01 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با همسایه جنوبی عمان

صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با همسایه جنوبی عمان

سلطان نشین عمان، دومین کشور بزرگ در شبه جزیره عربستان دارای مرز مشترک دریایی با ایران در تنگه هرمز با سابقه دیرین زیستی بسیار کهن، به لحاظ نژادی عرب و اکثریت اهل تسنن می باشد. همانند کشورهای دیگر عرب منطقه درآمد اقتصاد و معیشت این کشور عمدتاً متکی بر درآمد های نفتی بوده، این کشور بیشتر از سایر کشورهای عرب منطقه دارای رشته کوهها و صخره های متفاوت بوده و بهشت صخره نوردی است.
این سلطان نشین دارای صنایع‌ دستی محدودی متناسب با فرهنگ و سنن زیست‌ بوم خود بوده که در چند سرفصل محدود خلاصه می‌شود، که اجمالاً عنوان خواهد گردید و قیاسی اجمالی با صنایع دستی ایران و اصفهان صورت خواهد پذیرفت.

صنایع دستی عمان

هم ترین صنایع دستی عمان کدامند

مهم ترین صنایع دستی عمان را می‌توان در عناوین ذیل خلاصه نمود :
سفال، صندوق سازی، سبد بافی، جواهر سازی و لوازم نقره، خنجر سنتی عمان، لباس سنتی و کندور.

سفال : سفالینه‌ های عمان هم به شکل خام (بی‌ رنگ) و هم الوان تولید و عرضه می گردند. نقش عمده ظروف سفالی و کارکرد آن بیشتر به عنوان محل نگهداری خرما می باشد. در قیاس با ظروف و هنر-صنعت سفال ایران، سفال ایران به مراتب در جایگاه بالاتر، ارزشمند تر و متنوع تری قرار گرفته است.
سبد بافی : به علت وجود درخت های نخل در این کشور هنر حصیر بافی و سبد بافی از شاخ و پوست و برگ درختان خرما رواج فراوانی دارد، کارکرد این سبدها و حصیربافی ها هم بیشتر در همان محدوده نگهداری خرما می باشد.
خنجر سنتی عمان : در حقیقت خنجر عمانی را می‌توان سمبل و نماد این کشور دانست، به گونه‌ای که حتی پرچم رسمی این کشور نیز دارای نماد خنجر است. جنس خنجرها از نقره بوده و روی دسته و غلاف آن حکاکی های بسیار زیبا و استادانه صورت پذیرفته است.
جواهر سازی و لوازم نقره : اصولاً به علت وجود نقره مرغوب در این کشور هنر-صنعت نقره سازی و لوازم نقره رواج شایان توجهی داشته و ظروف نقره‌ای بسیار زیبایی توسط هنرمندان نقره ساز این کشور از جمله قهوه جوش ها و سرویس ظروف و قهوه خوری نقره، همچنین زیورآلات و جواهرات نقره طراحی و تولید می گردند، که در نوع خود بی‌ نظیر و بسیار زیباست.
صندوق سازی : صندوق سازی از دیگر هنرهای دستی این کشور بود که به علت وفور چوب های مرغوب در این کشور صندوقچه های زیبای چوبی در ابعاد مختلفی طراحی و تولید می گردد. همانند صندوق های خاتم در ایران که در ابعاد و اشکال متفاوتی طراحی و عرضه گردیده اند. لیکن به لحاظ نوع بافت هنری و نگاه طراح، شاهد دو محصول کاملاً متفاوت از هم می باشیم.
لباس سنتی : از دیگر صنایع دستی زیبای عمان می‌توان به لباس دوزی سنتی آن اشاره نمود، که در دو شاخه مردانه و زنانه تولید می گردند که نوع مردانه آن پوششی بلند و سفید یکنواخت بدون هیچ گونه آرایه‌ای و نوع زنانه آن از رنگ‌ های تیره‌ تر لیکن نقش دار طراحی و تولید می گردند.

ظروف سفالی عمان
لوازم نقره عمان
خنجر عمان
لباس سنتی عمان

شرکت هفت گردون خیال نگاهی مدرن سنت و دستاورد های آن

شرکت بازرگانی هفت گردون خیال سعی خود را در این عرصه معطوف به تحولی در نگاه به تولید و عرضه ای خلاقانه و متفاوت معطوف داشته است و بر این مبنا با طراحی و ساخت پکیج های انحصاری و ابداعی تحت عناوین : بسته های اقتصادی، هدایای مدیریتی، محصولات وی‌ آی‌ پی، هدایای تبلیغاتی، محصولات آنتیک، هدایای اداری، هدایای سازمانی، هدیه خاص، هدیه جدید، هدیه لوکس، هدایای مناسبتی و… گام در این وادی گذارده است.
وبسایت جامع هفت گردون خیال با مجموعه ای شکیل، زیبا و منحصر به فرد از هدایای صنایع دستی ایران پذیرایی شما علاقه مندان و نیازمندان به این هدایای ویژه می باشد.

ست کشکول فیروزه کوبی

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.