06 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > خاتم کاری > خاتم شیراز هنری با قدمت ۱۰۰۰ هزار ساله

خاتم شیراز هنری با قدمت ۱۰۰۰ هزار ساله

به گزارش خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، خاتم هنر آراستن اشیاء (چوبی و…) به صورتی شبیه موزاییک با طرح و نقش هندسی است. این نوع پوشش تزئینی سطوح از ترکیب و نشان دادن چند ضلعی های منظم مهندسی در بستری از چوب و… به دست می‌آید.
احمد بهمنی کارشناس ارشد صنایع دستی طی یادداشتی درباره خاتم شیراز چنین نوشته است : قدمت خاتم سازی در شیراز به حدود ۱۰۰۰ سال قبل می‌ رسد که منبر مسجد جامع عتیق شیراز از خاتم نمونه آن است.
هنر خاتم سازی نیز مثل سایر رشته های صنایع دستی در دوره صفویه رواج و رونق داشته است و در دوره قاجاریه به علت عدم توجه به آن از درجه اعتبار و اهمیت آن کاسته شد. در سده‌ های گذشته هنرمندان خاتم ساز شیرازی صندوقچه های خاتم بسیار نفیسی جهت مرقد مطهر امامان مستقر در عراق ساخته اند و در اوایل دوره پهلوی اول خاتم کاری کاخ مرمر توسط جمعی از استادکاران هنرمند چیره دست شیرازی انجام یافته است.
کیفیت و اصالت خاتم شیراز زبانزد خاص و عام بوده و خاتم های اصیل ساخته شده در شیراز دارای عمر بیشتری نسبت به مشابه آن در دیگر شهرها است.
این ویژگی ها که خاتم شیراز را به نسبت دیگر شهرها امتیاز داده است، تفاوت در انجام مراحل کار و مواد مصرفی است. همانند افزودن ورقی نازک از چوبی نرم و انعطاف‌پذیر (آستر) به پشت ورقه‌ های خاتم (خاتم آستردار)، استفاده از چسب مرغوب، صاف و یکنواخت بودن سطح کار، خالی نبودن فضا از خاتم، یکنواختی رنگ و لعاب، عدم تغییر در رنگ و شکل، قرینه بودن گل‌ها و گره‌ های خاتم و دقیق و م
هندسی بودن اضلاع و زوایا.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.