06 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > احیای مینای نگاره های استاد اردشیر مجرد تاکستانی

احیای مینای نگاره های استاد اردشیر مجرد تاکستانی

بنا بر گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاده رئیس گروه پژوهش هنرهای سنتی با اعلام مطلب فوق افزود : این آثار توسط شهلا اسدیانی هنرمند رشته میناکاری گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه اجرا شده است. ایشان میناکاری را از هنرهای ظریف و شایان توجه دانست که همواره در میان هنرهای سنتی جایگاه ویژه ای را دارا بوده است. وی افزود آثار شاخصی از مینای نقاشی خصوصاً متعلق به عهد قاجاریه در موزه های معتبر نگهداری می شوند، وی ضمن اشاره به این نکته که روش‌ های مختلفی در میناکاری و میناسازی وجود دارد، تصریح نمود که در این پروژه سه اثر سماع از آثار ارزشمند استاد اردشیر مجرد تاکستانی در آن احیا شده است. از مینای نقاشی برای ساخت و پرداخت طرح مینیاتوری مورد استفاده قرار گرفته است.
شریف‌ زاده گفت تلاش شده در این طرح، ظرافت و نفس قلم این استاد گرانقدر حفظ شود. رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی، مینای نقاشی را یکی از روش‌ های ظریف اجرایی در هنر مینا‌کاری خواند و با بیان اینکه مینای نقاشی در دوران قاجار (سبک پرداز) سالیان متمادی به دست فراموشی سپرده شده بود، افزود از آنجا که حفظ، احیا و اشاعه روش‌ های اجرایی از رسالت گروه پژوهشی هنرهای سنتی است، در این سه سال از روش نقطه پردازی استفاده به عمل آمده است.
شریف زاده اضافه کرد هر یک از آثار یاد شده در ابعاد ۲۰×۱۳ به سبک مینای نقاشی نقطه پرداز اجرا و در نقش بندی خطوط آن ها از روش قلم گیری مرسوم در مینیاتور در ساخت هر سه عدد پلاک مینایی استفاده شده است.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.