07 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > خاتم کاری > فرق بین خاتم کاری و معرق کاری

فرق بین خاتم کاری و معرق کاری

دو شاخه مهم، اصیل و زیبای صنایع دستی ایران خاتم کاری و معرق کاری می باشند، که هر دو به مدد هنرنمایی استادکاران بی بدیل و ارزنده خالق شاهکارهایی بی نظیر گردیده اند.
معرق کاری و خاتم کاری هر کدام دارای اصول و روشهایی در ساخت و طراحی می باشند که کلاً از همدیگر متمایز است، لیکن وجوه تشابهی نیز در بعضی موارد بین این دو گرایش مهم و اصیل صنایع دستی ایران به چشم می‌خورد.
خاتم کاری هنر چیدمان هندسی مثلث های ساخته شده از مفتول های نازک و باریک چوب، فلز، استخوان و عاج است، به گونه‌ای که در نهایت به شکلی زیبا، متوازن، چشم‌ نواز و منظم دست می یابیم. معرق کاری نیز هنر چیدمان تکه های مختلف برش خورده چوب بر اساس طرحی از پیش تعیین شده بر روی سطح است. از همین توضیح مختصر یک وجه تشابه بین دو گرایش فوق حاصل می‌شود و آن چیدمان چوب و مفتول های چوبی در معرق و خاتم است. در هر دو پس از چیدمان، ما به طرحی از پیش طراحی شده می‌رسیم. در حقیقت چیدمان به مثابه خطوط در طراحی عمل می نمایند. در خاتم به طرحی منظم، هندسی، قرینه سازی شده، هم سطح و یکنواخت و در معرق به نقشی که از قبل بر سطح کار کپی شده است، که می‌ تواند طرحی هندسی باشد و البته هر طرح دیگری نیز شامل آن می شود.
در هر دو شاخه، چوب حضوری قطعی دارد. در خاتم مفتول های چوبی از چوب های مرغوب از الزامات ساخت خاتم است و در معرق مطلقاً از انواع چوب صرفاً استفاده می‌شود.
محصولات خاتم‌ کاری عموماً دارای وجه کاربردی نیز می باشند، علاوه بر وجه پر رنگ زیبایی آن. محصولات معرق کاری شده با محدودیت بیشتری در عرضه انواع آن روبه‌رو بوده و عمدتاً نقشی تزییناتی دارند و عمده ترین محصولات آن در وجه کاربردی انواع میز، کنسول، ویترین و بوفه های معرق کاری شده می باشند. اما در حوزه خاتم کاری ما شاهد طیف بسیار وسیعی از محصولات مختلف از جمله حوزه لوازم و تجهیزات خانگی، ملزومات اداری و مدیریتی، تجهیزات فرهنگی، سرگرمی و ورزشی و تزئینی و حتی معماری خارجی هستیم.
در معرق کاری استاد معرق کار بنابر ذوق، قریحه، ایده‌ها و تخصص خود می‌تواند هر طرح و نقشی حتی منظره های طبیعی را به وسیله معرق اجرا نماید. امری که در حوزه خاتم کاری صادق نمی باشد و از این وجه با محدودیت روبرو می باشد.

ست گلدان خاتم کاری و جاجواهری تمام خاتم

هفت گردون خیال و عرضه هدایایی نفیس

بازرگانی هفت گردون خیال در پی حضور در عرصه صنایع دستی ایران و درک ضرورت نگاهبانی شایسته از این میراث ملی و ارزشمند، مساعی خود را پیوسته در جهت رشد، ترویج، رونق و نوآوری در تولید و عرضه به کار بسته است و در این راستا با طراحی و ابداع پکیج هایی متفاوت و جذاب همچون : بسته های اقتصادی، محصولات آنتیک، هدایای مدیران، هدایای تبلیغاتی، هدایای سازمانی، محصولات وی آی پی، هدیه اداری، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدایای مناسبتی و… راهگشای حرکتی نو در عرضه ای متفاوت، شکیل و شایسته هدایای صنایع دستی گردیده است.
وبسایت جامع هفت گردون خیال دریچه‌ای است رو به این راه نوین که شما را به سیر در آن دعوت می نماید.

ست گلدان خاتم کاری

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.