28 فروردین 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > برگزاری دوره آموزشی نمد بافی در بوکان

برگزاری دوره آموزشی نمد بافی در بوکان

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوکان از برگزاری دوره آموزش نمد بافی با هدف احیای این رشته در این شهرستان خبر داد.
به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی آقای شورش محمدپور با اعلام این خبر افزود : در این دوره ۱۷ هنرجو در یکی از کلاس‌های سالن سیمرغ بوکان شرکت داشتند.
ایشان در ادامه افزودند هنرجویان در این کلاس‌ها با روش ساخت نمد، انواع روش های آن و همچنین وسایل مورد نیاز برای انجام کار آشنا شدند.
رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بوکان خاطرنشان کرد : این دوره با هدف ترغیب و تشویق جوانان برای آشنایی با صنعت رو به فراموشی نمد مالی برگزار شد و امید است که با اشتیاق و استقبال اعضای شرکت کننده در این دوره مجدداً شاهد تولید این بافته سنتی و قدیمی در این شهرستان باشیم.
ایشان افزودند که نمد نوعی زیرانداز قدیمی و سنتی است که با استفاده از پشم بره یکساله درست می شود و در ادامه به تشریح روش کار نمد بافی پرداختند و اینکه در این هنر-صنعت ابتدا استادکار پشم تهیه شده را به وسیله آب چندین مرتبه شسته و خشک می کند، سپس به وسیله کمان حلاجی آن را باز کرده و روی پارچه مخصوص گذاشته و به وسیله آب گرم آن را خیس کرده و به دور چربی که متناسب با اندازه بزرگی نمد است، می پیچند و در مرحله بعد چند نفر به مدت یک روز کامل نمد را با کمک دست و پا ورز می دهند تا در نهایت آماده بهره‌ برداری و استفاده شود.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.