01 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > خاتم کاری > تالار خاتم گنجینه ای ناشناخته در دل بهارستان

تالار خاتم گنجینه ای ناشناخته در دل بهارستان

پنجاه سال از زمان اولین تلاش هنرمندان برای ساختن تالاری که به حقیقت می توان آن را گنجینه هنر نامید، می‌گذرد. با این وجود تالار خاتم برای ماندگاری و پاسداشت جایگاه واقعی‌ اش چشم انتظار ثبت ملی است.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محدوده بهارستان موقعیت جغرافیایی استراتژیکی دارد که هر گوشه آن بخشی از تاریخ معاصر ایران را در دل خود جای داده است، با این حال شاید کمتر کسی بداند که میان این همه ساختمان مشهور و معروف در تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران، بنایی وجود دارد که هنر از لابلای قطعات آن می جوشد و دل هر بیننده ای را گرم میکند. تالاری به نام تالار خاتم که کف تا سقف آن پوشیده از هنر دست هنرمندان توانمند ایرانی است.
حفظ و نگهداری این تالار بر عهده استاد خاتم کار سامی است. فعالیت ۵۵ ساله ایشان در عرصه هنر خاتم کاری نشان درجه یک هنری را برای ایشان به ارمغان آورده است.
استاد خاتم کاری آقای سامی خاتم را ختم همه هنرها می داند، چون به گفته ایشان خاتم کاری هنری پیچیده و مشکل است، ایشان ضمن نقدی به محصولات موجود در بازار در این حوزه، بعضاً آنان را دارای کیفیت لازم و اصالت مصالح مصرفی نمی‌ دانند و دلیل این امر را قیمت گران مواد اولیه آن می‌دانند، چرا که فقط یکی از مصالح آن که عاج است با قیمتی بسیار گزاف عرضه می‌شود و آن هم بیشتر برای مرمت خریداری می گردد.
حضور استاد سامی در بهارستان به ۵۰ سال پیش برمی‌گردد، زمانی که نزدیک به ۵۰ هنرمند خاتم کار وزارت فرهنگ و هنر به سرپرستی مرحوم استاد علی نعمت از سال ۴۵ اقدام به ساخت تالار خاتم به سفارش درباره پهلوی می‌ نمایند، تالاری که ساخت آن به ۱۰ سال طول کشیده با ۱۶ ساعت کار فشرده روزانه که ماحصل آن تالاری میشود ۱۴۴ متری با ۴۵۰ متر خاتم به کار رفته در آن.
با پایان ساخت آن در سال ۵۵ و به دنبال آن انقلاب در سال ۵۷ حدوداً ۱۸ سال این تالار بلا استفاده رها گشته چرا که ارزش بالای هنری آن هنوز مکشوف نبوده است، اما پس از آن به مدت دو سال و نیم کار مرمت و احیای آن توسط ایشان و دو تن از فرزندانشان به اتمام رسید و هم اکنون در پاره‌ ای از موارد این تالار میزبان نشست های مجلس با مقامات و هیأت های خارجی است.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.