06 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با صنایع دستی ترکیه بخش اول

صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با صنایع دستی ترکیه بخش اول

ترکیه کشوری در همسایگی غربی ایران با سابقه تاریخی و فرهنگی پربار و نیز صاحب صنایع دستی متنوع، همچون صنایع دستی ایران و اصفهان. بی وجه نمی باشد اگر آن را رقیبی جدی و تازه نفس دست‌ کم در عرصه صنایع دستی بدانیم.
کشور عزیزمان ایران دارای اشتراکات متنوعی با کشور ترکیه می باشد، علاوه بر مرزهای مشترک در بعضی از عرصه‌ های فرهنگی، تاریخی، قومیتی، مذهبی و صنایع دستی دارای وجوه اشتراک می باشیم، که در ابتدا به ذکر عناوینی از شاخه‌های مهم صنایع دستی آن کشور اشاره می‌رود و سپس مقایسه اجمالی و بررسی وجوه اشتراک و اختلاف در آن حوزه پیگیری می‌شود.

صنایع دستی ترکیه

مهمترین سرفصل های صنایع دستی ترکیه کدام است

ترکیه کنونی میراث‌ دار تمدن هزارساله ساله آناتولی می‌باشد تمدنی با رنگ و جلوه های خاص خود که آن را به روشنی است سایر فرهنگها و تمدنها علی‌رغم اشتراکات گوناگون متمایز می‌سازد نمودهای فرهنگی سنتی و بومی تمدن دیرپای ترکیه را می توان همانند صنایع دستی ایران و اصفهان و اصولاً صنایع دستی هر کشوری در آن متجلی یافت و شاهد بود صنایع دستی ترکیه دارای تنوع قابل قبولی است و البته از آنجا که ترکیه کشوری توریستی با زیرساخت‌های مناسب است همه ساله شاهد جذب گردشگران انبوهی از سایر کشورها و ملت‌ هاست و روند تولید و اعضای محصولات و آثار هنری و صنایع دستی آن کشور است و هم شاخه های مهم صنایع دستی ترکیه را می توان وزیر شهد عنوان طبقه بندی نمود که عبارتند از کاشی محصولات فلزی محصولات شیشه ای پوست استخوان محصولات شاخ چوب نساجی تابلو فرش و قالیچه سنگ تراشی و مرمر خوشنویسی طلا کاری مینیاتور و…

ست بشقاب سفال در جعبه مقوایی

بررسی اجمالی سه حوزه مشترک صنایع دستی ایران و ترکیه : سفال و سرامیک فلزکاری شیشه گری

به عنوان نمونه برای بررسی نقاط اشتراک و افتراق در حوزه صنایع دستی ایران و اصفهان و ترکیه سه شاخه مهم و مشترک را انتخاب نموده ایم که اجمالاً به آن پرداخته می‌شود.
ضص
۱) سفال و سرامیک : هنر-صنعت سفال و سرامیک ترکیه همانند ایران دارای طیف وسیع و متنوعی از ظروف و لوازم خانگی است. وجه تزیینی محصولات سفال و سرامیک ترکیه قالب بر وجه کاربردی آن است و البته نوع طراحی و رنگ آمیزی و سوژه های آن نیز دارای تفاوت فراوان است. طرح قالب آثار سفال و سرامیک ترکیه منقوش به نقش گل و بوته و رقص سماع و حرکات نمادین سماع گران می باشد، که به واسطه حضور آرامگاه شاعر نامی حضرت مولانا در قونیه و حواشی مربوط از جمله رقص سماع و مجالس ذکر آن شاهد تأثیر پذیری بسیار هنرمندان نقاش و سفالگر ترک از این مقوله بوده و تاثیرات آن را بر روی نقوش محصولات سفال و سرامیک و یادمان‌ های سرامیکی عرضه شده، شاهد می‌باشیم. نکته‌ای که در این میان قابل ذکر است، اینکه نوع نقوش ظروف سفال و سرامیک ایران تفاوتی اساسی با نقوش و رنگ آمیزی محصولات سفال و سرامیک ترکیه دارد.
۲) شاخه مورد نظر دیگر شاخه فلزکاری و مصنوعات فلزی وابسته بدان است. از فلز مس در مصنوعات فلزی صنایع دستی ترکیه استفاده وافر می شود. مهم ترین و شاخص‌ ترین محصول مسی خاص ترکیه ظرف مسی معروف ترکیه برای جوشاندن قهوه (قهوه جوش) است که به cezve معروف است و در کنار قندان مسی آن و سینی های مسی دسته دار خاص آن که برای سرو چای و قهوه استفاده می‌شود، از محبوب ترین و خاص ترین محصولات فلزی صنایع دستی مس در ترکیه است.
البته محصولات مس در ترکیه دارای تنوع فراوانی می باشد که آن نیز همانند محصولات سفال و سرامیک تفاوت‌های آشکاری در ساختار و نقش و طرح با محصولات صنایع دستی ایران در حوزه فلزاتی همچون میناکاری روی مس، میناکاری روی طلا و زیورآلات و میناکاری روی نقره دارد.
۳) سومین شاخه مهم، حوزه محصولات شیشه و یا به عبارتی شیشه گری می باشد. عمده محصولات شیشه ترکیه چراغ های آویز الوان شیشه است که بر اساس طرح موزاییکی از شیشه های الوان و رنگین بنا شده است، که بازتاب و انعکاس نور در آن بسیار زیبا و جذاب می باشد. مساجد تاریخی ترکیه برجای مانده از دوران امپراتوری عثمانی و کاخ‌های آنان نیز از این هنر در آراستن و زیبا سازی بناهایشان استفاده فراوان برده اند. نقوش اسلیمی و مینیاتور و ایرانی محصولات شیشه و آبگینه ایران در تفاوت چشمگیر با محصولات شیشه ترکیه میباشد، که هرکدام دارای جذابیت های خاص خود هستند.

شیرینی خوری خاتم کاری

هفت گردون خیابان صنایع دستی هدایای ویژه

شرکت هفت گردون خیال با فعالیت در عرصه تولید و عرضه متفاوت و بهینه صنایع دستی با طراحی و خلقی پکیج هایی ویژه تحت عناوین بسته های اقتصادی، محصولات وی‌ آی‌ پی، هدایای مدیریتی، محصولات آنتیک، هدایای تبلیغاتی، هدایای اداری، هدایای مناسبتی، هدیه جدید، هدیه خاص، هدیه لوکس و… حضوری متفاوت و پررنگ در حوزه صنایع دستی ایران داشته و مفتخر است که مورد اعتماد و وثوق بسیاری از نهادها، سازمان ها و ارگان های دولتی و خصوصی در تهیه هدایای مورد نیازشان از حوزه محصولات صنایع دستی بوده و با راه اندازی وب سایت جامع هفت گردون خیال دریچه ای نوین را رو به افق هایی زیبا برای علاقمندان و متقاضیان به این محصولات گشوده است.

قندان مس و پرداز

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.