31 فروردین 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان بایدها و نبایدها

صنایع دستی ایران و اصفهان بایدها و نبایدها

هنر-صنعت صنایع دستی ایران و اصفهان همانند سایر صنایع موجود دارای قانون مندیهای ویژه خود می باشد. صنایع دستی صرفاً صنعتی در جهت تولید یک محصول خاص نمی باشد مثل صنعت خودروسازی. بلکه صنعتی است با ویژگی‌های بارز هنری و فرهنگی و از دیگر سو دارای ریشه در دل تاریخ و تمدن و فرهنگ دیرپای میهن عزیزمان ایران. بنابراین صنعتی تک بعدی و تک محصولی نبوده و طبعاً نگاه به آن نیز نباید نگاهی تک بعدی و یک سویه نگر باشد، بلکه باید در عین اینکه به عنوان صنعتی در خدمت اقتصاد و رشد و توسعه ملی نگریسته شود، باید دقیقاً و عمیقاً نگاهی ارزش مدارانه و فرهنگی نیز بدان داشت.
طبیعتاً نگاه به ارزش ها و حیطه فرهنگ دارای الزامات خاص بوده و نباید صرفاً نگاهی از بعد مادی باشد، بلکه ارزش ها و مواریث فرهنگی هویت ساز بوده و پشتوانه روحی و معنوی ملت، جامعه و کشور می باشد. طبعاً حوزه‌ای نیست که در آن صرفاً از جنبه‌های سود آورانه و اقتصادی بدان نگریست بلکه خود پشتوانه‌ای در جهت دوام و قوام یک اقتصاد سالم، فعال، پویا و سود ده است. نکته بسیار مهم و اساسی در این ارتباط که به ویژه از سوی مسئولان ذیربط باید بدان توجه و بهای کافی داده شود این است که صنایع دستی ایران در جای‌جای این میهن پهناور ریشه دوانیده است. کمتر شهر و روستایی را می‌توان یافت که در آن حضور شاخه‌ای از صنایع دستی متنوع و زیبای ایرانی وجود نداشته باشد. در حوزه‌های دیگر ما شاهد قطب های منطقه‌ای می باشیم به عنوان مثال خوزستان را قطب کشاورزی، آذربایجان و تبریز را قطب صنعتی و شیراز را قطب فرهنگی می نامند یا به عنوان مثال در همین حوزه صنایع دستی اصفهان را قطب صنایع دستی ایران می دانند که البته انصافاً و یقیناً همین گونه است، اما این بدان معنا نیست که ما در سایر مناطق شاهد حضور صنایع دستی نباشیم بلکه دقیقاً خلاف سایر حوزه هاست. در عرصه صنایع دستی تمامی مناطق ایران با توجه به موقعیت، منابع، مصالح، شرایط زیست محیطی و آب و هوایی دارای صنایع دستی ویژه خود می باشند. صنایعی که حتی بعضی از گرایش های آن همانند هنر-صنعت فرش دستبافت یا صنعت سفال و سرامیک لالجین همدان یا خاتم شیراز پا را از مرزهای میهن عزیزمان فراتر گذاشته و آوازه جهانی یافته اند. این امر مبارک به دنبال خود بایدها و نبایدهایی را در پی دارد که بر مسئولین محترم، سرمایه‌گذاران گرامی در این حوزه، فعالان و صنعتگران این عرصه و در نهایت آحاد جامعه فرض است که به بایدها و نبایدهای این عرصه دقت کافی نموده و عمل نمایند.

  • نباید در این حوزه بخشی نگری داشت باید کلیت صنایع دستی ایران را مد نظر قرار داد و مراعات ویژگی‌ها و شرایط خاص آن را نمود.
  • نباید به صنایع دستی به هنری صرفاً تفننی و زینتی نگریسته شود.
  • نباید صنایع دستی در اولویت چندم برنامه‌ریزان و استراتژیست‌های دولتی و رسمی باشد.
  • نباید از ماهیت فرهنگی و ارزش آفرین و هویت ساز صنایع دستی غفلت شود.
  • نباید در این حوزه از پتانسیل صادراتی و ارزآوری صنایع دستی غفلت نمود.
  • باید مسئولان محترم با رفع موانع حقوقی و قانونی و رفع کاستی‌ها و پر کردن حفره ها و خلأهای قانونی بسترسازی لازم را برای حضور قوی تر صنایع‌ دستی ایران در عرصه اقتصاد بنمایند.
  • باید نهادهای قانونی دست از تصدی‌گری و دخالت های نابجا در این عرصه برداشته و صرفاً نقش حمایتگرانه، بسترسازانه و مشفقانه ایفا نمایند.
  • باید به صنایع دستی به عنوان صنعتی زود بازده، فراگیر، اشتغال‌زا، ارز آور و دارای ارزش افزوده بسیار نگریسته و برنامه‌ریزی متناسب با آن نگاه انجام پذیرد.
  • باید حمایت های فنی و مالی از صنعتگران خرد و هنرمندان خانگی در شهرها و روستاهای دور افتاده به عمل آید تا بتوان با پشتوانه‌ای غنی تر و محکم تر شاهد رشد و بالندگی آن بود.
    باید امر آموزش و فرهنگ سازی در رابطه با صنایع دستی در سطح ملی نهادینه شود.

شرکت هفت گردون خیال و بایدها و نبایدهای آن

بایدهای هفت گردون خیال حمایت و پشتیبانی از تلاش صنعتگران و هنرمندان متعهد، متبحر و سخت کوش این حوزه است.

  • مشتری مداری و حفظ کرامت و شأن مشتری و تولید کننده بایدِ اصلی و اولویت شرکت هفت گردون خیال در عرصه صنایع دستی است.
  • خلاقیت، ابداع و نوآوری باید دیگر هفت گردون خیال است که در این راستا گام هایی را نیز با موفقیت برداشته که بدان اشاره خواهد رفت.
  • تعهد دو جانبه و مسئولیت پذیری از باید های مهم و اساسی در هفت گردون خیال است که عمل و نیل به آن تلاش مضاعف و آگاهانه و مسئولانه را می طلبد.
  • نبایدهای هفت گردون خیال نیز همگی از جهت شأن، اعتبار و بهای بیشتر به این عرصه مهم ملی، فرهنگی و اقتصادی است. اعتباری که نباید خدشه دار شود، شأنی که نباید دست کم گرفته شود و بهایی که نباید آن را نازل نمود و کم گرفت.

چه اینکه صنایع دستی ایران و اصفهان میراثی است گرانبها به یادگار از پیشینیان عزیزمان. هنری که تمامی گرایشها و سمبولهایش میراثی ارزنده و گرانبهاست بر ماست که این میراث را اعم از تمامی گرایش هایش از جمله خاتم کاری، میناکاری روی سفال شیشه طلا و نقره، نقره نما، فیروزه کوبی، منبت و معرق، فرش گلیم و گبه، سفال و سرامیک، قلم زنی، ترمه و قلمکار و…

شرکت هفت گردون خیال در راستای باید های خود مبنی بر ابداع و خلاقیت اقدام به طراحی و ساخت جعبه های وزین و شکیل از مواد مختلف نموده و با طرحی انحصاری و ویژه پکیج های متنوع، زیبا و جذاب بسته های اقتصادی، محصولات آنتیک، هدایای مدیران، محصولات وی آی پی، هدایای مناسبتی، هدایای سازمانی، هدایای تبلیغاتی، هدیه خاص و ویژه و فاخر را تقدیم حضورتان نموده است.
با مراجعه به وب سایت جامع هفت گردون خیال می توانید با مشاهده انواع پکیج های عرضه شده نسبت به تهیه و دریافت آن اقدام نموده و خریدی متفاوت و دلخواه را تجربه نمایید.

ست گلدان فیروزه کوبی و کتاب نفیس

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.