06 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > میناکاری روی نقره

میناکاری روی نقره

میناکاری هنری است سترگ از مجموعه صنایع‌ دستی ایران که قدمتی دیرینه دارد و تاریخ پیدایش آن در ایران به قرن ها قبل برمی‌گردد و تا امروز به عنوان میراث گرانقدر نزد ما به امانت سپرده شده است. هم اکنون اصفهان قطب میناکاری کشور عزیزمان ایران می باشد. البته باید شهر اهواز را با میناهای خاص و ویژه خود نیز جزء اقطاب میناکاری در ایران به شمار آورد. مینا‌کاری هنر و صنعتی است که دارای زیر مجموعه های متنوع و رنگارنگی می باشد. عمده ترین شاخه یا گرایش آن میناکاری روی مس است که اصفهان در این زمینه حرف اول را می‌زند. شاخه دیگر میناکاری، میناکاری روی سفال است. همدان به عنوان قطب سفال و سرامیک میهن جایگاه نخست داخلی و اشتهار بین‌المللی را برای خود به ارمغان آورده است. شاخه بعدی میناکاری، میناکاری روی طلا است که عمده محصولات آن میناکاری بر روی زیورآلات طلا می باشد که رتبه نخست را در این راستا شهر اهواز به خود اختصاص داده است که توسط استادکاران صائبین مندابی ساخته و پرداخته می شود. میناکاری روی شیشه، نقره و برنج از دیگر شاخه ها و گرایش های مهم و قابل ذکر هنر میناکاری است که باز باید اصفهان را در آن بر صدر نشاند. میناکاری روی نقره خود به دو گرایش و زیر مجموعه مهم به لحاظ نوع محصولات تولیدی تقسیم می گردند.
۱)زیورآلات نقره ۲)ظروف و ادوات نقره که هر دو دارای زیبایی و ملاحت خاص و چشمگیری هستند.
ظروف و ادوات نقره در گذشته های نه چندان دور دارای رواج و گسترش فراوانی بود به ویژه در میان طبقات اشراف، امرا و سلاطین از ظروف و ادوات نقره و طلا به وفور استفاده می گردید که البته آراسته به زیباترین نقوش ملی و سنتی ایرانی از جمله اسلیمی، ختایی، گل و مرغ، ترنج و در بعضی موارد حتی مرصع کاری نیز می گردیدند که دارای بهای بسیار بالایی بود و طبعاً دور از دسترس طبقات معمولی جامعه بود. زیبایی خیره کننده این محصولات به اندازه‌ای بود که در حکم محصولی زینت‌بخش و دکوراتیو نیز بود و بیشتر برای آراستن و جلوه بخشی اشراف مآبانه و درباری مورد استفاده قرار می‌گرفت. انواع گلدان های زیبای نقره مینا، شیرینی خوری ها، سرویس های چای خوری و جام های زیبای میناکاری روی نقره، آینه و شمعدان میناکاری روی نقره و بسیاری از این دست محصولات.
امروزه به علت بهای بالای تمام شده جهت تولید و عرضه ظروف و ادوات نقره مصارف عمومی آن رو به کاهش گذاشته است، لیکن در حوزه زیورآلات میناکاری روی نقره شاهد رشد و رونق چشمگیر چه در عرصه تولید و چه در عرصه طراحی، تنوع، خلاقیت، ابتکار و نوآوری هستیم. زیورآلات میناکاری روی نقره دارای محبوبیت خاصی می باشند که جدیداً با استقبال نسل جوان و ورود جوانان خلاق، مبتکر و امروزی به عرصه طراحی و تولید زیورآلات نقره شاهد گشودن دریچه های تازه می باشیم. امید است که این اقبال و توجه ویژه جوانان خلاق و مبتکر به سایر حوزه‌های صنایع‌ دستی از جمله نقره نما، فیروزه کوبی، خاتم کاری، مس و پرداز، قلمزنی، قلمکار، ترمه،فرش، گلیم، گبه، حکاکی مس، منبت، معرق و… باشیم.

ست بشقاب و گلدان میناکاری

شرکت هفت گردون خیال همت خود را بر طراحی، تولید و عرضه ای متفاوت، به روز، زیبا و اصیل در عرصه محصولات متنوع صنایع دستی قرار داده است و میناکاری نیز از این امر مستثنی نمی باشد. هفت گردون خیال با بهره‌گیری از نفیس ترین و زیباترین هدایای میناکاری در پکیج های ابداعی و انحصاری خود همانند بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات آنتیک، هدایای مناسبتی، محصولات وی‌ آی‌ پی، هدایای تبلیغاتی، هدایای اداری، هدایای سازمانی، هدیه خاص، ویژه و نفیس طرحی نو در انداخته است. پکیج هایی که پاسخگوی نیازهای افراد، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی به این دست آثار جهت هدایای سازمانی و مناسبتی شان می باشد.
با مراجعه به وبسایت جامع هفت گردون خیال می توانید ضمن مشاهده کلیه محصولات و پکیج های جذاب پیشنهادی اقدام به انتخاب و خرید هدایای مورد نیازتان نموده و تجربه ای متفاوت را در کارنامه خود به همراه داشته باشید.

ست بشقاب میناکاری

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.