30 فروردین 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > روز جهانی صنایع دستی را به پویشی همگانی تبدیل کنیم

روز جهانی صنایع دستی را به پویشی همگانی تبدیل کنیم

دهم ژوئن هر سال به عنوان روز جهانی صنایع دستی در تقویم بین‌المللی کشورهای مختلف جهان به ثبت رسیده است. در این روز کشورها به ویژه کشورهای عضو شورای جهانی صنایع دستی و یا کشورهای دارای صنایع‌ دستی شاخص مراسمی رسمی و برنامه‌ریزی شده توسط نهادهای مسئول را در سطح کشورهای خود برگزار مینمایند. مراسمی که عمدتاً حول محور برگزاری جلسات تخصصی کارگاه‌های آموزشی محدود، برگزاری بازارچه های فروش و یا نمایشگاه های انفرادی و جمعی صنایع دستی و حداکثر آیین بزرگداشت هنرمندان و صنعتگران شاخص رشته‌های مختلف می چرخد. البته تمامی این آیین‌ها قابل تقدیر و ستایش و ارزشمند هستند و در جای خود شایسته سپاسگزاری و قدردانی و توجه است و باید از آن استقبال، حمایت و تقویت شود. لیکن به این نکته ویژه باید توجه داشت و نباید از آن غافل ماند و آن اینکه از آنجا که صنایع دستی یک هنر-صنعت کاملاً مردمی و ملی است و بیش از آن که توسط نهادهای متولی رسمی دولتی سامان یافته باشد، امری است و برخاسته از دل توده‌های مردم، هنرمندان و صنعتگران برخاسته از بطن طبقات مختلف جامعه بر اساس نیازها و اولویت های روزمره زندگی مردم با استفاده از ظرفیت‌ها، نیروهای بومی، مواد و مصالح بومی و با کمترین سرمایه صرف شده و بیش و پیش از هر چیز بیانگر فرهنگ و سنن و آداب و رسوم و نوع نگاه عمومی آن قوم و ملیت و سازندگان آن است، و در حقیقت محصول و کالایی فرهنگی است که توانسته است در چرخه تولید و رشد اقتصادی و نیز اشتغال زایی منطقه‌ای و کشوری نقشی اساسی و پررنگ را ایجاد نماید و داشته باشد. با این نگاه به مقوله صنایع دستی باید انتظار داشت که صنایع دستی و تمامی حواشی و تبعات و دستاوردها و تاثیر و تأثر پذیری آن به پویشی ملی و همگانی به دور از نوع نگاه رسمی و دولتی تبدیل شود. در این راستا شایسته است که تمامی اندیشمندان ، هنرمندان و کنشگران عرصه فرهنگ و هنر و نیز هنرمندان و صنعتگران شاغل در این حوزه با سازماندهی، همدلی و همگامی مشترک و برنامه‌ریزی شده و طراحی راهبردهای ویژه و مناسب بر اساس اولویت‌ها و ضرورت های بومی و سنتی هر منطقه و همچنین عام و کشوری قدم در عرصه ای پر چالش لیکن روشن و تابناک گذارده و روز جهانی صنایع دستی را در پیوند با صنایع دستی ملی ایران به جنبشی فرهنگی و عام تبدیل نموده و افق‌های روشن‌ تر و تابناک تری را برای صنایع دستی ایران و هزاران هزار نفری را که در این حوزه به خلق آثار درخشان و زیبایی مشغول می باشند، امیدوارتر، شاداب تر، خلاق تر و پویاتر نمایند. صنایع دستی ایران به ویژه صنایعی که دارای مقبولیت و شهرت جهانی هستند از جمله صنعت فرش دست بافت گلیم و گبه، خاتم کاری،فیروزه کوبی، میناکاری روی مس شیشه طلا و نقره، سفالگری، سرامیک، آبگینه، ترمه و قلمکار، حکاکی مس و چوب، منبت و معرق، مس و پرداز و… دارای آنچنان ظرفیت و پتانسیل بالایی هستند که هرکدام به تنهایی قادرند به عنوان هنر-صنعتی شاخص معرف کشور ایران به عنوان کشوری صاحب سبک، مؤلف و خلاق نمایندگی شوند.

روز جهانی صنایع دستی و شرکت هفت گردون خیال

هفت گردون به سهم خود دست تمامی فعالین و دلسوزان و هنرمندان پرتلاش و سخت‌کوش این حوزه را می‌فشارد و روز جهانی دستی را حضور یکایک تلاشگران پرتلاش، کم توقع و صبور و خلاق این عرصه تبریک گفته و به استقبال این روز بزرگ تمامی تلاش،همت و سعی خود را پیشکش هنرمندان و دوستداران این میراث گرانقدر ملی تقدیم می نماید.
هفت گردون خیال از بدو شکل گیری خود ابتکار و خلاقیت در این حوزه را سرلوحه امور و فعالیت خود قرار داده و از هر پیشنهاد سازنده و تأثیرگذاری که موجبات رشد و ترقی و تعالی این میراث ملی گردد استقبال می نماید و بر همین اساس است که با ابداع و ابتکاری خلاقانه مبادرت به طراحی و تولید بسته بندی های شکیل، زیبا و مقاوم نموده تا محصولات زیبا و نفیس صنایع‌دستی ایران در شکلی متفاوت، استاندارد، ایمن و جذاب به دست دوستداران آن برسد. پکیج های انحصاری شرکت هفت گردون خیال شامل بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، هدایای تبلیغاتی، محصولات وی آی پی، هدایای مناسبتی و سازمانی، هدیه خاص و ویژه، هدایای فاخر و بسیاری از عناوین دیگر همگی معرف این خلاقیت و نیز درک ضرورت های روز و نیز به روز رسانی نوع نگاه و فعالیت خود در این عرصه داشته و مبشر عرضه ای متفاوت و خریدی امن، جذاب و به صرفه برای متقاضیان گرامی است.

ست بشقاب میناکاری و جعبه جواهری خاتم نگارگری

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.