07 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > اورامانات با ۲۹۵ اثر ملی در انتظار ثبت جهانی

اورامانات با ۲۹۵ اثر ملی در انتظار ثبت جهانی

شهریور ماه کارشناسان یونسکو برای بررسی پرونده ثبت جهانی ۱۲ روستای منطقه اورامانات در فهرست آثار جهانی یونسکو از کشور مصر وارد ایران می‌شوند.
اکنون این منطقه بکر و دست نخورده در چند قدمی ثبت جهانی قرار دارد، تا به دنبال آن فرهنگ و تاریخ اورامانات در جهان ثبت شود. اورامانات یکی از مناطق زیبای استان کرمانشاه است که پوشیده از کوه ها، جنگل ها، قله های پربرف، دره‌های سرسبز، خانه های سنگی و پلکانی میباشد. گویش ساکنان آن هورامی است. این منطقه کوهستانی دارای دره های پرپیچ و خم، عمیق و رودهای بی شمار است. بخش بزرگی از اورامان در استان کرمانشاه و بخش کوچک تری در حلبچه عراق قرار دارد.
محدوده ثبت جهانی منطقه اورامانات شامل یک گستره ۳۰۳ هکتاری با ۷۰۰ روستا، ۳۰۰ سکونتگاه غیر دائم، ۳ منطقه حفاظت شده و ۱۱۰۰ محوطه و آثار تاریخی، جشن‌ها و آیین‌ های خاص منطقه و نیز ثبت بافت ۳۶ روستاست.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آقای دکتر مونسان با تأکید بر تسریع در روند ثبت جهانی اورامانات و نیز برنامه‌ ریزی برای رونق گردشگری منطقه با توجه به ظرفیت های کم نظیر آن گفت : که اورامانات منطقه ای بی نظیر است که ظرفیت کامل برای ثبت جهانی را دارد. ایشان تأکید کردند که توسعه زیرساخت‌ های منطقه نیاز به استفاده از ظرفیت سرمایه‌ گذاران بخش خصوصی دارد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه نیز در این خصوص اظهار داشت ثبت جهانی اورامانات یک مطالبه مهم استانی است که توسط مدیران ارشد استانی ذیربط در دست پیگیری و اقدام است.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.