10 فروردین 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با صنایع دستی ترکیه بخش دوم

صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با صنایع دستی ترکیه بخش دوم

در سخنان پیشین نگاهی اجمالی انداختیم بر صنایع دستی ترکیه و مقایسه سه شاخه از آن با صنایع دستی ایران و اصفهان. ۱) سفال و سرامیک ۲) مصنوعات فلزی ۳) شیشه و آبگینه.
در ادامه به بررسی چند شاخه دیگر از صنایع دستی مشترک ایران و ترکیه و وجوه تشابه و تمایز آن پرداخته می شود تا از این رهگذر پی به ارزش و بهای این میراث گرانقدر ملی برده و بتوانیم نگاهبانی شایسته و مروجی متعهد و کوشا در این عرصه باشیم.

صنایع دستی نفیس هفت گردون

بررسی سه شاخه فرش و گلیم دست بافت، چوب و نساجی صنایع دستی ایران و ترکیه

کشور ترکیه نیز همانند ایران دارای صنعت فرش دست بافت و گلیم می باشد. فرش دست بافت ترکیه جزء صنایع دستی گران قیمت و اصیل این کشور بوده و می باشد. تجلی فرهنگ و آداب و رسوم و انگاره های سنتی ترک را نیز می‌توان در دست بافته های داری آن کشور مشاهده نمود. همانند بسیاری نقاط دیگر در دنیا، فرش و گلیم ترکیه نیز از هجوم محصولات مشابه و بی‌ کیفیت چینی بی‌ نصیب نمانده است و بازار فرش و گلیم دست بافت ترکیه را تحت الشعاع خود قرار داده است. البته در قیاس با فرش و گلیم دست بافت ایرانی نمی توان منکر برتری و تفوق فرش دست بافت نفیس ایران بر فرش دست بافت ترکیه بود، اما این کشور هم پای سرمایه‌گذاری در صنعت توریسم و گردشگری در این حوزه نیز با برنامه ریزی و سرمایه گذاری ویژه وارد عمل گردیده است و به توفیقاتی نیز دست یافته است. در حوزه هنر و صنعت نساجی و بافت پارچه ترکیه به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دست یافته است و توانسته با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح و سرمایه‌ گذاری لازم در این حوزه حرف بسیاری برای گفتن داشته باشد. لیکن این امر در حوزه بافت پارچه های سنتی و دست بافت نمود کمتری دارد، کما اینکه ایران نیز آنچنان که شایسته و لازم است نتوانسته است گام های اساسی و اصولی برداشته و در حوزه بافت سنتی پارچه های خاص نظیر ترمه یا قلمکار شاهد رونق، پیشرفت و رشد چشمگیر و قابل اتکایی باشد. ترمه ایرانی که دستبافته ای فاخر و اصیل می باشد، نیازمند نگاهی دیگر و بنیادی تر است تا بتواند در این عرصه کماکان حضور درخشان و تأثیرگذارتری داشته باشد. شاخه مهم دیگر در صنایع دستی ایران و ترکیه صنایع چوبی و شاخه ها و گرایش های مختلف آن می‌باشد.
پیشرفت قابل ملاحظه حوزه صنایع چوب در ترکیه بیشتر در محور مبلمان و مصنوعات چوبی وابسته به آن می باشد. لیکن در حوزه صنایع دستی چوب و حواشی آن در میهن عزیزمان شاهد شاهکارهایی در گرایش های متنوع آن نظیر منبت و معرق و یا صنایع ترکیبی دیگر چوب می باشیم. مثال آن را می‌توان در محصولات تزیینی و انواع قاب تابلو های ترکیبی خاتم و منبت، خاتم و معرق و… نام برد.

ست تنگ خاتم کاری زیبا

هفت گردون خیال و صنایع دستی نفیس و اصیل ایرانی

شرکت هفت گردون خیال با ورود به عرصه تولید و عرضه صنایع دستی نفیس ایرانی به ویژه گرایش های مهم و اصلی آن همچون خاتم کاری، میناکاری روی مس سفال شیشه طلا نقره برنج و چوب، فیروزه کوبی، نقره نما، مس و پرداز، مس و نقاشی (ابداعی هفت گردون خیال) و… سعی و تلاش و همت خود را در ارائه محصولاتی فاخر، استاندارد، اصیل و نفیس قرار داده است.
همچنین هفت گردون همواره در خیال طرحی نو جهت عرضه بهینه و متفاوت این آثار و محصولات بوده است و در همین راستا با فکری خلاقانه و ابداعی ویژه، اقدام به طراحی و عرضه پکیج های جذاب متنوع و نفیس از مجموعه محصولات صنایع دستی خود به همراه محصولات مکمل دیگر نموده است.
پکیج‌های چون بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات وی آی پی، محصولات آنتیک، هدایای تبلیغاتی، هدایای اداری، هدیه جدید، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدایای فاخر و… که تماماً به همراه محصولات نفیس تک و انفرادی در وبسایت جامع هفت گردون خیال در معرض دید، انتخاب و تهیه متقاضیان محترم قرار گرفته است.
خرید از وبسایت هفت گردون تجربه ای شیرین، متفاوت، امن و به صرفه می باشد و خاطره ای شیرین در ذهنتان بر جای می گذارد.

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.