05 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی اشتغال زا هویت‌ساز ارزآور

صنایع دستی اشتغال زا هویت‌ساز ارزآور

به مناسبت دهم ژوئن روز جهانی صنایع دستی همه ساله وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن انتخاب شعاری متناسب با این روز و برگزاری نشست ها و سمینارها و نیز مراسم از فعالین و پیشکسوتان این عرصه مهم ملی، راهبردهای خود را برای سال آینده تدوین و منتشر می نماید. با نگاهی به رویکرد کلی متولیان امر در این حوزه به نکته قابل تأمل و در خود توجهی دست می یابیم و آن اینکه این برنامه ها اگرچه فی النفسه قابل تقدیر و ستایش است و بیانگر اهمیت چنین روزی در دیدگاه متولیان امر و مسئولین این عرصه می باشد، اما به یقین کافی نیست و تلاش و برنامه‌های حمایتی بیش از پیش را می طلبد. با نگاه به کلیت عناوین انتخابی برای بزرگداشت چنین روزی در نزد برگزارکنندگان این گرامیداشت های رسمی و کنکاشی دقیق‌تر پیرامون مباحث مطروحه می توان به جنس نگاه و میزان اهمیت هر یک از عناوین برگزیده برای این روز را در نگاه مسئولین ذیربط بیشتر و بهتر درک نمود و جایگاه و شأن فعلی و رسمی صنایع دستی ایران را به عنوان میراثی گرانبها نزد متولیان امر در می‌یابیم.
از عناوین انتخابی برای این جلسات دو عنوان آن مستقیماً در حوزه مسائل اقتصادی می‌باشد. (داخلی و خارجی) و یک عنوان آن ریشه در بنیادهای فرهنگی و ملی دارد. تقدم و تأخر عناوین انتخابی در اولویت اول اشتغال‌زایی را در ارتباط با صنایع دستی مد نظر قرار داده است که صد البته با توجه به شرایط فعلی جامعه و خیل عظیم جوانان و متخصصان جویای کار نگاهی صحیح و امیدوارانه است، چه اینکه هم اکنون میلیون ها نفر در ایران (به عنوان یکی از سه قطب رده بالای جدول کشورهای صاحب صنایع دستی) مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط با این حوزه اقتصادی در جای‌جای میهن عزیزمان مشغول به فعالیت، تولید و عرضه کالاهای اصیل، نفیس، زیبا و و کاربردی صنایع دستی هستند. نظیر شاغلین و هنرمندان حوزه های فرش دست بافت گلیم گبه، هنرمندان میناکار اعم از میناکاری روی مس طلا نقره شیشه، خاتم کاران سخت‌کوش، اساتید و هنروران فیروزه کوب، حکاک، قلمزن، نگارگر، ترمه باف، منبت کار، معرق کار و… و صد البته با حمایت و پشتیبانی مسئولین ذیربط و سرمایه‌گذاران گرامی در حوزه‌های نامبرده ضریب اشتغال زائی در این عرصه می‌تواند آماری به مراتب بالاتر و درخشان تر از آمار فعلی را در حوزه اشتغال زایی به ارمغان آورد.
اولویت دوم در شعار روز جهانی صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هویت سازی است.امری که دارای ریشه‌های فرهنگی و ملیتی می باشد. چه اینکه صنایع دستی آیینه ای تمام نما از هویت، شأن و جایگاه فرهنگی و هنری هر ملتی است که این میراث را منعکس، بازتاب و نشر می‌دهد. صنایع‌دستی ایران به زیبایی هرچه تمام‌تر بازتابی است از فرهنگ، سنت، آداب و رسوم، نگاه و گرایش ایران، مردمانش، پیشینیان و نیاکانش، تمدن گذشته و حال و نگاه به آینده اش. روح هنرجو، تعالی خواه، زیبا پسند و آرمان‌گرای ایرانی با صلابت، استحکام، لطافت و جذاب در صنایع دستی ایران متجلی است. صنایع دستی ایران آمیخته به نگاهی شاعرانه، عارفانه و متعالی به جهان هستی، محیط زیست، طبیعت و زیبایی های آن می باشد و این هویت پیوسته در زایش، رویش، رشد، تکامل و ترقی است و ترکیب هویت زا ترکیبی با معنا و درخور است.
اولویت سوم در سه‌گانه ذکر شده ارزآوری می باشد. امری که روز به روز به ویژه در شرایط ویژه فعلی که بحث تحریم‌های اقتصادی مطرح گردیده است طبعاً زمینه دسترسی به ارز ناشی از صادرات به ویژه در اقتصاد نسبتاً تک محصولی ایران که عموماً متکی بر اقتصاد نفتی است، کم و کمتر گردیده است. لیکن حوزه صنایع دستی و صادرات صنایع‌دستی خوشبختانه به دور از این بحران به نسبت می باشد و جای خوشبختی است که بعضی از شاخه های صنایع دستی ایران دارای شهرت و مطلوبیت بین‌المللی می‌باشد و در سطح دنیا هواخواهان و طالبین فراوانی دارد و در رأس آن باید از فرش دستبافت ایران نام برد که پرچم‌دار و طلایه‌دار محصولات صادراتی صنایع دستی ایران است و البته رقبای سرسختی نیز در پیش‌روی دارد که این امر هوشیاری، توجه بیشتر و دقیق تر، برنامه‌ریزی، حمایت و سرمایه‌گذاری مطلوب‌تری را می‌طلبد. ارزآوری ناشی از صادرات چمدانی صنایع دستی در مبادی خروجی و ورودی فاقد گمرکات را نیز نباید از نظر دور داشت که ارزآوری قابل توجهی را برای میهن به ارمغان می آورد.
در مجموع سه مؤلفه ذکر شده جهت گرامیداشت این روز جهانی عمدتاً نگاهی اقتصادی را تعقیب می نماید، و از آنجا که علم اقتصاد دارای شاخه ها، اصول و قانونمندی های ویژه ای است که نگاهی تخصصی و علمی را می‌طلبد، بر مسئولین ذیربط این حوزه است که با نگاهی علمی مدون و همه جانبه صنایع دستی ایران را به جایگاهی درخور و شایسته رهنمون سازد.

شرکت هفت گردون خیال و 10 ژوئن و نگاهی فراگیر

مجموعه هفت گردون خیال با علم به جایگاه والای صنایع دستی ایران در دو حوزه فرهنگ و اقتصاد کشور همت و مساعی خود را در جهت ترفیع جایگاه صنایع دستی ایران در نزد قاطبه مردم و به ويژه نهادها، ارگان ها و سازمان های بزرگ دولتی و خصوصی به کار گرفته است. خلاقیت،ابتکار و عرضه محصولات استاندارد و مطابق با ذوق و سلیقه نسل نوین امروز از اهمیت والایی در نزد هفت گردون خیال برخوردار است و بر همین اساس است که شرکت با طراحی و تولید جعبه ها و بسته بندی های وزین، شکیل و مستحکم و همچنین ابداع و معرفی پکیج های انحصاری خود شامل بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، هدایای سازمانی، هدایای تبلیغاتی، محصولات وی‌آی‌پی، هدایای مناسبتی،هدیه خاص و ویژه و هدایای فاخر به سهم خود گامی در گرامیداشت این روز مهم و در نگاهی کلی تر پاسداری از این میراث مهم و والای ملی و میهنی برداشته است.
وبسایت جامع حرف گردون خیال پذیرای بازدید مسئولانه و مشتاقانه متقاضیان عزیز و محترم محصولات صنایع دستی و پکیج های انحصاری هفت گردون می باشد..

شیرین خوری نقره نما نگارگری شده

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.