28 فروردین 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

هنر میناکاری

هنر اصیل میناکاری در ایران دارای قدمت و پیشینه ای بس کهن و پربار میباشد، سابقه‌ای که شاید به قرن ها کشیده شود. ریشه های میناکاری فاخر و زیبای امروزی را می‌توان در نقوش ابتدایی و ساده ظروف مکشوفه سفالین سده‌های بسیار دور دانست. نقوشی بسیار ابتدایی از نقش حیوانات امثال بز، چهارپایان و ابزارهای ساده شکار نظیر چاقو و دشنه و بسیاری از نقوش ابتدایی دیگر دانست، که به مرور زمان و افزایش تجربیات و تکنیک ها تبدیل به شاهکارهای امروزی گردیده است.
میناکاری دارای مراحل گوناگونی در ساخت و ارائه نهایی می باشد که در گفتارهای پیشین به آن اشاره رفته است. رعایت تمامی موارد به انضمام بهره گیری از مواد و مصالح لازم مرغوب و استاندارد در کنار هنر، تجربه، تخصص و تعهد استادکار منجر به عرضه محصولی زیبا، نفیس و فاخر می‌گردد.
میناکاری در حوزه های متنوع و گوناگونی عرضه می گردد در حقیقت زیرساخت های متفاوت سازنده گرایش و نوع محصولی متفاوت می باشد، بدین لحاظ می توان اهم شاخه های متنوع را تحت عناوینی جان میناکاری روی مس، سفال، شیشه، طلا، نقره، برنج و چوب طبقه بندی نمود.
میناکاری روی مس و سفال از گسترده ترین شاخه های میناکاری به لحاظ تنوع محصول بوده و عمدتاً در حوزه ادوات، تجهیزات و لوازم مورد مصرف در زندگی روزمره می باشد از قبیل انواع گلدان، شیرینی خوری، آجیل خوری، گزخوری، کاسه و بشقاب، سرویس چای خوری، سرویس شربت خوری، آیینه و شمعدان، سنگاب و…
زیورآلات سنتی و مدرن حوزه‌ای است که در محدوده میناکاری روی طلا و نقره عرضه میگردند. میناکاری روی شیشه حوزه‌ای است که بیشتر شامل قطعات و ادوات تزیینی اعم از رومیزی، دیوارکوب، آویز و انواع چراغ های روشنایی سقفی، رومیزی و یا پایه دار چون چراغ های پایه بلند است.
محصولات زیبای میناکاری روی مس عمدتاً محصول هنرمندان اصفهانی می باشد و محصولات جذاب میناکاری روی سفال حاصل دست هنرمندان لالجین همدان (پایتخت سفال ایران و شهر جهانی سفال) می باشد که با تنوع بی‌نظیری در نقش و رنگ و طرح عرضه می گردد و نگاه را خیره می نمایند.
قابل ذکر است که هدایای میناکاری همیشه گزینه‌ ای مطرح و جذاب برای هدایای نوروزی مورد نیاز سازمان‌ ها، ارگانها و نهادهای دولتی و خصوصی بوده و اهدای آن در حال و هوای نوروزی همخوانی و هماهنگی ویژه و شایسته‌ای را رقم می‌زند، چون نقوش بکار رفته در آثار و محصولات میناکاری روی مس به ویژه عمدتاً گل و مرغ های ایرانی بوده که تداعی گر رونق و جان تازه و حیات دوباره طبیعت در فروردین و نوروز می باشد.
البته نقوش بکار رفته در محصولات میناکاری روی سفال میناکاری روی مس متفاوت می باشد لیکن در حوزه میناکاری روی سفال نیز شاهد تأثیر پذیری از رنگ بندی های شاد طبیعت در ایام بهار و نوروز نیز می باشیم. با ورود نسل جوان و نواندیش فعلی به این عرصه شاهد ارائه آثار و محصولاتی با نقوش متفاوت، مدرن و امروزی تر می باشیم که آن نیز دارای جذابیت‌ها، زیبایی‌ها و درخشش خاص خود بوده ولواینکه به لحاظ بصری و ظاهری شاهد سادگی و بکارت نقوش می باشیم.

ست گلدان و بشقاب میناکاری

مینای هفت گردون هدایای میناکاری و پکیج های متنوع

شرکت هفت گردون خیال مبلغی متعهد به این میراث ارزشمند ملی است در بسیاری از پکیج های ابداعی و انحصاری هفت گردون شاهد حضور آثار درخشان میناکاری روی مس در کنار سایر محصولات متنوع صنایع دستی از حوزه خاتم کاری، فیروزه کوبی، مس و پرداز و نقره نما می باشیم هر جا که محصولات میناکاری حضور داشته باشد، جذابیت نقش، رنگ و انرژی نیز حضور دارد.
پکیج هایی چون بسته های اقتصادی، هدایای مدیریتی، هدایای اداری، محصولات وی آی پی، هدایای تبلیغاتی، محصولات آنتیک، هدایای سازمانی، هدیه خاص، هدیه جدید، هدیه لوکس، هدایای فاخر و… با حضور محصولات میناکاری جذاب تر، دوست داشتنی تر و دلخواه تر گردیده است.
وبسایت جامع هفت گردون خیال شما را با خود به دنیایی جذاب و سرشار از نقش و رنگ و طرح و تنوع می برد.

ست بشقاب و گلدان و قندان میناکاری

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.