05 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

مینا و شیشه

از شاخه های مهم و دارای قدمت و پیشینه تاریخی میناکاری، میناکاری روی شیشه می باشد که بسیار گسترده و دارای قدمت تاریخی است و البته گستره‌ی وسیعی دارد و هنری صرفاً شرقی نبوده و فرهنگ ها و ملیت های اروپایی نیز در این زمینه دارای دستاوردهای درخشان هستند. میناکاری روی شیشه هنر آراستن ظروف شیشه‌ای، سازه‌های شیشه‌ای و یا نورگیرها و پنجره ها و جداکننده های شیشه ای مانند پارتیشن می باشد که قدمتی چندین هزار ساله و در اروپا به سده های پیش از میلاد دارد.

هنر میناکاری روی شیشه در ایران نیز که به عنوان مبدع و خالق میناکاری شناخته شده است، قدمتی کهن و دیرینه دارد. نقوش و خطوط و طرح‌های مینای روی شیشه ایرانی برگرفته از آداب و سنن و الگوهای ایرانی و بومی است که عمده ترین آن خطوط زیبای اسلیمی است. در گذشته از رنگهای طبیعی جهت رنگ آمیزی استفاده می شده است اما امروزه رنگ های شیمیایی نیز عمدتاً در رنگ آمیزی محصولات مینا مورد استفاده قرار می گیرد. مینای شیشه بیشتر بر روی ظروف شامل لیوان، استکان، بشقاب، ظروف تزئینی، گلدان های شیشه ای و تابلوهای تزیینی شیشه‌ای در ایران کاربرد دارد، لیکن در سنت اروپایی و مسیحی آن بیشتر در تزئینات سازه‌های شیشه‌ای در کلیساها، نورگیرها، پنجره‌ها و تمثال های قدیسین و مقدس مسیحیت کاربرد دارد که در این بین می‌توان از آثار درخشان و فوق‌العاده‌ای شاهد مثال آورد. در ایران شیراز و اصفهان اقطاب این هنر بوده که البته اصفهان را می‌توان سرآمد آن دانست که امروزه و با تغییر ذائقه و نیز با توجه به ارتباطات گسترده اینترنتی و تاثیرپذیری متقابل فرهنگ ها و سنن و آداب و رسوم نسل‌های جدید با توجه به روحیه تنوع طلبی و تحول خواهی و خلاقیت و ابتکار ذاتی نسل جوان، شاهد تغییراتی در طراحی ها و نقاشی های انجام یافته بر اجسام، اشیا و محصولات شیشه‌ای هستیم که بعضاً آثاری درخشان و جذاب نیز می‌باشند. هنر مینای شیشه از جمله هنرهایی است که نسبتاً هزینه بری کمتری نسبت به سایر رشته ها دارد و به ویژه برای بانوان هنرمندی که شاغل در کارگاه‌های ساخت مینا نبوده می‌تواند اشتغالی جذاب و درآمدزا بوده باشد.

هفت گردون خیال و محصولات میناکاری

شرکت هفت گردون خیال با بهره‌مندی از استادکاران متبحر و کاردان دارای مجموعه نفیسی از هدایای میناکاری بوده و انشاالله در برنامه کاری خود تولید محصولات میناکاری روی شیشه و فلزات گران‌بها نظیر میناکاری روی طلا و نقره را در دستور کار خود قرار داده است تا بتواند پاسخگوی نیاز تمامی علاقه مندان به محصولات میناکاری در تمامی گرایش های آن باشد. همچنین هفت گردون با طراحی و ساخت جعبه های زیبا و مستحکم و متفاوت و ارائه پکیج هایی متفاوت از محصولات گوناگون صنایع دستی نظیر فیروزه‌کوبی، خاتم کاری، مس و پرداز، نقره نما، به همراه محصولات مکمل دیگر گامی نوین در عرصه توزیع متفاوت و عرضه آن برداشته است پکیج هایی نظیر بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات وی آی پی، هدایای مناسبتی، هدایای سازمانی و تبلیغاتی، هدیه خاص و ویژه که با جذابیت فوق العاده خود می تواند پاسخگوی شایسته اشخاص، سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی جهت هدایای مورد نیازشان باشد.

ست آجیل خوری میناکاری و دیوان حافظ

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.