06 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > ده شهر ده صنایع دستی استان گلستان گرگان

ده شهر ده صنایع دستی استان گلستان گرگان

یکی از زیباترین و همچنین متفاوت ترین استان های سرزمین عزیزمان ایران، گلستان میباشد. این استان در شمال شرق ایران واقع گردیده و دارای جاذبه‌های فراوان طبیعی، تاریخی و همچنین اقوام و فرهنگ های گوناگون و نیز صنایع دستی ویژه و منحصر به فرد خود است. صنایع دستی استان گلستان با تأسی به طبیعت زیبا و مناظر بکر و بی نظیر استان، بسیار زیبا و متفاوت می باشد که در ابتدا فهرست وار به اسامی عمده ترین آنان پرداخته و در انتها به معرفی بیشتر دو مورد از آنها خواهیم پرداخت.

چند نمونه از صنایع دستی استان گلستان

طبیعت ویژه استان و همچنین تنوع قومیتی استان دو عامل مهم در ترقی و رشد صنایع دستی در استان بوده. از میان اقوام ساکن در استان، قوم ترکمن و در میان ترکمن ها بانوان ترکمنی در صفحه اول تولید پر طرفدار ترین و مشهورترین اثر صنایع دستی استان یعنی قالی ترکمن قرار دارند. قالی بافی، سوزن دوزی، نمدمالی، ابریشم بافی، زیورآلات سنتی از جمله پر رونق ترین ها در تولید و عرضه استان بوده و در کنار آن در استان گلستان می توان شاهد صنعت سفالگری، معرق کاری، سرامیک سازی، منبت کاری، پلاس بافی، جاجیم بافی و گلیم بافی بود.

شناخته شده ترین و مشهورترین محصول از محصولات صنایع دستی گلستان قالی ترکمن می باشد که از قدمتی دیرینه در بافت و پیشینه ای طولانی برخوردار است. این قالی ها با طراحی و رنگ آمیزی ویژه خود انحصاراً توسط بانوان ترکمن بافته می شود و از مهمترین منابع درآمدی مردم ترکمن می باشد. نقوش قالی ترکمن تماماً برگرفته از سنن و آداب و رسوم و نیز عقاید پیشینیان و نسل‌های گذشته می باشد. مثلاً نقش عقرب نمادی است از دفع شر و نقش قوچ نمادی است از قدمت و باروری و همچنین سایر طرح های بکار رفته در این قالی ها همگی از طبیعت الهام گرفته است. مانند اسب و قو که به صورت هندسی و شکسته با دقت و ظرافت بسیار بالایی در نقش قرینه سازی گردیده و بافته می شوند. رنگ قالی های ترکمن عموماً به رنگ لاکی و عنابی است، اما در تزیین زمینه قالی از سایر رنگ ها همانند سفید، سیاه، شتری، سورمه‌ای و… استفاده میشود.

سوزن دوزی : این هنر نیز در میان مردم استان گلستان بسیار طرفدار داشته و دارای رونق فراوان است که همانند قالی ترکمن این نیز تماماً توسط بانوان هنرمند استان و دختران متبحر و باتجربه دوخته می‌شود. در این هنر-حرفه بخش هایی از لباس مثل سردست (پیراهن زنانه)، دور یقه، ساق شلوار و عرقچین کودکان با استفاده از نخ های رنگی تزیین شده و اشکال و نقوش زیبا دوخته می شود.

رؤیاهای هفت گردون خیال

هفت گردون خیال شوری به سر دارد و نگاهی به فردا و عزمی استوار که حافظ، ناشر، نگاهبان و میراث داری شایسته برای تمامی این میراث ملی باشد، لیکن با تمام تجربه و تلاش چندین ساله و حضور موفق در این عرصه باید اذعان داشت که کماکان در ابتدای راهیم و هنوز تا رسیدن به ایده‌آل‌هایمان که همانا عرضه کلیه آثار و محصولات صنایع دستی سراسر میهن پهناور مان ایران عزیز در قالبی نوین و شکیل است، راهی طولانی در پیش داریم. هرچند که مفتخریم گلچینی از نفیس ترین و زیباترین محصولات میناکاری، خاتم کاری، فیروزه کوبی، مس و پرداز، نقره نما، قلم زنی، قلمکار و ترمه را در گنجینه پربار خود به ارمغان آورده ایم و در قالب بسته‌های اقتصادی، هدایای مدیران، هدایای مناسبتی، محصولات وی آی پی، هدایای سازمانی و تبلیغاتی، هدایای خاص و ویژه به دوستداران و متقاضیان محترم این آثار عرضه می داریم، اما چشم انتظار روزی می باشیم که از تمامی محصولات زیبای صنایع‌دستی ایران در جای‌جای میهن عزیزمان در پکیج ها، بسته ها و هدایای ویژه هفت گردون خیال بهره‌مند باشیم.

قالی ترکمن
سوزن دوزی گرگان

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.