04 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با همسایه شمال جمهوری روسیه

صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با همسایه شمال جمهوری روسیه

همسایه شمالی ایران، جمهوری روسیه پهناورترین کشور جهان است کشوری صنعتی و دارای صنایع مختلف از جمله صنایع دستی و دارای پیشینه‌ای کهن، فرهنگی غنی و نیز صنایع دستی زیبا و ویژه خود است. البته به لحاظ ساختار های متفاوت فرهنگی، تمدنی و نژادی با کشور عزیزمان طبعاً نوع صنایع دستی این کشور با محصولات صنایع دستی ایران و اصفهان بسیار متفاوت و متمایز می باشد. روسیه کشوری توریستی بوده و در جهت رونق آن و طبعاً رونق فروش سوغات و محصولاتش به توریست‌ های فراوان خارجی تمهیداتی اندیشیده و راهکارهایی را به اجرا در آورده است. در این گفتار با نگاهی کوتاه به چند شاخه پر رونق در صنایع دستی این کشور قیاسی اجمالی نیز با صنایع دستی کشور عزیزمان ایران و روسیه می‌اندازیم.

صنایع دستی وسیه

مهم ترین صنایع دستی روسیه کدامند

روسیه دارای صنایع‌ دستی متفاوتی است که بعضی از محصولات آن شهرت جهانی یافته است و ویژه آن کشور می باشد که در جای خود بدان اشاره می‌رود.
در یک نگاه کلی می‌توان به عناوین زیر اشاره نمود :

ظروف خولخوم، سماورسازی، صنعت کیف و کفش از پوست، خاویار، اوشانکا، والنکی، کهربا، شال و روسری، ماتروشکا.

ظروف خولخوم : ظروف چوبی بوده که پس از رنگ آمیزی طلایی و کوره دهی، روی آن را مزین به نقوشی از گل، شاخ و برگ، دانه های قرمز و تمشک نموده و عرضه می نماید. به لحاظ کلی و در قیاس با هنر میناکاری روی چوب در صنایع دستی ایران می‌توان تشابهاتی در اجرا را شاهد بود، لیکن به لحاظ طراحی و رنگ آمیزی کاملاً دارای تفاوتی آشکار می باشند.
عروسک های چوبی ماتروشکا : از معروف ترین صنایع دستی روسیه بوده که ترکیب کلی آن چند عروسک چوبی دختر هم شکل با لباس گلدار و رنگی لیکن در چند سایز مختلف بوده که طراحی آن به گونه ای تودرتو بوده و از کوچک به بزرگ در دل هم قرار گرفته و یا جداگانه در کنار هم چیده می‌شود.
سماور : از معروف ترین محصولات روسی است و می‌توان آن را ابداع آن دانست که در طرح ها و اندازه های متفاوت و بسیار زیبا ساخته می شوند. نمونه مشابه آن در صنایع دستی ایرانی نیز الهام گرفته و ساخته شده است در حوزه سماورهای میناکاری روی سفال، میناکاری روی برنج و خاتم کاری.
اوشانکا (کلاه خرگوشی خزدار و روگوشی دار) : از دیگر محصولات ویژه و محبوب صنایع دستی این کشور بوده که از خز و پوست حیوانات ساخته شده و بسیار گرم می باشد و متناسب با آب و هوای مناطق فوق العاده سرد این کشور از جمله سیبری طراحی و عرضه گردیده است.
شال ها و روسری های بزرگ پشمی :با رنگ های زمینه سیاه و سورمه ای و نقوش گل های رنگی بر سطح آن، از دیگر محصولات صنایع دستی پر مصرف و معروف این کشور بوده که نمونه‌ های مشابه آن را در شال ها و روسری های رنگین بانوان ترکمن صحرا و گنبد در ایران را می توان دید.
والنکی یا چکمه های نمدی : از دیگر محصولات صنایع دستی این کشور بوده که بسیار گرم و سبک می باشد، لیکن به علت نفوذ رطوبت و نم به آن روی آن از کفش های پلاستیکی به عنوان پوشش ضد آب استفاده می نمایند.

ظروف خولخوم
عروسک های چوبی ماتروشکا
سماور روسی
اوشانکا روسیه
شال و روسری بزرگ پشمی روسی
والنکی روسی

شرکت هفت گردون خیال نگاهی نو به هدایای صنایع دستی

شرکت بازرگانی هفت گردون خیال به منظور حراست از میراث پر افتخار ملی خود و نیز حضوری متفاوت و جذاب در این حوزه، اقدام به طراحی و ابداع شکلی نوین در عرضه هدایای صنایع دستی خود نموده و با طراحی پکیج های متنوع و جذاب از هدایای نفیس صنایع دستی و محصولات مکمل تحت عناوین : بسته های اقتصادی، هدایای مدیریتی، محصولات وی‌ آی‌ پی، محصولات آنتیک، هدایای تبلیغاتی، هدیه اداری، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدایای مناسبتی و… دریچه‌ای نوین را جهت انتخابی مطمئن، جذاب و به صرفه به روی متقاضیان و علاقمندان گرامی هدایای صنایع دستی اصیل و فاخر باز نموده است.
وبسایت جامع هفت گردون خیان این چشم انداز زیبا را به روی شما و دیدگان جستجوگر شما گشوده است.

ست شربت خوری مینیاتوری پایه برنز

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.