01 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > خاتم کاری > خاتم شیراز

خاتم شیراز

مگر می توان نام صنایع‌ دستی ایران را بر زبان راند و خاتم کاری در ذهن تداعی نشود. گویا خاتم و مینا دو بال پرواز صنایع دستی ایران در آسمان فرهنگ و تمدن این دیار است. از تاریخ دقیق و قطعی تولد خاتم کاری در ایران آمار و ارقام قطعی و موثقی در دست نیست، لیکن بر زادگاه آن در ایران توافقی همگانی موجود است و آن شهر فرهنگ و ادب و هنر شیراز است. خاتم شیراز علیرغم تمامی فراز و فرود های تاریخی و تمامی عوامل سوء تأثیرگذاری همچون کمبود شدید مواد اولیه و اصلی چون مس (ناشی از صادرات گسترده) علیرغم هم جواری استان فارس و کرمان دارای (مرغوب ترین معادن مس دنیا) هنوز هم در اصالت، زیبایی، طرح، نقش و ساخت حرف اول را می‌زند. شیراز اساتید برجسته ای را در عالم صنعت-هنر خاتم سازی در دل خود پرورانده است که خوشبختانه هم اکنون شماری از آنان در قید حیات بوده و کماکان نگاهبان، حافظ و ناشر این هنر اصیل و ماندگار می باشند. سرای مشیر در شهر شیراز کماکان مرکز اصلی و مهم عرضه این محصولات ناب می باشد. لیکن با توجه به هجرت این هنر به سایر شهرها از جمله اصفهان هم اکنون به لحاظ کمیت محصولات خاتم اصفهان گوی سبقت را از خاتم شیراز ربوده‌اند، لیکن به لحاظ زیبایی بصری، کیفیت ساخت و اصالت نقش هنوز خاتم شیراز با فاصله از سایر رقبای خود در جایگاه نخست به سر می‌برد و این امر باعث گردید که در سرای مشیر شیراز ما شاهد عرضه بیشتر خاتم سایر شهرها نسبت به خاطر شیراز باشیم و این نقیصه است که باید به آن ورود پیدا کرد و از به محاق فراموشی و رکود رفتن این هنر ماندگار و اصیل در زادگاه خود جلوگیری به عمل آورد.
یکی از اقدامات بسیار اساسی و مهمی که در این زمینه در حال انجام است ثبت نشان جغرافیایی خاتم شیراز در سازمان بین المللی مالکیت فکری وایپو است. ثبت این نشان مهم و تأثیرگذار در قدم نخست به هویت بخشی محصولات تولید شده خواهد انجامید که از تبعات و اثرات حمایتی آن و حقوق مترتب بر آن در توسعه تجاری بازارهای داخلی و بین‌المللی می‌توان بهره برد و شاهد رونق اقتصادی ناشی از آن در سرزمین زاد و بومی خاتم کاری بود. معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تحت بررسی بودن این درخواست در وایپو خبر داده است. در مجموع می توان امیدوار بود که شهر شیراز با دریافت این نشان شاهد خونی تازه در رگهای رنجور صنعت خاتم شیراز باشد.
نشان جغرافیایی نمادی است که کالا یا محصولی را به منطقه، اقلیم و یا ناحیه ای ویژه منسوب می‌کند، با این پیش فرض بنیادین که مرغوبیت و کیفیت آن کالا یا محصول ناشی از آن محیط و یا اقلیم خاص باشد. پس از دریافت این نشان جغرافیایی هر تولیدکننده‌ای که از آن محصول دارای نشان کپی‌برداری کند با تعقیب بین‌المللی و واخواهی بین المللی مواجه خواهد شد.

ست هدیه سنبلدان خاتم

هفت گردون خیال و عرصه خاتم

شرکت هفت گردون خیال هدایای خاتم کاری را ارجی ویژه می‌گذارد، زیرا که خاتم کاری میراثی پر بها در دستان ماست، بسیار فراز و نشیب ها را بر خود دیده و هموار کرده است و با یک پشتیبانی اصولی و صحیح به لحاظ حقوقی و فنی و بسترسازی لازم برای رشد، رونق و گسترش آن بالاخص در شهر زادگاهش شیراز می‌تواند نوید بخش اوجی پر فروغ و ماندگار برای آن باشد.
هفت گردون با بهره‌مندی از اساتید برجسته خاتم کاری در تولید آثار نفیس و اصیل خاتم خود، همچنین با طراحی و ارائه پکیج هایی متفاوت و انحصاری نظیر بسته های اقتصادی، هدایای مدیریتی، محصولات آنتیک، هدایای اداری، محصولات وی آی پی، هدایای تبلیغاتی، هدایای سازمانی، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدیه خاص، هدایای فاخر و… تعهد و پایبندی به حفظ این میراث ملی و دیرین را از سوی خود به نمایش گذارده است.
با مراجعه به وب سایت جامع هفت گردون خیال شاهد این تعهد و نگاهبانی از میراث ملی خواهید بود و می توانید هدایای مورد نیاز خود را یقیناً در پکیج های متنوع و انحصاری هفت گردون بیابید.

ست شکلات خوری خاتم کاری

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.