06 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > به استقبال روز جهانی صنایع دستی برویم

به استقبال روز جهانی صنایع دستی برویم

پایان جنگ جهانی دوم و به دنبال آغاز بازسازی ویرانه های ناشی از جنگهای خانمان سوز در کشورهای درگیر جنگ و همایشی جهانی با حضور ۴۰ کشور جهان به تاریخ ۱۰ ژوئن ۱۹۴۶ در شهر نیویورک برگزار گردید که دستاورد مهم آن تأسیس شورای جهانی صنایع دستی بود. این شورا نهادی گردید وابسته به یونسکو که دبیرخانه دائمی آن در شهر آمستردام هلند مقرر گردید و انتخاب گشت این شورا اهداف مهمی را در امر صنایع دستی در سر پروراند، که ماحصل آن در محورهای زیر مشخص گردید :

  1.  راهنمایی، حمایت و تشویق و همچنین کمک به بالا بردن سطح اطلاعات تخصصی و حرفه‌ای هنرمندان و صنعتگران کشورهای عضو البته با درک و در نظر گرفتن وجوه و زمینه‌های فرهنگی، بومی و ملی هر منطقه و کشور عضو.
  2.  کمک به حفظ و تقویت بنیان های صنایع دستی اعضا
  3. ایجاد همبستگی جهانی میان صنعتگران هنرمند صنایع دستی تمامی کشورها

میهن عزیزمان ایران که خود مهد صنایع دستی زیبا اصیل و جذاب بوده و می باشد در سال ۱۳۴۷ برابر با سال ۱۹۶۸ میلادی به این شورای جهانی پیوست و تا کنون توانسته حضوری فعال در آن داشته باشد. لیکن با عنایت به ظرفیت های مغفول مانده بسیاری در این حوزه انتظار می‌رود که سطح فعالیت و تلاش های نمایندگان میهن عزیزمان در این شورا به مراتب کیفاً و کماً فزونی یابد. هنوز بسیاری از شاخه ها و گرایش های مهم صنایع دستی کشورمان در عرصه های بین المللی یا ناشناخته اند یا شهرتی کمرنگ دارند.
فرش ایران و بافته های داری سرآمد و شاخص ترین عضو صنایع دستی ایران است که آوازه ای در خور شأن و منزلت خود یافته است و پس از آن معدودی از دیگر گرایشات صنایع دستی چون خاتم کاری و میناکاری توانستند به شهرتی بین‌المللی دست یابند. هم اکنون ایران در کنار هند و چین سه قطب مهم و درجه اول و شناخته شده صنایع دستی در سطح جهان هستند، اما حفظ این جایگاه، گسترش، رشد و نمو آن نیازمند عزمی همگانی، تغییر نگاه، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری لازمه کوتاه مدت و بلندمدت، همچنین گسترش حمایت از هنرمندان و صنعتگران این عرصه در سطح داخل و همچنین خارج از کشور است. به هر جهت ایران پس از عضویت در این شورا در مجمع آسیا و اقیانوسیه توانست در احیا، رشد و ترقی این حوزه مهم اقتصادی، فرهنگی و ملی در سطح داخل و خارج گامهای اساسی تری را بردارد.
که از آن جمله می‌توان به پیشنهاد ایران به شورا در سال ۲۰۱۰ میلادی به عنوان اطلاق روزی جهانی به نام روز جهانی صنایع دستی اشاره نمود که خوشبختانه با موافقت اعضای محترم شورای جهانی صنایع دستی مقرر گردید که روز ۱۰ ژوئن روز برقراری نخستین همایش جهانی صنایع دستی در سال ۱۹۶۴ میلادی به عنوان روز جهانی صنایع دستی (world handicrafts. Dey) یا مخفف آن WHD به ثبت برسد که به دنبال این نامگذاری تمامی کشورهای عضو، همه ساله در این روز برنامه ها و یادمان‌های ویژه‌ای را به جهت گرامیداشت این روز مهم برگزار مینمایند که از آن جمله می‌توان به برگزاری نشست ها، سمینارهای تخصصی و همچنین تشکیل بازارچه ها و نمایشگاه‌های ویژه صنایع دستی اشاره نمود.

ست ساعت خاتم میناکاری

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.