28 فروردین 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و جایگاه آن در جهان

صنایع دستی ایران و جایگاه آن در جهان

صنایع دستی یکی از هنرهایی می باشد که ایران در آن حرفی برای گفتن در سطح جهانی دارد. فرهنگ و تمدن ایران تاریخچه‌ای چند هزارساله دارد و این قدمت موجب شده تا صنایع دستی بسیار زیادی در دل آن به وجود آمده باشد و پیشرفت کند. هر یک از مناطق کشور ایران با نظر به این که موقعیت و شرایط جغرافیایی خاص خود را دارد صنایع دستی مخصوص به خود را نیز دارا می باشد. به عنوان مثال مناطق جنوبی از محصولات دریایی برای تهیه این صنایع دستی استفاده می‌کنند و مناطق شمالی از گیاهان، پشم گوسفند و ابریشم این آثار ارزشمند را تولید می کنند. این آثار باارزش نشان‌دهنده فرهنگ متنوع و بااصالت کشور است که در سرتاسر ایران وجود دارد. این فرهنگ‌ها در نقاط مختلف ایران تفاوت دارد بنابراین، تنوع صنایع دستی در ایران بسیار زیاد است و یکی از کشورهای برگزیده در این زمینه می باشد.

در ایران صنایع دستی در بخش های مختلفی مثل سفالگری، قالی و فرش، نگارگری، خوشنویسی، انواع محصولات نساجی، پوشاک، صنایع دستی چوبی و چرمی، فلزی و سنگی و… وجود دارند. هر شهر ایران در یک یا چند مورد از این موارد فعالیت دارند و با توجه به موقعیت جغرافیایی،قابلیت دسترسی به مواد اولیه و ذوق و سلیقه خود آثار زیبایی خلق می‌کنند. برخی از این صنایع دستی در ایران و جهان دوست داران زیادی دارند و مردم خواهان آن هستند که آنهارا خریداری کنند. این آثار هنری زیبا در دنیا مشابه کمتری دارند، به همین علت مورد استقبال قرار می‌گیرند.به عنوان مثال فرش ایرانی به‌عنوان یک صنعت دستی باارزش در جهان شناخته شده است که تقاضا برای آن در ایران و جهان بسیار زیاد می باشد.

هنر میناکاری

میناکاری یکی از آثار هنری می باشد که تاریخچه بسیار زیادی دارد. این هنر به وسیله نقاشی روی فلزات ایجاد می‌شود. در واقع نقوش بسیار ظریفی بر روی ظروف طلایی نقره‌ای و مسی ایجاد می‌شود و سپس رنگ‌آمیزی می شود و در شمایل آثار زیبایی مانند بشقاب، گلدان، جام، لیوان و جعبه به فروش می‌رسد.

هنر خاتم کاری

خاتم‌کاری یکی از زیباترین و نفیس ترین صنایع دستی می باشد. در این اثر باارزش چوب‌های آبنوس، گردو، فوفل، عناب و … عاج فیل، استخوان، طلا و برنج مورد استفاده است. درواقع در این اثر زیبا سطح چوب را با مثلث‌هایی از جنس استخوان، فلز و چوب می‌پوشانند و سپس از آن برای تولید قاب، تابلو، جعبه، صفحه‌ی شطرنج، میز، جاقلمی و تابلوهای نفیس استفاده می شود.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.