30 فروردین 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با لهستان

صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با لهستان

کشور اروپایی لهستان با قدمتی تاریخی و فرهنگ و سنن و صنایع دستی ویژه، واقع در اروپای مرکزی بوده و در این گفتار در قیاس اجمالی در حوزه صنایع دستی با صنایع دستی ایران و اصفهان قرار می گیرد. جمهوری خلق لهستان با مساحتی بالغ بر ۳۱۲/۶ کیلومتر مربع و جمعیتی نزدیک به ۳۸/۸۰۲/۰۰۰ میلیون نفر با قدمتی تاریخی و پرفراز و نشیب واقع در اروپای مرکزی می باشد، که دارای آداب و رسوم و فرهنگ و سنن ویژه خود و همچنین صنایع دستی منبعث از تاریخ و فرهنگ و جغرافیای خاص خود می باشد.
سرفصل ها و عناوین صنایع دستی لهستان در قیاس با صنایع دستی ایران و اصفهان بسیار محدودتر بوده و اهم آن در چند عنوان محدود خلاصه می‌شود که شامل : زیورالات کهربا، هنر نساجی و محصولات کتانی با رودوزی های سنتی زیبا، هنر سفال و سرامیک، ساخت صندوق های چوبی نگارگری شده و منبت کاری شده و عروسک سازی می باشد.

صنایع دستی لهستان

قیاس اجمالی صنایع دستی ایران و لهستان در سه شاخه مشترک

زیورآلات، سفال و سرامیک و رودوزی های سنتی.
از مهم ترین و شاخص‌ ترین صنایع دستی لهستان ساخت زیورآلات کهربا است. کهربا یا طلای شمال در لهستان از ارزش و نیز کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشد، که در رنگ های زرد، نارنجی، قهوه ای و سبز موجود بوده و از شفافیت و جلای ویژه‌ ای برخوردار است. از کهربا در ساخت دستبند، گردن آویز و انگشتر استفاده بسیاری می‌شود و این هنر-صنعت را به یکی از ارزنده ترین صنایع دستی لهستان تبدیل نموده است.
زیورآلات سنتی ایرانی که یکی از شاخه‌ های مهم صنایع دستی ایران می باشد، تفاوت ماهوی در ساختار، طراحی و رنگ آمیزی با زیورآلات لهستانی کهربایی دارد. زیورآلات ایرانی بر زیرساخت طلا، نقره و مس عمدتاً عرضه می گردد و روی آن مزین به نقوش میناکاری می‌باشد. هنر میناکاری از مجموعه صنایع‌دستی ایران و اصفهان یکی از سرفصل‌ های مهم بوده که شاخه میناکاری روی طلا و میناکاری روی نقره آن در حوزه زیورآلات کاربرد دارد، به ویژه میناکاری روی طلا از دستاوردهای مهم استادکاران ساخت زیورآلات طلا در اهواز بوده که تحت نام صائبین اهواز شهرتی فوق‌ العاده و جذابیتی خاص دارند. همچنین است زیورآلات میناکاری روی نقره که آن نیز بسیار زیبا، متنوع، اصیل و جذاب است.
شاخه مهم دیگر از صنایع دستی مشترک دو کشور محصولات سفال و سرامیک است. محصولات سفال و سرامیک لهستان در حوزه ظروف خانگی از قبیل انواع بشقاب و کاسه ها و ادواتی مشابه عرضه می گردند. نقوش و رنگ آمیزی آن عمدتاً بر زمینه سفید و رنگ های آبی تیره و سرمه ای عرضه می شوند، که در جای جای آن گل های درشت با رنگ نارنجی و قرمز خودنمایی می‌کند. دنیای سفال و سرامیک ایران سرشار از نقش و رنگ و طرح است و دارای تنوعی فوق‌ العاده و به مراتب بیشتر از سفال و سرامیک لهستان می باشد، هم در نوع محصولات ارائه شده هم در طراحی و نقش و هم در رنگ آمیزی با تکثری فوق‌العاده روبرو می‌باشیم.
سومین شاخه مشترک رودوزی های سنتی است. رودوزی های سنتی لهستان بسیار زیبا و اصیل می‌باشد و عموماً بر پارچه های کتان سفید انجام می گردد و محصولاتی چون دستمال سفره، رومیزی، روتختی و پرده را در بر می گیرند. رودوزی های سنتی ایران دارای تنوع بیشتری بوده همچون : سوزن دوزی، پولک دوزی، ملیله دوزی، پته دوزی و آینه کاری که علاوه بر انواع رومیزی ها و دستمال‌ ها، در بقچه های های سنتی بر روی انواع لباس های محلی و سنتی دارای کاربرد و ارزش و فراوانی می باشد، به ویژه سوزن دوزی بانوان هنرمند بلوچ از زیبایی و هنرمندی و ظرافت فوق‌ العاده‌ای حکایت دارد.

گردنبند کهربایی لهستان
سفال و سرامیک لهستان
رودوزی های سنتی لهستان

هفت گردون خیال و پیشنهادات جذاب از صنایع دستی نفیس و خاص

بازرگانی هفت گردون ارائه کننده گلچینی از هدایای نفیس و زیبای صنایع دستی ایران در قالب پکیج هایی جذاب، متنوع، پر محصول و کاربردی است. پیشنهادات ما به علاقمندان و متقاضیان محترم محصولات و هدایای نفیس و اصیل صنایع دستی در قالب عناوینی چون : بسته های اقتصادی، هدایای مدیران، محصولات وی آی پی، هدایای تبلیغاتی، محصولات آنتیک، هدیه اداری، هدایای سازمانی، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدایای مناسبتی و… عرضه گردیده است.
وبسایت جامع هفت گردون خیال میعادگاه ما با شما متقاضی گرامی است.
ما شما را به جشن رنگ و نقش و طرح و اصالت و جذابیت دعوت می نماییم تا شما نیز در تداوم، حفظ، رشد و تعالی این میراث گرانبهای ملی سهیم باشید.

گلدان قلمزنی روی مس

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.