05 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با همسایه شمالی جمهوری آذربایجان

صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با همسایه شمالی جمهوری آذربایجان

کشور تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان واقع در جنوب غربی آسیا و همسایه شمالی میهن عزیزمان ایران است. همسایه ای در کنار دریای خزر و در گذشته ای نه چندان دور جزء خاک کشورمان بود که در جنگ های ایران و روسیه و طی قرارداد های گلستان و ترکمانچای از ایران جدا گردید و به روسیه الحاق گشت. این جمهوری دارای اشتراکات فراوانی با میهن عزیزمان ایران است. آذربایجان دارای میراث فرهنگی، باستانی و تاریخی می باشد و بالطبع دارای صنایع دستی ویژه خود می باشد، که نگاهی اجمالی به آن انداخته می‌شود.

صنایع دستی آذربایجان

مهم‌ ترین صنایع دستی جمهوری آذربایجان کدامند و وجه تمایز آن با صنایع دستی ایران و اصفهان

اگرچه در عناوین شاید به نام های مشترک در میان صنایع دستی ایران و اصفهان و آذربایجان بر بخوریم، لیکن در نقش و طرح و ساخت این امر متفاوت است. صنایع دستی آذربایجان را عمدتاً میتوان ذیل ۹ شاخه دسته بندی نمود که عبارتند از : ۱) فرش دستبافت، ۲) آرمودو (استکان های کمر باریک)، ۳) شال و روسری طرح سنتی، ۴) رومیزی بته جقه، ۵) ظروف مسی، ۶) سفال و سرامیک، ۷) نقاشی با نفت، ۸) طلا و زیورآلات، ۹) مربای گیلاس سفید
در این گفتار ۳ عنوان آن نمونه وار با محصولات مشابه ایرانی آن مقایسه می شود.

فرش دست بافت : یکی از صنایع دستی پر رونق و گسترده در این کشور صنعت فرش دست بافت است، که از رواج و رونق خوبی برخوردار می‌باشد. رموز بافت آن و نقش و طرح آن سینه به سینه از نیاکان به بافندگان امروزی به میراث رسیده است. نقوش فرش آذربایجان و رنگ آمیزی هایش کاملاً ویژه خود می باشد و در تفاوتی آشکار با فرش ایرانی است. از بته جقه یکی از نمادهای برجسته ملی در آذربایجان در طراحی فرش به کرات استفاده می‌شود رنگ ها رنگ های تند و گرم بیشتر از خانواده قرمز، آجری و قهوه‌ای بوده و از خطوط زاویه دار و طرح های هندسی بیشتر استفاده می شود. طرح کلی فرش دارای حاشیه‌ ای در پیرامون و نقشی در وسط است. برخلاف فرش های ایرانی عموماً فاقد لچک هستند و طراحی هندسی در وسط خودنمایی کرده و به مرور به سمت بیرون کشیده شده و البته خلوت تر و کم نقش تر می شود. مرکز ثقل فرش در وسط می باشد، و نقش اصلی در وسط خودنمایی می‌کند.

آرمودو (استکان های کمر باریک) : یکی از برجسته ترین و معروف ترین صنایع دستی آذربایجان است، که مشابهت زیادی به لحاظ ساختار با استکان های کمر باریک شاه عباس ایرانی دارد اما به لحاظ نقش و طرح کاملاً متمایز است. بسیار الوان و در نقوش مختلف و جذابی طراحی گردیده اند، که البته نوع نقره آن هم موجود بوده و گران‌ تر می‌باشد.

رومیزی بته جقه : همانگونه که ذکر شد بته جقه از نقوش ملی آذربایجان است که سمبل و نمادی از شعله آتش است، برخلاف بته جقه ایرانی که سمبلی از سرور می باشد. شال ها و لباس ها، رومیزی، سفره و بسیاری از محصولات دیگر با تزیین طلایی و نقره‌ای بته جقه آمیخته اند و دارای جلوه زیبایی هستند.
رومیزی های بته جقه که مزین به گلدوزی های زربافت و یا نقره بافت و بته جقه هستند، از محصولات مشهور صنایع دستی آذربایجان است. این رومیزی ها تفاوتی آشکار با رومیزی های قلمکار و ترمه ایرانی داشته و فقط در نام دارای مشابهت می باشند.

فرش دست بافت آذربایجان
استکان کمرباریک آذربایجان
رومیزی بته جقه آذربایجان

هفت گردون خیال و عرصه صنایع دستی ایران

شرکت بازرگانی هفت گردون خیال در عرصه صنایع دستی ایران حضوری متفاوت داشته و مبنای فعالیت خود را بر تولید و عرضه ای متفاوت و جذاب قرار داده است. هفت گردون با بهره مندی از اساتید بزرگوار و متبحر همکار خود در شاخه های متنوع صنایع دستی ایران کاری متفاوت ارائه می‌دهد و پیوسته نگاهی به روزآمد نمودن فعالیت در این عرصه دارد و بر این اساس با طراحی و ابداعی خلاقانه، پکیج هایی جذاب وزیبا را تحت عناوینی چون بسته های اقتصادی، هدایای مدیریتی، هدایای تبلیغاتی، محصولات وی‌ آی‌ پی، محصولات آنتیک، هدایای اداری، هدایای مناسبتی، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید و… ابداع و به متقاضیان محترم ارائه نموده است.
هدایای صنایع دستی هفت گردون تماماً در وبسایت جامع هفت گردون خیال جهت رؤیت، انتخاب و تهیه علاقمندان گرامی عرضه گردیده است.
خریدی متفاوت و امن را با ما تجربه نمایید و ماندگار شوید.

ست قندان فیروزه کوبی

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.