30 فروردین 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با صنایع دستی عربستان سعودی

صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با صنایع دستی عربستان سعودی

پادشاهی عربستان سعودی، کشوری پهناور در جنوب کشور عزیزمان ایران قرار دارد، با مرز آبی مشترک در خلیج فارس به همراه چند کشور از حوزه کشورهای عرب. بلاشک نام عربستان با دو نام بیشتر گره نخورده است : ۱) نفت ۲) اماکن مقدس مسلمانان مکه و مدینه.
بیشتر خاک این سرزمین از صحراهای گرم و خشک تشکیل یافته است. ۹۰ درصد درآمد این کشور از صادرات نفت و گاز تشکیل می‌شود و این درآمد سرشار به انضمام موقعیت جغرافیایی آن (صحرا و بیابان های گرم و خشک) به نوعی موجبات عدم رشد و رونق صنایع دستی را رقم زده است.
صنایع دستی این کشور بسیار محدود و انگشت‌ شمار بوده و کاملاً کاربردی و متناسب با نیازها و امکانات زیست بومی این منطقه می‌باشد و در برابر تنوع و تکثر بی شمار صنایع دستی ایران و اصفهان و دست ساخته های متنوع هنری حرفی برای گفتن ندارد و نمی توان آن را در قیاسی برابر ارزیابی نمود.

صنایع دستی عربستان سعودی

مهم ترین صنایع دستی عربستان سعودی کدامند

صنایع دستی محدود کشور عربستان عبارتند از : حصیربافی، سبدبافی، سفالگری، عبابافی، خیمه بافی و چادر بافی، زیورآلات نقره و مس، گره چینی و مشبک.
با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی این منطقه طبعاً آن می‌توانیم تبعات آن را در فرهنگ، سنون، آداب و رسوم و نیز صنایع دستی آن مشاهده نماییم.

به علت وفور درختان نخل در این کشور از برگ و پوست آن جهت سبدبافی و حصیربافی بهره برده می‌شود.
همچنین به علت وجود خاک رس در این کشور از آن در جهت ساخت کوزه های سفالی جهت خنک نگاه داشتن آب به ویژه در صحاری آن و نیز ظروف سفالی ساده جهت استفاده در مناطق عشیره ای و چادرنشین استفاده می‌شود.
با استفاده از کرک شتر عباهای نازک و بسیار مرغوبی که از لباس‌های سنتی این دیار است، تولید می گردد.
همچنین از موی بز جهت ساخت چادر و خیمه جهت مناطق عشایری و بیابانگرد بهره برده می‌شود.
از دیگر صنایع دستی این کشور استفاده از فلز نقره و مس جهت ساخت زیورآلات می باشد، که دارای رواج است. عمده این محصولات و صنایع دستی در شهر طایف طراحی و تولید می گردد.
یکی دیگر از صنایع دستی مطرح و زیبای کاربردی و نیز تزئیناتی در این کشور ساخت گره چینی و مشبک های چوبی به عنوان نمادی برای درب های ورودی و پنجره ها می باشد که در بعضی از آن ها از شیشه های رنگی نیز در این مشبک ها استفاده شده و فضای رنگینی را نیز در داخل ایجاد می نمایند و در بعضی دیگر فاقد شیشه ساخته می شود تا محلی باشد برای عبور و مرور جریان هوا و هدایت آن به داخل بنا.

حصیربافی عربستان سعودی
کوزه سفالی عربستان
لباس سنتی عربستان
گره چینی عربستان

هفت گردون خیال صنایع دستی ایران و هدایای صنایع دستی خاص

بازرگانی هفت گردون خیال با حضوری متفاوت در عرصه صنایع دستی نفیس و اصیل ایرانی و با بهره مندی از استاد کاران برجسته طرف همکار خود در زمینه تولید هدایای صنایع دستی نفیس در شاخه‌ های میناکاری، خاتم کاری، مس و پرداز، مس و نقاشی (ابداعی هفت گردون)،فیروزه کوبی، نقره نما، ترمه و قلمکار، سفال و سرامیک و نیز در اقدامی خلاقانه با طراحی پکیج های جذاب و متنوع از محصولات گوناگون صنایع دستی خود تحت عناوین : بسته های اقتصادی، هدایای مدیریتی، محصولات وی‌ آی‌ پی، هدایای تبلیغاتی، محصولات آنتیک، هدایای اداری، هدایای سازمانی، هدیه لوکس، هدیه خاص، هدیه جدید، هدایای مناسبتی و… راهی نوین را در ارائه ای متفاوت و جذاب در این عرصه گشوده است.
علاقمندان گرامی و متقاضیان محترم این هدایا می توانند با ورود به وبسایت جامع هفت گردون خیال و مشاهده تمامی پکیج ها و هدایای پیشنهادی، تجربه‌ای متفاوت و شیرین را از این عرصه به ارمغان ببرند.

ست کشکول حکاکی مس به همراه کتاب نفیس

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.