31 فروردین 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > بهترین هدیه برای شب یلدا

بهترین هدیه برای شب یلدا

ایران سرزمینی کهن و پهناور و دارای فرهنگی دیرینه و زیبا و سرشار از جلوه های متنوع و جذاب سنتی و ملی در جای جای آن است. بعضی از سنن و آداب و رسوم آن ویژه زیست بوم های جغرافیایی همان منطقه است و نیز بعضی از سنن و آداب آن صبغه ای ملی و همگانی تر دارد و در سراسر ایران لیکن با رنگ و بوی همان منطقه گرامی داشته می شود، که می توان به ذکر چند نمونه عمده آن اشاره نمود. در رأس سنن ملی ایرانیان جشن سال نو یا عید نوروز قرار دارد که در تمامی این دیار با شکوه با جلوه خاص خود برگزار می شود. این امر در تمامی نقاط فارسی زبان دنیا منجمله در تاجیکستان، افغانستان و … نیر با شور و نشاط ویژه ای گرامی داشته می شود به گونه ای که یونسکو آن را در تقویم مناسبت های جهانی خود ثبت نموده است. در جایگاه بعدی پس از جشن نوروز یقینا شب یلدا خوش می درخشد، این جشن باشکوه دارای آداب و رسوم گوناگون و متنوعی است. گرامی داشت شب یلدا از چند زاویه حائز اهمیت است. اولا فلسفه گرامی داشت آن است و چرایی آن. دوما آداب و رسون و سنت های وابسته به آن در گستره جغرافیایی ایران به طور عام و مناطق مناطق و زیست بوم های مختلف به طور خاص. در ابتدا لازم است نگاهی به فلسفه گرامیداشت چنین شبی انداخته شود و سپس به آداب و سنن آن به طور عام پرداخته خواهد شد و در بخش نهایی به بهترین هدایای سازمانی و تبلیغاتی ویژه این شب پرداخته خواهد شد.

فلسفه گرامیداشت شب یلدا

شب یلدا را بزرگترین شب سال نامیده اند و از فردای آن روز به تدریج  از طول شب کاسته و بر روشنایی روز افزوده خواهد گشت. پس بی مناسبت نخواهد بود که این شب را شب زایش خورشید ( مهر در فرهنگ باستان ) نامید. همانگونه که ابوریحان بیرونی نیز از آن تعبیر به جشن میلاد اکبر یا میلاد خورشید نموده است.

در عهد باستان و نیز اعصار گذشته به ویژه، کشاورزی حرفه اصلی بخش اعظم ساکنین ایران زمین بوده است و در نتیجه دو عامل مهم آب و خورشید ( نور، حرارت، گرمی و روشنایی ) ایفاگر نقش اصلی در این ارتباط بوده اند. بر همین اساس می توان اذعان نمود که شب زایش مهر ( خورشید ) دارای آنچنان اهمیت مهمی است که تبدیل به یکی از جشن ها و گرامیداشت های ملی می گردد. به صورت سنتی تاریکی همیشه نماد اهریمن بوده است و می باشد و رسم افروختن آتش در این شب و گرد همایی خانوادگی پیرامون آن و از غروب آفتاب تا برآمدن خورشید را به شادمانی پایکوبی گذراندن، همگی ریشه در آن دارد. به مرور و در طول تاریخ آداب و رسومی نیز پیرامون آن شکل گرفته و تا به امروز نیز به حیات خود ادامه داده است، آداب و سننی که هر کدام دارای فلسفه ای عمیق و قابل تامل است و هر کدام از نمادهای آن دارای مفهومی کاربردی و عمیق در زندگی روزمره ماست. از ویژگی های این شب گستردن سفره های ویژه با خوراکی ها و تنقلات مخصوصی است که دارای مفاهیمی بس ارجمند و بزرگ است، استفاده از میوه های انار و هندوانه با معانی بلند و خواص متنوع و فراوان آن، استفاده از میوه های خشک و آجیل ویژه این شب، رسم نیکوی هدیه دادن به ویژه برای نوعروسان از طرف همسران و نیز سنت زیبای حافظ خوانی، تفأل به آن، نقل قول ها و داستان های شیرین و پندآموز توسط بزرگان خانواده و نیز بسیار سنن نیک دیگر ویژه هر منطقه جفرافیایی خاص.

آداب و رسوم ویژه شب یلدا

در سطور بالا اشاره ای نیز به آداب سنن ویژه این شب رفت، بنابراین در این بخش فهرست وارد به مهم ترین آداب این شب اشاره می رود.

مهم ترین سنت این شب زیبا که در حقیقت باید آن را نه گرامیداشت شب بلکه شب زایش مهر ( خورشید ) نامید که از طلوع آفتاب آن به مرور از طول شب کاسته و بر طول روشنایی روز و در نتیجه نور بیشتر افزوده می گردد، شب نشینی یا چله نشینی است. این شب به شب چله نیز معروف می باشد، تمامی اعضای خانواده پیرامون بزرگان خانواده جمع می شوند و تا پاسی از شب و برآمدن خورشید به شادمانی، داستان سرایی، لطیفه گویی، حافظ خوانی و استفاده از خوردنی های ویژه این شب می پردازند. در دیوان شعرا و بزرگان شعر و ادب پارسی به فراخور در گرامیداشت این شب تمثیل وار اشارات فراوان رفته است و شعرای بزرگ به استعاره ها، تشبیه سازی ها و تمثیل پردازی های گوناگونی در این ارتباط پرداخته اند که به چند نمونه آن اشاره می رود.

صحبت حکام ظلمت شب یلداست            نور ز خورشید جوی بو که برآید

باد آسایش گیتی نزند بر دل ریش            صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود

نظر به روی تو هر بامداد نوروزی ست        شب فراق تو هر شب که شب یلدایی ست

“حافظ”

به عزت شب قدر و شب حساب برات        به حرمت شب آبستن و شب یلدا

چو درد من سری پیدا ندارد                   شب یلدای من فردا ندارد

“سعدی”

همه شب های غم آبستن روز طرب است        یوسف روز، به چاه شب یلدا بینند

“عطار”

سایر شعرای نامدار شعر پارسی همچون سنایی، صائب تبریزی، ناصرخسرو، فیض کاشانی، اوحدی مراغه ای، خاقانی و … نیز با الهام از این شب باشکوه ابیاتی زیبا و درخشان در دیوان اشعار خود دارند که در این جا فرصت ذکر تمامی آن نیست.

نمادهای این شب گرانقدر تمامی مبین زندگی، خیر، نور، برکت، شادمانی و رحمت است. به ویژه انار که نمادی از رویش، زندگی و نیز میوه ای بهشتی معرفی گردیده است.

هدایای سازمانی شب یلدا

همانگونه که در سطور قبل ذکر شد از آداب ویژه گرامیداشت این شب، رسم خوشایند و زیبای هدیه است. هدیه داماد به نوعروس و خانواده هایشان به یکدیگر را می توان سنتی نیک وسراسری در تمامی مناطق جغرافیای ایران دانست که به فراخور حال خود هدایای متناسب با سمبل های این شب اهدا می نمایند.

امروزه و با گسترش ارتباطات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی در جامعه و رویکردها و تبعات آن رسمی نیکو و تاثیرگذار به ویژه در ارتباطات و مبادلات بین سازمانی، واحدها و صنوف مختلف اقتصادی و تجاری بنیان گذارده شده است که روز به رزو بر اهمیت و وسعت و تنوع آن نیز افزوده می گردد. سازمان ها و نهادها و ارگان های مختلف در گرامیداشت این مناسبت ها و نیز شب یلدا هر کدام با اهداف و انگیزه های گوناگون اقدام به تهیه هدایای سازمانی و اهدای آن به طرف ها و شرکای تجاری و اقتصادی می نمایند. حرکتی نمادین و زیبا که از سویی گرامیداشت این آداب و سنن ملی است و از سویی یادآوری و قدردانی و احترام و سپاس گذاری از همتایان مشتریان و مرتبطین سازمانی ارگان و یا نهاد مربوطه خود است، هدایایی که در صورتی که به شروط و لوازم و ضروریات آن توجه کافی مبذول شود دارای اثرگذاری بسیار در تعمیق و ادامه ارتباطات برشمرده است.

هدایای سازمانی شب یلدا باید دربرگیرنده شئونات ویژه این شب و نیز شئونات طرف گیرنده هدیه باشد تا اهداف و انگیزه های اهداکنندگان را برآورده سازد و در خاطر طرف مقابل ( هدیه گیرنده ) ثبت و ماندگار شود.

در هدایای سازمانی این شب الزاما می بایست از سمبل ها و نمادهای ویژه این شب در کنار هدایای جذاب و متفاوتی که ترجیحا دارای سمبل ها و نشانه های اصیل سنتی ایرانی را در خود  لحاظ کرده باشد، تهیه و اهدا شود. همچنین به جهت تاثیرگذاری و ماندگاری و احترام بیشتر بسیار برازنده است که نام و یا لوگوی هدیه دهنده و هدیه گیرنده به نحوی شایسته و زیبا بر روی هدایا و یا بسته بندی آن درج گردد.

بسیار شایسته است که در جعبه  هدایا، کارت پستالی با متنی متناسب با این شب و مزین به اشعار ویژه این شب و متنی زیبا به نام هدیه گیرنده، تکمیل گردد. این امر هدیه را ماندگارتر و نیز آمیخته به حس احترام و سپاس گذاری نسبت به هدیه گیرنده می نماید. به جا و شایسته است که در هدایای در نظر گرفته شده و با عنایت به این امر که هدیه در گرامیداشت آئینی ملی و ایرانی است، از آثار زیبا و ماندگار و نفیس صنایع دستی ایران بهره برد، آثاری که با اشکال و ساختار و نیز کارکردهای متفاوت می تواند تمامی سلایق را در همه رده ها و شئون اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی در برگیرد. امری که هفت گردون خیال با تلاش و جامع نگری خاص مبادرت به سامان و انجام آن نموده است و با پیشنهاد پکیج های جذاب طراحی و تهیه شده در این راستا، متقاضیان محترم را یاریگر و پاسخ گو می باشد.

در هدایای سازمانی شب یلدا می بایست الزاما از سمبل های ویژه این شب چون انار و آجیل مخصوص، دیوان حافظ ( به ویژه ) در کنار سایر هدایای صنایع دستی مناسب با شرایط و شئونات مختلف، در بسته بندی های شکیل و متناسب و هم شأن این آئین زیبای ملی ایرانی بهره برد تا آن را به یادبود و خاطره ای شیرین و ماندگار تبدیل کرد.

شکلات خوری مس و پرداز

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.