28 فروردین 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > حضور پررنگ بانوان در تولید و فروش صنایع دستی ایران و اصفهان

حضور پررنگ بانوان در تولید و فروش صنایع دستی ایران و اصفهان

در عرصه تولید، ترویج، آموزش و فروش صنایع دستی ایران و اصفهان بانوان پر تلاش و سخت کوش میهنمان نقشی اساسی و ویژه بر عهده دارند. طبق آمارهای رسمی در سامانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان نزدیک به ۷۵ درصد از فعالین و شاغلین در این حوزه را بانوان هنرمند کشورمان تشکیل می‌دهند که بخش کثیری از ایشان نیز در کسوت سرپرستان خانوار چه در مناطق روستایی و چه در مناطق شهری قرار دارند. مراحل طراحی و تولید بخش وسیعی از شاخه‌های صنایع دستی میهنمان قابل اجرا در کارگاه‌های کوچک و حتی منازل مسکونی می باشد و این امر نکته حائز اهمیت به ویژه برای بانوان سرپرست خانوار بوده که همزمان بتوانند در حوزه‌ های مذکور فعال بوده و ضمن حفظ دوام و قوام و بقاء خانواده و آموزش و پرورش فرزندان خود امر معیشت و رتق و فتق آن را نیز از مجاری تولید و عرضه صنایع دستی سامان دهند.

ست کشکول فیروزه کوبی

کدام شاخه های صنایع دستی توسط بانوان پیگیری می‌شود

پاسخ به سوال فوق کمی دشوار می نماید، لیکن در بعضی از حوزه ها آنچنان حضور بانوان عزیز سخت کوشمان مشهود است که به آسانی قابل مشاهده و بررسی می باشد و در رأس آن دسته از صنایع دستی که بانوان در آن حرف اول را می زنند. صنعت فرش دست بافت، گلیم، گبه، جاجیم و کلاً بافته های داری است که می توان با اطمینان اعلام نمود که بانوان بافنده شهری و به ویژه روستایی و عشایر در صف اول تولید آن قرار دارند. پس از آن می توان به هنر- صنعت سفالگری، حصیربافی، سوزن دوزی، نگارگری، ساخت زیورآلات سنتی، پارچه بافی، دوخت پوشاک سنتی و محلی اشاره نمود.
پس از تولید، در زمینه آموزش و ترویج همچنین بازاریابی و فروش محصولات صنایع دستی ایران نیز بانوان حضوری پررنگ و فعال دارند. بیشتر بازارچه‌های محلی، استانی و ملی صنایع دستی ایران توسط بانوان محترم اداره می‌شود، حتی در بخش صادرات و بازاریابی های بین المللی نیز می توان شاهد حضور موفق بانوان در این عرصه بود.
صنایع دستی ایران دارای جنبه های متفاوتی است. بسیاری از اشخاص آن را کالای صرفاً هنری قلمداد می نمایند. صرف نظر از نگاه اشتباه مذکور اما این امر نیز بدیهی است که محصولات صنایع دستی ایران دارای وجه پررنگی به لحاظ هنری، زیبایی و بصری می باشد. این ویژگی تمام شاخه های صنایع دستی ایران و اصفهان می باشد. شاخه‌هایی نظیر خاتم کاری، میناکاری روی مس سفال شیشه طلا نقره برنج و چوب، نقره نما، مس و پرداز، منبت، معرق، قلمزنی، قلمکار، ترمه،صنعت فرش دست بافت، گلیم، گبه، سفال، سرامیک، شیشه و…
بانوان محترم با توجه به این که طبع و ذوق لطیف تر و حس قوی تری به لحاظ روح شاعرانه و هنری دارند، می‌توانند مبلغ شایسته‌ ترو مناسب‌ تری برای ترویج و تبلیغ این محصولات بوده باشند و هستند. از همین روی است که ما شاهد حضور وسیع بانوان گرامی در این عرصه می باشیم، چه در مرحله طراحی و تولید و چه در ارائه، عرضه و همچنین آموزش آن.

ست گلدان و شیرینی خوری قلمزنی و نگارگری

هفت گردون خیال مشوق این حضور مسئولانه

شرکت هفت گردون خیال به دور از نگاه جنسیت گرایانه رایج، همیشه مشوق و پشتیبان حضور بانوان هنرمند در این عرصه بوده و هست. به ویژه در حوزه محصولات مدرن و سنتی سفال و سرامیک بانوان هنرمند سفالگر این مجموعه حرف اول را می‌زنند. کمااینکه در سایر بخش های دیگر نیز از حضور محترم بانوان پر تلاش در جهت پیشبرد اهداف متعالی مجموعه که همانا حراست، نگاهبانی و ترویج شایسته این میراث گران‌ بهای ملی است، بهره مند می باشند.
ترویج شایسته صنایع دستی ایران در دوره پرتنش و پرنوسان فعلی به واسطه شیوع اپیدمی کرونا و سایر مسائل جانبی دیگر ایجاب می نماید که با تغییر نگرش و آزمودن شیوه های نوین، خلاقانه و مبتکرانه گام‌هایی استوارتر و روزآمدتر برداشت. امری که هفت گردون را بر آن داشت تا با ارائه طرحی مبتکرانه و نوین، دست به عرضه پکیج هایی جذاب، متنوع، متفاوت و به صرفه از محصولات اصیل و نفیس صنایع دستی خود زده و با عناوینی چون بسته های اقتصادی، هدایای مدیریتی، هدایای اداری، محصولات آنتیک، هدایای تبلیغاتی، هدایای سازمانی، هدایای مناسبتی، محصولات وی آی پی، هدایای تبلیغاتی، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدایای فاخر و… در خدمت متقاضیان محترم هدایا و محصولات نفیس و اصیل صنایع دستی بوده و به مثابه راهنما و مشاوری امین از ابتدا تا انتها همراهتان می باشد.
وبسایت جامع هفت گردون خیال شما را به تماشای مجموعه ای زیبا، نفیس و جذاب از پکیج ها و بسته های متنوع و همچنین محصولات فاخر خود دعوت می نماید.

صنایع دستی ایران و اصفهان

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.