06 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان تلاقی صنعت و هنر و فرهنگ

صنایع دستی ایران و اصفهان تلاقی صنعت و هنر و فرهنگ

اگر در اقتصاد امروز ایران صنعت نفت و حواشی آن را نادیده بگیریم، یقیناً یکی از تأثیرگذارترین و گسترده ترین صنایع موجود و دخیل در چرخه اقتصادی میهن عزیزمان صنایع دستی ایران و اصفهان است. صنعتی فراگیر با شمولی گسترده هم به لحاظ جغرافیایی هم به لحاظ کمی و کیفی و هم به لحاظ جنبه های فرهنگی و هنری آن. صنایع دستی دو وجهی میهن عزیزمان (هم به لحاظ کاربردی و هم به لحاظ زیبایی و جنبه هنری و تزئینی) حرف بسیاری برای گفتن دارد. از روستاها و شهرهای کوچک و دور از مرکز تا شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها همگی دستی در تولید و عرضه صنایع‌ دستی دارند. در گذشته های نه چندان دور صنایع دستی بومی و محلی تا صنایع دستی بزرگ و سراسری حرف اول را در اقتصاد خانوار و روستا و شهر می‌زد. اکثریت لوازم و ابزار کاربردی در نیازهای روزمره شهری و روستایی در واحدهای کوچک خانگی روستایی و شهری تولید و عرضه می گشت، از انواع بافته های داری و دستگاهی نظیر فرش و قالیچه و گلیم و گبه تا انواع بافت های حصیری، ابزارها و ادوات سنگی و فلزی چوبی، زیورآلات، پارچه بافی، دست سازه های چرمی نظیر کفش و کیف همگی توسط دست هنرمند صنعتگران بومی و محلی به ویژه بانوان هنرمند تولید می گردید و هم اکنون نیز شاهد بسیاری از آثار ارزشمند صنایع دستی ایران به ویژه فرش، گلیم، گبه و محصولات سفال و شیشه می باشیم که حاصل دست بانوان هنرمندمان می باشد که علاوه بر ایجاد حظ روحی، کمک شایان توجهی به اقتصاد خانوار بوده و حتی هم اکنون برای بانوان سرپرست خانوار محل اصلی درآمد و اقتصاد خانواده است.
آری سخن به گزاف نیست که صنایع دستی ایران نقطه تلاقی هنر، فرهنگ و صنعت می باشد. محصولات صنایع دستی هر منطقه و قومی بیانگر فرهنگ، روح، آداب و رسوم و سنن همان منطقه است، که با توجه به نیازهای بومی و محلی و با استفاده از مواد و مصالح موجود در همان منطقه و نیز نیروی کار بومی همان منطقه تولید می‌گردد. بنابراین هر کالا و محصولی علاوه بر ارزش مادی خود دارای بار فرهنگی ویژه و خاص خود می باشد. علاوه بر تمامی موارد ذکر شده صنایع دستی ایران دارای ظرفیت و پتانسیل بالایی جهت صادرات بوده که این ویژگی علاوه بر ارزآوری، زمینه مبادلات فرهنگی بین المللی را فراهم آورده و زمینه شناخت بهتر، صحیح تر و اصولی تر سایر ملل را از ایران، فرهنگ ملی‌ مان، آداب و رسوم و خلق و خوی و سنت فراهم می‌آورد.
تمامی محصولات صنایع دستی ایران و به ویژه شهر هنر (اصفهان) دارای این ویژگی ها بوده.
از جمله صنایع خاتم کاری،میناکاری روی مس سفال شیشه طلا نقره و برنج،فیروزه کوبی، مس و پرداز، نقره نما، منبت، معرق، فرش، گلیم، گبه، سفالگری، چینی و سرامیک، زيورآلات، حکاکی مس، قلمکار، قلم‌زنی، ترمه و…

ست کشکول حکاکی مس به همراه کتاب نفیس

شرکت هفت گردون خیال پیام آور فرهنگ و هنر و صنایع دستی

نگاه هفت گردون خیال به صنایع دستی صرفاً نگاهی ابزاری و در جهت فروش و عرضه نبوده و نخواهد بود. بلکه نگاه ما در دل خود دارای بعدی ارزشی، فرهنگی و هنری نیز می باشد. صنایع دستی ارزشمند ایران را می بایست در این زاویه نگریست تا بهتر بتوان قدردان و میراث دار شایسته‌ای برای نسل خود و نسل های آینده بود.
بر این مبنا هفت گردون خیال عرضه بهینه، شکیل و شایسته این محصولات را در دستور کار خود قرار داده و بر آن اساس گام‌های بعدی خود را ترسیم می‌نماید.
هفت گردون با طراحی و ساخت جعبه های زیبا، مستحکم و متفاوت و عرضه پکیج های انحصاری شامل بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، هدایای تبلیغاتی، محصولات آنتیک، هدایای سازمانی، هدایای مناسبتی، هدایای اداری، محصولات وی آی پی، هدیه خاص، ویژه و فاخر ادای دینی نسبت به این میراث ملی داشته و یاریگر سازمان‌ها، نهادها، گروهها و افراد در جهت تهیه هدایای مورد نیاز ارزشمند و متفاوتشان می باشد.

ست بشقاب و گلدان میناکاری

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.