04 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > خاتم کاری هنری که بر صندوق مرقد ائمه اطهار نقش بست

خاتم کاری هنری که بر صندوق مرقد ائمه اطهار نقش بست

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری باشگاه خبرنگاران جوان : خاتم کاری از صنایع دستی کشورمان به حساب می آید. بر اساس آن چه در دایره المعارف فارسی آمده اگر چه زمان آغاز هنر خاتم کاری مشخص نیست، اما برخی از اساتید خاتم کار هنوز بر این عقیده اند که هنر خاتم کاری معجزه حضرت ابراهیم می باشد.
خاتم کاری هنر آراسته اشیای چوبی به شکل موزاییک با مثلث های کوچک سه پهلو برابر یا دو پهلو برابر چوبی، استخوانی و فلزی است که از حدود حداقل ۴۰۰ سال پیش به این سو در بخش‌ های مختلف از ایران رواج دارد.
بنابراین گزارش، قدیمی ترین آثار هنری خاتم کاری شده باقی مانده روی صندوق های مرقد ائمه اطهار در کاظمین، سامرا، کربلا و شام نقش بسته است. نمونه های دیگری از خاتم کاری روی درب ورودی مدرسه چهارباغ اصفهان، درب امامزاده شاه رضا در قمشه شهرضا، منبر مسجد جامع عتیق شیراز، درب های قصر رویایی تیمور گورکانی در سمرقند و منبر چوبی مسجد لنبان اصفهان دیده می‌ شود.
شایان ذکر است اوج شکوفایی و تکامل هنر خاتم کاری در دوران صفویه بوده است و تنها در زمان قاجاریه نیز این هنر به دلیل بی‌ توجهی همچون هنرهای دیگر از رونق افتاد.
محصولات تولیدی هنرمندان خاتم ساز شامل انواع قاب، قاب قرآن، قاب عکس، شکلات خوری، میز، صندلی، جعبه، جاکلیدی، جاقلمی و… می باشد. اصفهان، شیراز و تهران مهم ترین مراکز خاتم سازی در ایران هستند.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.