28 فروردین 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > ۱۰ شهر ۱۰ صنایع دستی خراسان رضوی

۱۰ شهر ۱۰ صنایع دستی خراسان رضوی

استان خراسان رضوی علاوه بر جایگاه و محبوبیت ویژه‌ای که به واسطه حرم حضرت امام هشتم در آن شهر در آن برخوردار است، دارای جاذبه‌های ویژه‌ و قابل تأمل و جذاب است. علاوه بر آن، این استان و شهرهایی همچون مشهد، طرقبه و گناباد از شهرستانهای این استان همگی دارای صنایع دستی خاص و ویژه و منحصر به فرد خود می باشند که بر جذابیت های این استان می افزاید. وجود معادن سنگهای قیمتی از جمله فیروزه در خراسان رضوی آن را به یکی از مناطق معروف در جهان تبدیل کرده است و این معادن بی تأثیر در نوع محصولات صنایع دستی این استان نیست که در ادامه به آن اشاره می رود.

۷ محصول مهم صنایع دستی خراسان رضوی

اگر بخواهیم آماری کلی از صنایع‌دستی نامبرده ارائه نماییم، می‌توانیم به ۷ گرایش و زیر مجموعه صنایع دستی استان اشاره نمود : 1)سفالگری 2)قالی بافی 3)شعربافی 4)نمدمالی 5)پوستین دوزی 6) سنگ تراشی و قلم زنی روی سنگ 7)فیروزه تراشی

هنر سفالگری از کهن‌ترین پیشینه برخوردار است و کارشناسان تاریخی و ویژه قدمت ۵ هزار ساله ای را برای آن پیش بینی کرده‌اند و مهد آن را در این استان شهر گناباد می‌دانند. بدیهی است سفالگری امروزه در این شهر و استان با تأسی به سلیقه های روز دچار تغییر و تحول در ساختار و نیز رنگ‌آمیزی گردیده است. قالی بافی از مهمترین محصولات صنایع دستی خراسان رضوی با پرچم داری مشهد است. ضمنا مشهد از قطب‌های مهم قالی بافی ایران نیز می باشد. کاشمر، طبس،سبزوار و نیشابور علاوه بر مشهد دیگر شهرهای استان هستند که در این زمینه فعالیت می نمایند. شعر بافی از دیگر آثار و صنایع دستی استان است که به معنای موی انسان یا حیوان است و در حقیقت نوعی پارچه است که با دستگاه بافندگی چهاروردی و با استفاده از پشم و ابریشم بافته می شود.مشهد، سبزوار، گناباد و تربت حیدریه شهرهای هستند که در آنها کارگاه های فردی و گروهی شعربافی دایر است. نمدمالی دیگر محصول استان است که به نوعی پارچه ضخیم از جنس پشم یا کرک است که به آن نمد می گویند که نمد عایقی فوق العاده برای سرما و گرماست. پوستین دوزی لباسی است که از پوست حیوانات جهت گرم نگه داشتن خود تولید می گردد و در حال حاضر در طرقبه و شاندیز محصولاتی مانند کلاه، پاپوش، پالتو، جلیقه شال و… با استفاده از پوستین دوزی تولید می گردد.
سنگ تراشی و قلم زنی روی سنگ نیز از فنون قدیمی ایرانی است که در مشهد به واسطه کوه های اطراف آن و استخراج سنگ سرپانتین یا هرکاره که سنگی سیاه است تبدیل به صنعت و هنری مخصوص در خراسان گردید. فیروزه تراشی نیز یکی دیگر از هنرهای بومی آن است که قدمتی چند هزار ساله دارد. سنگ آبی فیروزه موجود در ایران از مرغوب ترین فیروزه های جهان است که معادن آن در نیشابور قرار دارد. سنگ های فیروزه علاوه بر کاربرد آن در زیورآلات و جواهر سازی و به ویژه انگشتر فیروزه و تسبیح فیروزه امروزه به عنوان عاملی برای تزیین انواع ظروف در صنایع دستی ایران کاربرد ویژه ای یافته است و آن گرایش فیروزه کوبی در صنایع دستی ایران با قدمتی نوپا و در حدود ۷۰ الی ۸۰ سال می باشد که از خراسان آغاز و در حال حاضر در اصفهان به عنوان پایگاه و جایگاه اصلی رشد و گسترش آن به روند رو به رشد خود ادامه میدهد.

هفت گردون خیال و محصولات نفیس فیروزه کوبی

یکی از مجموعه‌ های نفیس، جذاب و زیبای هدایا و پکیج های نفیس هفت گردون، هدایای خاص و ویژه فیروزه کوبی است. محصولات زیبا و جذابی که با بهره مندی از سنگ های فیروزه اصل و اصیل نیشابور دارای درخشندگی،جلا و محبوبیت فوق العاده ای در بین دوست داران این آثار است. پکیج های متنوع و متفاوت شرکت هفت گردون از جمله بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، هدایای خاص و ویژه، محصولات وی آی پی، هدایای مناسبتی، هدایای تبلیغاتی و سازمانی و… همه با بهره مندی از محصولات نفیس صنایع دستی ایران از جمله محصولات فیروزه کوبی به همراه محصولاتی مکمل نظیر محصولات الکترونیکی چون پاور بانک و… محصولات چرمی دیوان اشعار کتب مقدس و مذهبی و انواع سررسید های زیبا و جذاب برای رؤیت و همچنین تهیه شما متقاضیان و خریداران گرامی فراهم گردیده است که شما را به وبسایت جامع شرکت هفت گردون خیال دعوت می نماید تا ضمن مشاهده محصولات و دستاوردهای شرکت هفت گردون با فراغ خاطر و امنیت بتوانید نیازهای خود را در این زمینه مرتفع نمایید.

ست گلدان و قندان فیروزه کوب

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.