01 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با همسایه شمالی ارمنستان

صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با همسایه شمالی ارمنستان

جمهوری ارمنستان کشور تازه استقلال یافته از شوروی سابق و در همسایه شمال غربی ایران با مرزی حدود ۳۵ کیلومتر مربع. ارمنستان کشوری کوهستانی است با آب و هوایی گرم و خشک در تابستان و سرد در زمستان. این جمهوری بیشتر یک کشور صنعتی در دوران شوروی سابق شناخته می‌شد، به جز محدودی از شاخه های خاص صنایع دستی خود، دارای صنایع دستی متنوع و پرشمار چون کشورمان با صدها گرایش گوناگون در عرصه صنایع دستی نمی باشد. اهم آن را ذیلاً تحت چند عنوان طبقه بندی نموده و مقایسه اجمالی مابین صنایع‌ دستی ایران و اصفهان و صنایع دستی ارمنستان می نماییم.

صنایع دستی ارمنستان

مهم ترین عناوین صنایع دستی ارمنستان کدام است

از جمله مهم ترین عناوین صنایع دستی ارمنستان می توان به گرایش های سفالگری، گلدوزی، حجاری سنگ، فرش، خاچکار، سنگ آیسیدیان، عروسک سازی، تزئینات مگنتی و مرباسازی اشاره نمود. بخش هایی از صنایع دستی فوق توسط بانوان هنرمند ارمنی صورت می‌پذیرد. از جمله عروسک سازی، بافت فرش، مرباسازی، عروسک های پارچه ای و چوبی از سوغاتی های ویژه این کشور می باشد. همچنین مربای گردو این کشور نیز رواج شایان توجهی دارد و مثل بسیاری کشورها در زمینه فرش دست بافت بانوان هنرمند فرش باف این کشور نقشی اساسی در تولید این محصول صنایع دستی دارند.
البته هنر-صنعت فرش دست بافت این کشور هر چند زیبایی های خاص خود را دارد، لیکن در قیاس با هنر-صنعت فرش دست بافت ایران به مراتب در رده های پایین تری قرار دارد.
یکی دیگر از صنایع دستی برجسته و مشهور این کشور حجاری سنگ (به واسطه کوهستانی بودن این کشور و وفور از جمله فناوری آیسیدیان) است.
به علت وفور کاربرد صلیب در این کشور مسیحی، انگاره‌ های سنگی بسیار زیبایی تحت عنوان خاچکار تولید و عرضه می گردند، که بسیار زیبا و نزد اهالی این کشور مقدس و محترم است. خاکچار از دو بخش خاک به معنای چلیپا، صلیب و کار به معنای سنگ می باشد. چلیپای سنگی یا صلیب سنگی که نمادی مذهبی و ملی برای این کشور است. نقاشی از اسطوره های ملی، میهنی و دینی نیز از دیگر هنرهای این کشور است، که اصولاً تفاوت ماهوی با نگارگری ایرانی (مینیاتور) در مضمون، محتوا و در سبک و شیوه دارد. برخلاف مساجد و اماکن مقدس در سنت اسلامی که شمایل اشخاص و شخصیت های مهم مذهبی از جمله پیامبر و ائمه را در تزئینات و آرایه های محراب، گنبد و گلدسته استفاده نمی کنند و اصولاً قدغن می‌دانند، در کلیساها و معابد این جمهوری به کرات از تصاویر حضرت عیسی، مریم مقدس و حواریون بهره برده می‌شود و به تصویر کشیده می‌شود.
سفال های این کشور نیز در اشکال و انواع مختلفی شامل ظروف و وسایل تزیینی بوده که روانه بازار گردیده اند.
در قیاس با صنایع دستی ایران و اصفهان صنایع دستی ارمنستان را باید بسیار محدودتر و کم عنوان تر از همتای جنوبی اش دانست.

فرش دست بافت ارمنستان
خاچکار ارمنستان
سفال ارمنستان

هفت گردون خیال و هدایای صنایع دستی

شرکت بازرگانی هفت گردون خیال منظومه هایی رنگین و جذاب را از هدایای متنوع، زیبا و اصیل صنایع دستی ایران برای متقاضیان و علاقه‌ مندان این آثار فراهم نموده است. هدایای متنوع و انحصاری تحت عناوینی چون بسته های اقتصادی، هدایای مدیریتی، محصولات وی‌ آی‌ پی، هدایای تبلیغاتی، محصولات آنتیک، هدایای اداری، هدایای سازمانی، هدیه خاص، هدیه جدید، هدیه لوکس، هدایای فاخر و… وبسایت جامع هفت گردون خیال پذیرایی شما علاقه مندان و خواستاران هدایای نفیس، جذاب و خاص بوده و مجموعه هایی زیبا، متفاوت و دوست داشتنی را در معرض دید، انتخاب و تهیه شما عزیزان قرار داده است.

صنایع دستی اصفهان و صادرات

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.