01 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > خاتم کاری > ویژگی های خاتم اصیل

ویژگی های خاتم اصیل

هنر اصیل و زیبای خاتم کاری از شاخصه‌ ها و سرآمد صنایع دستی نفیس و اصیل ایرانی است.
قدمت این هنر-صنعت زیبا به چندین سده پیش برمی‌گردد. بیشتر کارشناسان مربوطه در این حوزه خاستگاه خاتم را در ایران، شهر هنرپرور و پایتخت فرهنگی ایران زمین، شیراز می‌دانند. هرچند که با رشد و گسترش و ترویج آن به سایر نقاط، امروزه شهر اصفهان مرکز اصلی تولید محصولات خاتم به شمار می‌رود.
خاتم ایرانی توانسته است به عنوان سفیر شایسته از فرهنگ و تمدن نفیس ایران، عرض اندام نماید. کیفیت محصولات زیبایی خاتم‌ کاری توانسته است شهرت و محبوبیتی فرامرزی برای این هنر-صنعت اصیل ایرانی به ارمغان آورد، به گونه‌ای که هدایای خاتم‌ کاری گزینه اول بسیاری از گردشگران خارجی در تهیه سوغات سفر به ایران می باشد.
همچنین است محبوبیت این محصولات و هدایا نزد عموم آحاد و طبقات مختلف جامعه، به گونه‌ای که به ویژه در مناسبت‌ های خاص و مهم سال همچون اعیاد ملی و مذهبی و به ویژه عید نوروز بسیاری از سازمان‌ ها، نهادها و ارگان های دولتی و خصوصی، هدایای نوروزی و یا مناسبتی مورد نیاز خود را از بین این محصولات زیبا و اصیل انتخاب می نمایند. این امر موجب می گردد که سودجیان با ارائه محصولات تقلبی و یا کم ارزش و غیر اصیل موجبات خدشه به اعتبار و شأن این هنر-صنعت ملی را فراهم نمایند و خریداران محترم دچار ضرر و زیان گردند. بدین منظور می بایست خریداران محترم جهت تشخیص یک خاتم اصیل و استاندارد، آگاه به ویژگی‌ های مهم و تعیین‌کننده در این راستا بوده و هنگام تهیه محصولات و هدایای خاتم کاری آنها را مدنظر قرار دهند.
در یک توصیف کلی از خاتم کاری می توان آن را هنر چیدمان منظم و هندسی دقیق مثلث‌ های چوب و فلز در کنار هم تعريف کرد.
مثلث هایی ساخته شده از مفتول های چوب مرغوب مثل فوفل، آبنوس، عاج، استخوان و مفتول های برنجی و فلزات دیگر و تشکیل چند ضلعی های منظم و پوشش سطح کار به واسطه آنها به صورت یکنواخت، بدون ناهمواری، بدون برجستگی و بیرون زدگی، منظم و با دقت بالا در قرینه سازی و نیز یکسانی اندازه‌ مثلث ها، ظریف تر بودن مثلث ها، استفاده هرچه بیشتر از مثلث ها در فضای کمتر، جسب مرغوب، لاک یکنواخت، عدم دید خطوط درزها و بیرون زدن چسب، یکنواختی در رنگ، سطح همگن و یکنواخت کار (پوشش پلی استر) تا از ورود و نفوذ رطوبت و هوا به سطح خاتم کاری شده جلوگیری شود، درج نام استاد سازنده، سال تولید و مصالح به کار رفته در شناسنامه اثر، ابعاد، رنگ، وزن و چندین مشخصه اجمالی برای شناخت یک قطعه خاتمه اصیل و مرغوب از غیر آن می‌باشد.

ست گلدان خاتم کاری

هفت گردون و خاتم اصیل

بازرگانی هفت گردون خیال، با هدف عرضه محصولاتی اصیل، استاندارد و زیبا در حوزه هدایای صنایع دستی، به ویژه خاتم کاری با بهره‌مندی از اساتیدی مجرب در مجموعه خود مستقر است که توانسته محصولاتی در خور شأن و نام این میراث ارزشمند ملی را تولید و عرضه نماید.
هدایای خاتم کاری هفت گردون در چیدمان های متفاوت، کاربردی و جذاب پکیج های انحصاری و ابداعی هفت گردون جایگاه ویژه‌ای داشته و به خوبی توانسته است ایفاگر نقش اول در این پکیج های خاص باشد.
هدایای چون : بسته های اقتصادی، هدایای مدیریتی، محصولات آنتیک، هدایای تبلیغاتی، محصولات وی آی پی، هدایای سازمانی، هدیه اداری، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدیه خاص، هدایای مناسبتی و… وبسایت جامع هفت گردون خیال ارائه گر کلکسیونی زیبا و اصیل از هدایای خاتم کاری و نیز هدایای زیبایی از سایر حوزه های مهم صنایع دستی ایران می باشد که مشتاق دیدار شما از آن بوده و مشاوری امین و مورد اعتماد برای متقاضیان محترم این آثار و محصولات است.

ست گلدان خاتم کاری و جاجواهری تمام خاتم

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.