31 فروردین 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان تلفیق فن و هنر

صنایع دستی ایران و اصفهان تلفیق فن و هنر

شاید به سختی بتوان این چنین تلفیقی زیبا از دو مقوله فن و هنر در صنایع دستی ایران را در سایر عرصه‌ها یافت صنایع‌ دستی ایران این یادگار ارزشمند و گرانسنگ نیاکان ما همچون مرواریدی در دل صدف هم اکنون در دستان ما و در برابر دیدگان ماست. می‌توان ساعت‌ها محو زیبایی‌ ها، روح هنری نهفته در آن، تکنیک فوق العاده ساخت (با توجه به دست ساز بودن و استفاده از ابزارآلات ساده و بعضاً ابتدایی) گردید و حظ معنوی برد، در عین اینکه می توان از آن در زندگی روزمره نیز بهره برد و استفاده کرد.
چون اکثریت محصولات صنایع دستی ایران و اصفهان (قطب صنایع دستی متنوع و اصیل ایرانی) دارای قابلیت های کاربردی بوده و صرفاً تزیینی نمی باشد، حتی در بعضی از شاخه‌های مهم آن وجه کاربردی آن پر رنگ‌تر و نمایان تر است. مثل صنعت فرش دست بافت، گلیم و گبه.
لیکن به جرأت می‌توان ابراز داشت که سایر شاخه ها و گرایش های صنایع دستی ایران همچون خاتم‌ کاری، فیروزه کوبی، نقره نما، مس و پرداز، حکاکی مس، میناکاری روی مس سفال شیشه طلا نقره و برنج، قلمزنی، ترمه و قلمکار، منبت، معرق سفالگری، شیشه، سرامیک و… نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.

سنگاب مس و پرداز

هنرمند صنعتگر یا صنعتگر هنرمند

پاسخ به پرسش فوق کمی دشوار می نماید که هنرمند صنعتگر با کدامین دست مایه قدم در این عرصه گذاشته است. در بدو امر روح هنری و متعالی اش وی را به حوزه صنعتی خاص مثلاً صنعت خاتم کاری سوق داده است یا انگیزه های قوی تولید و تکنیک در ابتدا به عنوان دست مایه کار قرار داشته و سپس جاذبه‌ های هنری بدان افزوده گردیده است. این دو مقوله از ابتدا در هم تنیده و غیر قابل تفکیک بوده است که این چنین درخششی را در ساخت و در روح اثر می‌بینیم. نکته بارز دیگر الهام هنرمند صنعتگر از جاذبه ها و امکانات خاص هر منطقه به لحاظ جغرافیایی، آب و هوایی و منطقه زاد و بوم خویش است و همین امر موجب این همه تنوع و تکثر در حوزه صنایع دستی ایران گردیده است که در سایر مناطق دنیا کمتر شاهد آن می‌باشیم. صنایع دستی کردستان با صنایع دستی کرمان فرق ماهوی دارد. در زیر ساخت، در طراحی، در استفاده از مواد و مصالح بومی، حتی در کارکردها.
همین گونه است در سایر مناطق جغرافیایی متنوع میهن عزیزمان ایران.
همین ریشه های عمیق، همین نگاه متعالی، همین سادگی، صراحت و صمیمیت آثار و همین تکثر و تنوع فوق العاده است که صنایع دستی ایران را بر تارک قله جهانی در این زمینه نشانده است و نگاه‌ ها را معطوف به خود گردانیده است و چه شایسته و ضروری است که ما نسل امروز میراث داری شایسته باشیم و این دستاورد اصیل، زیبا و باشکوه فرهنگ و تمدن ملی ایران عزیزمان را زیباتر، کاراتر و باشکوه تر به آیندگانمان تحویل نماییم.

قندان نقره نما

هفت گردون خیال مبتکر تلفیق خردمندانه و عرضه متفاوت محصولات صنایع دستی

شرکت هفت گردون خیال، خود علاوه بر همت و کوشش در تولید محصولات نفیس، فاخر و زیبا در تلفیقی خردمندانه و شجاعانه از محصولات متنوع و زیبایی صنایع دستی با محصولاتی مکمل نظیر دیوان شعرای نامی و کتب مذهبی، محصولات چرمی، محصولات الکترونیکی، سررسیدهای لوکس مدیریتی و… در بسته بندیهای شکیل و انحصاری خود تحت عناوینی چون بسته های اقتصادی، هدایای مدیریتی، هدایای اداری، هدایای تبلیغاتی، هدایای مناسبتی، محصولات آنتیک، هدیه خاص، محصولات وی آی پی، هدیه جدید، هدیه لوکس، هدیه نفیس و… راهی نوین و گامی نوین را به بوته تجربه و عرضه گذارده است. راهی درخشان که با استقبال شایسته مخاطبین گرامی به ویژه در حوزه نهادها و ادارات و شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی روبرو گردیده است که می توانید در وبسایت جامع هفت گردون خیال از اسامی عزیزان مطلع گردیده و نظاره گر تلاش همکاران و صنعتگران هنرمند این مجموعه در خلق هدایای شکیل، نفیس، متنوع و انحصاری صنایع دستی هفت گردون خیال باشید.

گلدان حکاکی مس

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.