04 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > جاقلمی میناکاری روی سفال

جاقلمی میناکاری روی سفال

هنر گرانقدر میناکاری یکی از کهن ترین و اصیل ترین هنرهای صنایع دستی ایران بوده که توانسته است همواره حرفی برای گفتن داشته باشد، نگاه ها را به سوی خود معطوف نموده و فضای پیرامون را دوست داشتنی و جذاب نماید. مینای ایران قدمتی به درازای تاریخ این سرزمین دارد و بر مبنای آثار مکشوفه و موجود در موزه های مهم و معتبر بین المللی و نظریات کارشناسان مربوطه، تمدن ایران یکی از پیشگامان این هنر بوده است و آنچه که امروزه به عنوان این میراث گرانقدر پرتو افشانی می‌کند، در حقیقت تکامل یافته آثار ابتدایی و اولیه نیاکانمان می‌باشد.
میناکاری هنری است سیال. بدین معنا که صرفاً در یک زمینه ارائه نمیگردد. زیرساخت های متنوع تشکیل دهنده آن است. همچون مس، سفال، شیشه، طلا، نقره، برنج و چوب. نقوش سنتی مینایی نیز دارای اصول و مبانی ویژه خود بوده و برگرفته از موتیف‌های ایرانی، بومی، آیینی و اساطیری است همچون خطوط و نقوش اسلیمی، گل و مرغ، بته جقه، ترنج و… لیکن میناکاران نسل جدید و متأخر با اضافه نمودن عنصر خلاقیت و جسارت خالق نقوشی متفاوت و جدید گردیده اند که آن نیز دارای جذابیت و ویژگی‌های خاص خود بوده و هواخواهان زیادی به ویژه در میان نسل جوان پر انرژی و خلاق دارد. هدایای میناکاری جایگاهی ویژه برای خود داشته و دارد و همیشه یکی از گزینه‌های مورد انتخاب و تهیه از محصولات صنایع دستی ایرانی می‌باشد. محصولات مینای اصفهان به عنوان قطب اصلی تولید و عرضه صنایع دستی ایران بیشتر و عمدتاً بر پایه مس استوار می‌باشد. محصولاتی نظیر انواع گلدان و بشقاب، کاسه های متنوع، شیرینی خوری تخت و پایه دار، آجیل خوری، گزخوری، سنگاب، سرویس چایخوری و شربت خوری، انواع قاب تابلو های زیبای میناکاری و یا ترکیبی چون خاتم و مینا و… محصولات میناکاری روی سفال لالجین همدان نیز شاخه مهم دیگری از آثار میناکاری بوده که توانسته است جایگاه والا و شایسته ای در بین هموطنان عزیز و نیز سایر ملل پیدا نماید. محصولات میناکاری روی سفال دارای شکنندگی بوده و به لحاظ ظرافت در ساخت حساس بوده و باید در نگهداری و حفظ آن مراقبت بیشتری به عمل آورد و بر همین اساس مصرف‌کنندگان این آثار بیشتر ترجیح می‌دهند از آن به عنوان عنصری دکوراتیو و تزئینی در زیباسازی منزل یا محل مورد استفاده بهره ببرند. لیکن محصولات میناکاری روی سفال مرغوب و استاندارد کاملاً می تواند کاربردی بوده و استفاده روزمره در زندگی داشته باشد.
از آن جمله است جاقلمی ایستاده میناکاری روی سفال که در انواع، اشکال و نقش های متفاوت توسط هنرمندان سفالگر و میناکار لالجین همدان به منصه تولید و عرضه رسیده است. استفاده از آن بسیار سهل و آسان می باشد و میز کار را پر انرژی و رنگین می نماید و مثل تمامی محصولات صنایع دستی ایران هم دارای وجه زیبایی و دکوراتیو بوده و هم دارای وجه کاربردی. جاقلمی میناکاری روی سفال هدیه ای به یاد ماندنی و خاص می باشد که به ویژه نسل جوان آن را بسیار می پسندند و دوست خواهد داشت.

راهنمای خرید صنایع دستی

هدایای میناکاری هفت گردون خیال

شرکت هفت گردون خیال با ترکیبی از محصولات مینای استادکاران خود در کنار سایر هدایای صنایع دستی دیگر از شاخه‌های خاتم کاری، فیروزه کوبی، نقره نما، مس و پرداز و محصولاتی مکمل نظیر انواع سررسید های لوکس مدیریتی و لوازم‌التحریر، محصولات چرمی، محصولات الکترونیکی، دیوان اشعار و کتب مذهبی و… در جعبه های شکیل، مستحکم و تولیدی خود اقدام به عرضه متفاوت و بهینه از هدایای صنایع دستی در قالب پکیج هایی چون بسته های اقتصادی، هدایای مدیریتی، محصولات آنتیک، هدایای اداری، محصولات وی‌ آی‌ پی، هدایای تبلیغاتی، هدایای مناسبتی، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدایای نفیس و… نموده است.
پکیج هایی که جوابگوی نیاز اشخاص، افراد، سازمان ها و نهادهای بزرگ دولتی و خصوصی به هدایای شکیل و وزین بوده و توانسته است نظریات بسیاری را به خود جلب نماید.
وبسایت جامع هفت گردون خیال پذیرایی شما علاقمندان و خواستاران هدایای زیبای صنایع دستی بوده و با رجوع به آن می توانید از کلیه محصولات و کالاهای انحصاری هفت گردون خیال بازدید به عمل آورده و اقدام به انتخاب و تهیه نمایید.

ست گلدان و بشقاب میناکاری اصیل

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.