04 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > خاتم کاری > خاتم کاری خودرو و سرویس خواب از آثار شاخص هنرمندان شیرازی

خاتم کاری خودرو و سرویس خواب از آثار شاخص هنرمندان شیرازی

بنا بر گزارش خبرگزاری فارس از شیراز در بین هنرمندان صنایع دستی، برادران بلیخ که سالیان متمادی است در طاق مشیر شیراز کارگاه خاتم کاری دارند، با انجام خاتم کاری روی خودرو و نیز سرویس خواب، آثاری بدیع را از خود بر جای گذارده اند.
با تأسف آقای علی بلیخ که در سال ۸۹ یک خودرو قدیمی را خاتم کاری نموده بودند، از دنیا رفتند، اما خوشبختانه آقای رضا بلیخ همچنان در این رشته که میراث خانوادگیشان است، به هنرنمایی خود مشغول می‌ باشند.
رضا بلیخ به مدت ۴۵ سال است که مشغول این هنر_صنعت به عنوان حرفه‌ خانوادگی خود بوده و می باشند، هم اکنون در خاتم کده (کارگاه خاتم کاری ایشان در طاق مشیر) ۷ نفر مستقیم که بیشتر از بانوان هنرمند میباشد، مشغول فعالیت هستند.
ایشان در توضیحاتی پیرامون خودروی خاتم کاری شده توسط مرحوم علی بلیخ گفتند : بدنه این خودرو از کامپوزیتی به سبک قدیم در ایران تهیه شده و خاتم کاری گردیده است و موتور آن فورد می باشد.
این خودرو سال ها در دبی نگهداری می گردید، اما هم اکنون در ایران و در شهرک صنعتی نگهداری می گردد. این خودرو تمام خاتم با نام golden one در محوطه باز سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی همزمان با هفته صنایع دستی در سال ۸۹ رونمایی شد.
ایشان افزود حدود ۷ متر مربع از بدنه این خودرو مزین به خاتم است و در تکمیل آن از ۱۰ کیلوگرم طلای ۱۸ عیار و ۱۵۰ قطعه الماس استفاده شده است. در ادامه توضیحاتی پیرامون سرویس خواب خاتم کاری شده توسط ایشان ارائه گردید، که آمده است این سرویس خواب نخستین کار تمام معرق و خاتم در کل کشور است و تاکنون سه دوره مقام اول صنایع دستی آسیا را به خود اختصاص داده است. ایشان افزودند خوشبختانه در سالیان اخیر این هنر در انواع وسایل خانگی به کار گرفته شده است. همانند انواع جعبه ها، قاب آینه و عکس، جای دستمال کاغذی و… همچنین است وسایلی نظیر مبلمان و میزهای خاتم کاری ایشان جایگاه خاتم شیراز را دارای کیفیت و سبکی ارزشمند و سطح بالا دانست و از هنرمندان و مسئولان ذیربط در این حوزه خواست تا با تمرکز بر برندسازی این هنر_صنعت را آن طور که شایسته و در شأن آن است به جایگاه واقعی خود برسانند.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.