06 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > استفاده از ظرفیت های جنوب چین در معرفی، فروش و صادرات صنایع دستی ایران

استفاده از ظرفیت های جنوب چین در معرفی، فروش و صادرات صنایع دستی ایران

قیاس اجمالی صنایع دستی جمهوری فدرال آلمان و صنایع دستی ایران موضوع این گفتار می‌باشد که در ابتدا اشاره به موقعیت جغرافیایی آلمان (پس از اتحاد دو آلمان)، سرفصل های مهم صنایع دستی آن و سپس قیاسی اجمالی بین صنایع دستی ایران و آلمان پایان بخش آن خواهد بود.
جمهوری فدرال آلمان با مساحت ۳۵/۷۱۲/۱۴۱ کیلومتر مربع به پایتختی برلین با جمعیتی بالغ بر ۸۲ میلیون نفر، پرجمعیت ترین کشور اتحادیه اروپا و قاره اروپاست. این کشور امروزه جزو یکی از برترین کشورها و قدرت‌ های صنعتی دنیا می باشد که این امر تأثیر بسزایی در حوزه صنایع دستی این کشور داشته است و نیروی شاغل و همچنین رشد و گسترش این عرصه را تحت تأثیر قرار داده است. سابقه آثار و صنایع دستی در آلمان به حدود ۵۰۰ الی ۷۰۰ سال پیش برمی گردد که در بعضی از شاخه های صنایع دستی آلمان نظیر شیشه گری، سفال و چاقو سازی شاهد این پیشینه تاریخی می باشیم هم اکنون نزدیک به ۱۰۰ شرکت در زمینه تولید و عرضه و نیز نزدیک به ۵ میلیون نفر در این زمینه شاغل می باشند. همچنین شایان ذکر است که به جهت ترغیب و تشویق جوانان به ورود به این عرصه، صنایع دستی این کشور به صورت تئوری و عملی در میان آموزش‌ های فنی و حرفه‌ای مؤسسات فنی و حرفه‌ای گنجانیده شده است، که البته بیشتر کارآموزان را مهاجرین به این کشور تشکیل می‌دهند.

صنایع دستی آلمان

شاخه های مهم صنایع دستی آلمان

سرفصل های مهم صنایع دستی آلمان را می‌توان شیشه‌ گری، نقاشی و تراش روی شیشه، چاقو سازی، نقره سازی، سنگ تراشی، سفالگری، کاشی کاری، ساعت های کوکو، لباس های سنتی، کار بر روی سنگ های قیمتی، حکاکی روی چوب و فلز و بافندگی عنوان نمود.

مقایسه چند شاخه از صنایع دستی آلمان و ایران و اصفهان

همانگونه که قابل مشاهده می باشد، صنایع دستی جمهوری فدرال آلمان در قیاس با صنایع دستی متنوع و پر شاخه ایران، از عناوین کمتری برخوردار می باشد. بعضی از شاخه های آن نیز را می‌توان در تمامی کشورهای جهان مشاهده نمود همچون سرامیک و سفال و شیشه و اختصاصی این کشور نمی‌ باشد.
صنایع دستی ایران با نزدیک به ۳۰۰ الی ۴۰۰ گرایش رسمی و زیرشاخه های متنوع، بسیار پربارتر می باشد با عناوینی چون : خاتم‌ کاری، فیروزه کوبی، میناکاری روی مس، سفال، شیشه، طلا، نقره، برنج و چوب. میناکاری روی شیشه دارای تفاوت های ماهوی بسیار با نقاشی روی شیشه و شیشه گری آلمان دارد که به آن اشاره ای می‌رود.
میناکاری در ایران یکی از اصیل ترین و اصلی ترین شاخه های صنایع دستی ایران است که قدمتی بسیار قدیمی و کهن داشته و بر زیرساخت های متفاوتی عرضه می گردد. محصولات میناکاری ایرانی علاوه بر وجه پررنگ زیبایی آن، دارای وجه کاربردی در زندگی روزمره نیز می‌باشد و تقریباً تمامی گرایش های آن دارای این دو وجه می‌باشند.
شیشه گری در آلمان در ابتدا تحت تأثیر شیشه گری در ونیز ایتالیا (مورانو) بود لیکن به مرور و رفته‌ رفته سبک نقاشی روی آن و همچنین کنده کاری های روی شیشه و ظروف شیشه‌ای از شیشه گری ایتالیا فاصله گرفت و به هویت ملی و مستقل خود دست یافت. در نقاشی روی شیشه این کشور شاهد نقوش گل و گیاه و جانوران می باشیم که در سبکی ویژه به نام برجستگی کاری روی شیشه تشخص یافته سبکی که در آن با لایه برداری از پیرامون یک نقش، برجستگی طرح و نقش مورد نظر را ایجاد نموده و جلوه فوق العاده ای به کار می بخشد. این پروسه با میناکاری روی شیشه در صنایع دستی ایران و اصفهان به ویژه در نقوش و طرح بسیار دارای تفاوت‌ های آشکاری می باشد. ظروف سفال و سرامیک آلمانی نیز عمدتاً شامل فنجان، کاسه، بشقاب، لیوان و انواع قوری می‌باشد.
از دیگر محصولات صنایع دو کشور هنر-صنعت چاقو های دست ساز می باشد که در ایران، زنجان پرچمدار شایسته تولید این محصول است و توانسته است سراغ چاقوهای بسیار با کیفیت و استاندارد بالا چه در تیغه و چه در دسته، در انواع کاربردهای آن خانگی، صنعتی، شکاری، تزئینی و کمپینگ تولید نماید. دسته‌های چاقوی زنجان عرصه ای است برای هنرنمایی استادکاران خاتم و خراطان هنرمند چوب. شهر زولینگن در آلمان نیز به سبب ساخت چاقوهای با استاندارد بالا و انواع ظروف و لوازم فلزی خانگی به شهرتی عالمگیر دست یافته است و چاقوهای زولینگن آلمان محصولی است با اعتبار و شهرت جهانی و از صادرات اصلی این شهر به اقصی نقاط اروپا، آمریکا و دیگر کشورها می‌باشد.

صنایع دستی آلمان

هفت گردون خیال و هدایای صنایع دستی

شرکت هفت گردون خیال در عرصه تأمین، تولید و عرضه متفاوت و خاص محصولات زیبا و اصیل صنایع دستی پیشگام بوده و با خلق پکیج های متنوع و جذاب از محصولات متنوع صنایع دستی استادکاران و هنرمندان طرف همکار خود همچون : بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات وی آی پی، محصولات آنتیک، هدایای تبلیغاتی، هدیه اداری، هدایای سازمانی، هدیه لوکس، هدیه خاص، هدیه جدید، هدایای مناسبتی و… گامی مهم در این راستا برداشته است.
وبسایت جامع هفت گردون خیال، عرصه زیبایی است از چشم اندازی رو به دنیایی از نقش و طرح و رنگ که شما را به تماشا و سیری در این گلستان دعوت به عمل می آورد.

صنایع دستی نفیس هفت گردون

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.