05 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > محصولات میناکاری روی شیشه

محصولات میناکاری روی شیشه

از شاخه های مهم و زیبای هنر مینا‌کاری می‌توان از میناکاری روی شیشه نام برد که وجه زیباسازی و دکوراتیو پررنگی را رقم می‌زند. هنر میناکاری روی شیشه نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها رواج قابل توجه و شایسته ای دارد. لیکن کاربرد آن می‌تواند دارای تفاوت‌ های آشکاری باشد که بدان اشاره خواهد رفت.
هنر مینا‌کاری هنری است دیرین، اصیل و بسیار جذاب و با تنوع فوق العاده هم در زیرساخت‌ های آن، هم در شیوه ارائه و هم در رنگ بندی های جذاب و خلاقانه که از سویی آرام بخش، تأمل برانگیز و درونگراست (محصولات میناکاری روی مس اصفهان) و از سویی شاد، انرژیک و برونگرا ( محصولات میناکاری روی سفال لالجین همدان). زیرساخت‌ های هنر-صنعت میناکاری بر محورهای میناکاری روی مس، میناکاری روی سفال، میناکاری روی شیشه، میناکاری روی طلا، میناکاری روی نقره، میناکاری روی برنج و میناکاری روی چوب استوار است که هر کدام طیف خاصی از محصولات را نمایندگی می نمایند. شاید در نگاه اول هنر میناکاری روی شیشه ساده و سهل انگاشته شود، کمااینکه می‌تواند اینگونه نیز باشد، چرا که ایجاد هر نقش و رنگی بر روی سطوح شیشه ای اعم از ظروف و اشیای مختلف می‌تواند در این حوزه قرار بگیرد، لیکن مانند هر اثر هنری و یا محصولی در صورت عدم رعایت اصول اولیه لازم و تخصص کافی نگاه هنری نمی‌تواند به عنوان محصولی فاخر، اصیل و استاندارد مورد پذیرش عام قرار بگیرد. هنر میناکاری روی شیشه علاوه بر گستره محصولات شیشه‌ ای همچون گلدان، ظروف، ادوات تزئینی، چراغ های آویز شیشه ای و یا رومیزی در حوزه معماری سنتی ایران نیز دارای کاربرد می باشد. البته امروزه ساخت چنین درب و پنجره هایی الوان و به کارگیری آن در ساختمان به حاشیه رفته و شاید منسوخ شده باشد. (همانند خانه های سنتی مشهوری که در شهرهای گوناگون همچون کاشان، شیراز و اصفهان به عنوان آثار هنری و تاریخی و یا نمونه‌ های معماری سنوات قبل جهت بررسی پیشینه معماری سنتی ایرانی در رشته معماری دانشگاهی) لیکن در عرصه ادوات و محصولات دکوراتیو و تزئینی کماکان محل بروز خلاقیت و استعدادهاست. در کشورهای به ویژه اروپایی دارای سنت های مسیحی ما شاهد حضور پررنگ هنر میناکاری روی شیشه در پنجره های بلند و قدی و ارائه تمثال های شیشه ای رنگی از نمادها و اشخاص مقدس می باشیم.
امروز هنر میناکاری روی شیشه به ویژه در میان بانوان هنرمند رواج چشمگیری یافته است و به عنوان حرفه ای در آمدزا و اشتغال آفرین مطرح می باشد.

میناکاری روی شیشه

مینای هفت گردون خیال

بازرگانی هفت گردون خیال مبلغ و مروج هنر اصیل و ماندگار میناکاری بوده و با اغتنام از حضور اساتید متبحر میناکاری در مجموعه خود هدایای زیبا و نفیسی را از این حوزه به متقاضیان محترم و علاقمندان این آثار پیشنهاد می نماید.
هفت گردون خیال در اقدامی مبتکرانه و نوآورانه با طراحی و عرضه پکیج های متنوع و جذاب تحت عناوین : بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات آنتیک، هدایای تبلیغاتی، محصولات وی آی پی، هدیه اداری، هدایای سازمانی، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدایای مناسبتی و… ادای دینی به این میراث گرانبهای ملی نموده است و با ارائه تمامی آنها در وبسایت جامع خود منتظر حضور شما در وبسایت، مشاهده، انتخاب و تهیه این هدایای ارزشمند، نفیس و اصیل صنایع دستی ایرانی می باشد.

ست بشقاب و گلدان میناکاری

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.