06 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > اشتراکات صنایع دستی ایران و اصفهان و چین

اشتراکات صنایع دستی ایران و اصفهان و چین

ایران و چین دو کشور عمده صاحب سبک و نیز دارای پیشینه در امر صنایع دستی و دارای اشتراکات و نقاط همسو در تولید بعضی از شاخه‌ های مهم صنایع دستی خود می باشند. البته بنابر بافت فرهنگی، منطقه‌ای و تاریخی مختلف دو کشور روح حاکم بر آثار و محصولات دو کشور کاملاً متفاوت و نامتشابه است، هم در نوع محصولات تولیدی هم در نگاه هنری حاکم و غالب بر آثار. لیکن در چند زمینه، دو کشور دارای محصولات مشترک می باشند که از جمله مهم ترین آن می‌توان به دو صنعت فرش و گلیم دست بافت و صنعت سفال و سرامیک اشاره نمود. این دو گرایش مهم در صنایع دستی هر دو کشور، دارای قدمت، ریشه و اصالت بوده و البته هرکدام به روایت خود، روایتی که در طراحی، ساخت، رنگ‌ آمیزی و نگاه غالب بر آن کاملاً برخاسته از دو فرهنگ متفاوت بوده و این تمایز به روشنی در محصولات نهایی قابل مشاهده، واضح و تفاوت آن کاملاً قابل رؤیت است.

ست قندان فیروزه کوبی

فرش دست بافت چین و رقابت با فرش دست بافت ایران

صنعت فرش دست بافت چین را امروزه رقیبی جدی برای فرش دست بافت ایران می دانند. البته کارشناسان قیمت فرش دست بافت چین را حدودا به ۲۰۰۰ سال قبل تخمین می‌زنند. نقوش فرش دست بافت چین ویژه خود بوده و در آن از سمبل‌ های این کشور بهره برده می‌شود، که از بارزترین آن سمبل ها می‌توان از اژدها نام برد. اما امروزه و با پیشرفت این کشور در زمینه کپی برداری و تولید محصولات سایر کشورها در سرزمین خودشان و با بهایی کمتر صنعت فرش ایران نیز از این هجوم بی بهره نبوده و نقشه های زیبا و ویژه فرش ایرانی در آن کشور و با نام خودشان بافته و روانه بازارهای جهانی به ویژه آمریکا و اروپا می شود. غفلت بیشتر در این زمینه و بی تفاوتی مسئولین مربوطه و فعالان این عرصه می‌تواند زنگ خطر هشداری جدی را برای به محاق رفتن صنعت فرش دست بافت ایران در سطح بین المللی بنوازد.

محصولات سفال و سرامیک

شاید بتوان سفال و سرامیک را مهم ترین و معتبرترین محصولات صنایع دستی چین دانست و البته این امر نیز اتفاقی یا بی‌ دلیل نمی‌باشد. چین را مهد سفال و سرامیک دنیا نامیده اند. این نامگذاری به دلایل مختلف صورت پذیرفته است. دو ماده بسیار مهم در این صنعت در کشور چین موجبات رشد، رونق و تکامل این صنعت گردیده است.
ماده اول کشف خاک سفید کائولین. برای نخستین بار در این کشور (در قرن‌ های پیشین) اتفاق افتاده است. حتی نام خاک کائولین از تپه معروف کائولینگ اقتباس شده است و این خاک دارای کاربرد اصلی در صنعت سرامیک است. ماده دوم، چین دارای خاک رس مرغوب ناشی از رسوبات رودخانه های بزرگ این کشور است (مثل رودخانه زرد و رودخانه یانگ تسه) محصولات سفال و سرامیک چین علیرغم زیبایی و جذابیت فوق العاده، همانند اکثریت صنایع دستی چین جنبه زیبایی و دکوراتیو داشته و دارای وجه کاربردی کمتری است. برخلاف صنایع دستی زیبا و اصیل ایرانی که در عموم آن شاهد وجه کاربردی و استفاده در زندگی روزمره از آنان می باشیم.
صنایعی نظیر خاتم کاری، فیروزه کوبی، میناکاری روی مس سفال شیشه طلا نقره برنج و چوب، مس و پرداز، منبت، معرق، حکاکی مس، نقاشی مس
(انحصاری هفت گردون خیال)، ترمه، قلمکار، شیشه، نقره نما و…
صنایع دستی ایران و اصفهان هدایایی است ارزشمند که هم جنبه زیبایی فوق‌العاده اصالت و ناب است و هم دارای وجه کاربردی می باشد.

ست بشقاب و گلدان سفال

هفت گردون خیال و هدایای صنایع دستی نفیس و اصیل

شرکت هفت گردون خیال خود را متعهد به حفظ، نگهداری و نیز رشد و گسترش خلاقانه این میراث گران‌ بهای ملی می داند و بر همین اساس پیوسته با نگاهی مبتکرانه و مبدعانه، پای در عرصه تولید و عرضه‌ نوین این هنر-صنعت ملی و میراثی گذارده است، که ماحصل آن عرضه انحصاری متفاوت و خلاقانه پکیج های متنوع، جذاب، زیبا و نفیس تحت عناوین بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات آنتیک، محصولات وی آی پی، هدایای تبلیغاتی، هدایای اداری، هدایای مناسبتی، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید و… می باشد.
وبسایت جامع هفت گردون خیال عرصه‌ای است برای ارائه و فروش این پکیج های فوق العاده و همچنین محصولات تک از مجموعه متنوع صنایع دستی هفت گردون خیال.
شما نیز می توانید با ورود به این وب سایت و رؤیت کلیه هدایای ارائه شده، تجربه نوینی از خرید هدایای زیبایی صنایع دستی را در پیش رو داشته باشید.

ست شربت خوری مینیاتوری پایه برنز

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.