30 فروردین 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > سنگینی هزینه‌ های تولید صنایع دستی بر دوش هنرمندان اصفهان

سنگینی هزینه‌ های تولید صنایع دستی بر دوش هنرمندان اصفهان

هنرمندان صنایع دستی اصفهان یک سال است که بار هزینه‌ های تولید صنایع دستی را که سنگین شده است بر دوش کشیده و این امر در حالی است که در این میان ایشان هیچ درآمدی ندارند.
اصفهان با صنایع دستی و آثار تاریخی اش در جهان شهره است، با قدمتی دیرین، لیکن بحران جهان شمول کرونا حدوداً یک سال است که تاب و توان هنرمندان صنایع دستی را تحت تأثیر قرار داده است. در کنار تعطیلی کارگاه ها و در نتیجه کاهش تولید و فروش صنایع دستی نیز به دنبال عدم ورود گردشگران خارجی از یک سو و تحلیل توان اقتصادی خانوارها از سوی دیگر، سایه سنگین رکود بر سر صنایع دستی و بازار آن گسترده است.
مائده رضوی یکی از هنرمندان حوزه صنایع دستی اصفهان که در عرصه آموزش آن نیز فعال است، در این رابطه گفت : اولین چالش ناشی از کرونا بر این بازار، در هم ریختگی برنامه‌ ریزی‌ های فروش صنایع دستی در عید بود، که با لغو سفرهای نوروزی مسافران پیش آمد، ایشان استفاده از ظرفیت‌ های فضای مجازی را یکی از راهکارهای فروش صنایع دستی در این شرایط ذکر کرد و گفت البته فضای مجازی نیز چالش های خود را دارد و مهارت استفاده از آن، بسترسازی و نیز سواد رسانه ای را عنوان نمود. ایشان با اشاره به اقدامات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان در حمایت از هنرمندان این عرصه ابراز داشت که میراث فرهنگی نیز در ابتدا شناخت صحیحی از این بحران پیش‌ آمده نداشت و برخی پیشنهادهایشان برای پرداخت اجاره، پرداخت مالیات، وام و حمایت از صنایع دستی نیز عملی نشد.
در همین ارتباط رئیس اتحادیه صنایع دستی استان نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت از هنگام شروع کرونا تورم بر روی مواد اولیه، رکود بازار، نبود مسافر داخلی و خارجی و… به تولید و فروش صنایع دستی ضربه زد و متأسفانه شاهد هیچ گونه حمایتی نبودیم. عباس شیردلی افزود در حال حاضر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طرح ها و برنامه هایی را برای ارائه تسهیلات مطرح نموده است، اما در حد قول است و متأسفانه آسیب زیادی به حیطه تولید و فروش صنایع دستی و صادرات وارد شده است.
در ادامه شیردلی افزود فروش صنایع دستی در اصفهان به نزدیک صفر رسیده است و چنانچه چاره‌ ای اندیشیده نشود شاهد موج بیکاری خواهیم بود.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.