنتی، گلدوزی، نقاشی روی چوب، سرامیک و چینی، چاقوی دست ساز، عروسک سازی، توردوزی، محصولات چرم، لباس های سنتی و زیورآلات.

۱) شاید به سختی بتوان در میان شاخه های نامبرده شده به لحاظ کیفی آثاری را هم طراز با محصولات صنایع دستی ایران و اصفهان یافت، مگر در صنعت سرامیک و چینی دست ساز مشهور مجارستان که به شهرتی عام دست یافته است. ظروف دست ساز چینی مجارستان بسیار شهره بوده و حتی به دربارهای پادشاهان اروپایی راه یافته است. همچنین است کریستال های ظریف و زیبایی مرسوم به آجکا که بسیار ظریف، زیبا و مرغوب میباشد.

۲) گلدوزی های معروف این کشور بر سطح لباس و یا رومیزی، روتختی و دستمال به نام ماتیو می باشد که از منطقه ای به همین نام از شمال مجارستان نشأت گرفته است و گل های رنگی بومی را به شکل بسیار زیبایی به نمایش می‌گذارد، شاید بتوان برگردان آن در صنایع دستی ایران را با سوزن دوزی های هنرمندانه بانوان سیستان و بلوچستان قیاس نمود، که البته ظرافت، طراحی و جلوه کار سوزن‌ دوزی بلوچستان بسیار بالاتر، زیباتر و هنرمندانه تر است.

۳) نقاشی روی چوب از دیگر شاخه‌های مهم صنایع دستی مجارستان است که نقوش رنگی زیبایی را بر سطح اشیا چوبی همچون شانه، جعبه و سایر سطوح چوبی ترسیم می نمایند که مشابهت هایی را می توان در آن با هنر میناکاری روی چوب از مجموعه صنایع‌ دستی ایران یافت.
همانگونه که می‌دانید هنر مینا‌کاری یکی از شاخه‌ های مهم صنایع دستی ایران است که علاوه بر قدمت دیرین و گستردگی محصولات، دارای تنوع ویژه هم در زیرساخت های گوناگون میباشد که از آن جمله است هنر میناکاری روی مس، میناکاری روی سفال، میناکاری روی شیشه، میناکاری روی طلا، میناکاری روی نقره، میناکاری روی برنج و میناکاری روی چوب. از قضا یکی از کاربردهای مشترک در صنایع دستی دو کشور هم این شاخه می باشد.هنر میناکاری روی چوب نیز در ایران همانند مجارستان به شکل زیبایی بر سطح اشیای چوبی و از جمله مهم ترین آن صندوق های چوبی صورت می پذیرد.

۴) از دیگر شاخه‌های صنایع دستی مجارستان عروسک سازی است که بسیار جذاب می باشد و عروسک های چوبی فولکا که دارای کاراکتر های مختلفی از حوزه مشاغل سنتی مجارستان هستند مانند چوپان شکارچی و آشپز به شکل بسیار جذاب و زیبایی ساخته می شوند و حتی در حوزه زیورآلات مجاری نیز از آن به صورت نمادین در گوشواره و گردنبند استفاده می شود.

۵) به عنوان آخرین نمونه محصولات چوبی دست ساز مجارستان می باشد که عمدتاً در کیف سازی جلوه و نمود یافته است.

چینی و سرامیک مجارستان
گلدوزی مجارستان
نقاشی روی چوب مجارستان
عروسک های دست ساز مجارستان

هفت گردون خیال صنایع دستی و هدایای صنایع دستی

بازرگانی هفت گردون خیال از بدو تأسیس و فعالیت خود در حوزه صنایع دستی همواره نگاهی رو به جلو را وجهه همت خود قرار داده است، نگاهی که در آن خلاقیت، ابداع، تعهد به اصالت و حفظ این میراث ملی به چشم می‌آید.
تعهد هفت گردون به رشد، ترقی و گسترش صنایع دستی ایران منجر به ابداع و عرضه هدایای شکیل، جذاب و متنوع تحت عناوین : بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات وی آی پی، هدایای تبلیغاتی، هدیه اداری، محصولات آنتیک، هدایای سازمانی، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدایای مناسبتی و… گردید و به جهت سهولت در امر تهیه و انتخاب آن مجموعه پکیج های انحصاری در وبسایت جامع هفت گردون خیال جهت مشاهده، انتخاب و تهیه قرار داده شده است.
با حضور در وب سایت ما و مشاهده تمام پیشنهادات متفاوت و جذاب هفت گردون شما نیز تجربه ای شیرین و ماندگار را در تهیه هدایای صنایع دستی در کارنامه خود ثبت نمایید.

سنگاب مس و پرداز

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.