04 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > مقایسه صنایع دستی ایران و اصفهان و اسپانیا

مقایسه صنایع دستی ایران و اصفهان و اسپانیا

پادشاهی اسپانیا در جنوب غربی اروپا، کشوری با فرهنگ و تمدن و صنایع دستی ویژه را برای بررسی مقایسه ای بین صنایع دستی ایران و اصفهان با این کشور برگزیده ایم.
پادشاهی مشروطه اسپانیا به مساحت ۵۰۵/۹۹۲ کیلومتر مربع دومین کشور بزرگ اروپای غربی و پنجمین کشور بزرگ اروپا به مرکزیت مادرید می باشد. موقعیت جغرافیایی این کشور آن را به مرکز تلاقی فرهنگ ها و تمدن های گوناگون در طی اعصار تبدیل نموده است.
اسپانیا با دارا بودن ۴۴ مکان تاریخی و فرهنگی ثبت شده در یونسکو از نظر تعداد میراث فرهنگی ثبت شده پس از ایتالیا و چین در رده سوم جهانی قرار گرفته است. این کشور از جمله کشورهای پیشرفته صنعتی بوده که در کنار رشد صنعتی و تکنولوژیک توانسته است میراث و هویت ملی و فرهنگی خود را حفظ و گسترش دهد و طبعاً بخشی از هویت فرهنگی این کشور در صنایع دستی آن متجلی است که اهم آن عبارتند از : محصولات چرم، سفال و سرامیک، ساخت اشیای فلزی، زیور آلات، نساجی دستی و بافت، سوزن دوزی بر روی تابلوهای زینتی، شیشه‌ گری، محصولات چوبی و حصیری و نمادهای ویژه و خاص چون بادبزن آبانیکو، کاگانر، شیشه تولر و لباس فلامنکو، کاسانت (قاشقک)، شال، تواکوتا (بشقاب سفال) و…

صنایع دستی اسپانیا

مقایسه اجمالی بین صنایع‌دستی ایران و اسپانیا

همانگونه که در سطور بالا ذکر شد، بعضی از شاخه های صنایع دستی بین دو کشور، در عناوین مشترک می باشند، همچون هنر سفال و سرامیک، شیشه گری، سوزن دوزی، زیورآلات، محصولات چوبی و حصیری و…
پاره‌ ای از صنایع دستی این کشور صرفاً ویژه این کشور بوده و به نوعی نماد آن کشور محسوب می گردد که به آن اشاره ای مختصر خواهد رفت. مهم ترین صنایع دستی ایران و اصفهان را می‌توانیم ذیل چند عنوان برجسته تقسیم بندی نماییم، همچون : خاتم‌کاری، میناکاری روی مس، سفال، شیشه، طلا، نقره، برنج و چوب، فیروزه کوبی، نقره نما، مس و پرداز، ترمه، قلمکار، قلمزنی، فرش و گلیم دست بافت، منبت، معرق و…
یکی از وجوه مشترک مابین صنایع دستی دو کشور هنر میناکاری روی سفال میباشد. هنر مینا‌کاری ایران ذیل زیرساخت هایی متنوع عرضه میگردد، از جمله : میناکاری روی سفال.
محصولات میناکاری روی سفال ایران دارای تنوع بی‌نظیری در نقش و رنگ و طرح و نیز شیوه اجرا می باشد که شامل انواع ظروف و ادوات کاربردی و نیز تجهیزات صرفاً تزئینی و دکوراتیو است و تحت عنوان سفال لالجین به شهرت و اعتبار جهانی دست یافته است. سفال اسپانیا نیز دارای تنوع و کیفیت قابل قبول بوده و نقوش بکار رفته در آن به نوعی مدرن و امروزی تر، رنگ بندی های ملایم و تنوع رنگی کمتری نسبت به سفال و سرامیک ایرانی داشته و از دو الی سه رنگ هم خانواده با زمینه ساده طراحی گردیده اند، که مشهورترین آنها به نام تراکوتا شناخته می‌شود.
از صنایع دستی خاص این کشور می‌توان از بادبزن‌ های آبانیکو (مورد استفاده در رقص های سنتی اسپانیا)، لباس فلامنکو، شیشه های زیبای تولدو، مجسمه های مشهور کاگانر (ویژه ایام کریسمس)، کاسانت یا قاشقک (ویژه رقص های سنتی)، شال های بزرگ الوان (ویژه لباس و رقص محلی) نام برد که صرفاً به عنوان نمادهایی از این کشور اروپایی و کهن شناخته می شوند.

کاسانت یا قاشقک
لباس فلامنکو
بادبزن‌ های آبانیکو

بازرگانی هفت گردون خیال و میراث ماندگار ملی

شرکت هفت گردون خیال و بهره مندی از استادکاران شاخص در رشته‌های مهم خاتم کاری، میناکاری، فیروزه کوبی، مس و پرداز و… توانسته است عرصه هایی نوین را در تولید و ارائه ای متفاوت از این میراث ارزشمند ملی تجربه نماید و آن را با مخاطبین و علاقمندان به هدایای نفیس صنایع دستی ایران به اشتراک بگذارد، هدایایی جذاب و متنوع در قالب پکیج های ویژه هفت گردون به اسامی : بسته های اقتصادی، هدایای مدیریتی، محصولات وی آی پی، هدایای تبلیغاتی، محصولات آنتیک، هدیه اداری، هدیه خاص، هدیه جدید، هدیه لوکس، هدایای مناسبتی و…
وبسایت جامع هفت گردون خیال میعادگاه ما با شما بازدیدکنندگان گرامی میباشد. عرصه ای برای ورود به دنیایی رنگین تر، زیباتر و اصیل تر درحوزه هدایای صنایع دستی ایران.

سنگاب مس و پرداز

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.