06 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با یونان

صنایع دستی ایران و اصفهان در قیاس با یونان

یونان کشوری باستانی و تاریخی با فرهنگی غنی و حضوری پربار در عرصه فلسفه، سیاست، ورزش، هنر و صنایع دستی واقع در جنوب شرق اروپا به پایتختی آتن با جمعیت تقریبی ۱۰/۷۷ و مساحتی بالغ بر ۱۳۱۹۹۰ کیلومتر مربع دارای سواحل بسیار زیبا، آثار تاریخی ارزشمند و محل تلاقی و پیوند سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا با رتبه سوم گردشگری در جهان را می‌توان در قیاس با میهن عزیزمان ایران، برگردانی در ابعاد کوچکتر از ایران در قاره اروپا قلمداد کرد. البته در حوزه صنایع دستی شاید این قیاس چندان منطقی به نظر نیاید، لیکن در ابعاد دیگری همچون حوزه‌های تمدنی، فرهنگی، فلسفی و تاریخی می‌توان به این پیروزی دست یافت.
عناوین و سرفصل‌ های صنایع دستی ایران و اصفهان به مراتب دارای تنوع و گستردگی بیشتری هم از لحاظ کمی و هم از جنبه های کیفی از صنایع دستی یونان می باشد. شاخه های مهم و جذابی همچون خاتم کاری، میناکاری، فیروزه کوبی، مس و پرداز، نقره نما، منبت، معرق، ترمه و قلمکار، قلمزنی، فرش و گلیم دست بافت، سرامیک و سفال و شیشه و زیورآلات با زیرشاخه هایی متفاوت، جذاب و صدها عنوان دیگر شاید دست‌ نیافتنی باشد. لیکن کشور یونان صرف نظر از حوزه های جذاب گردشگری و آثار باستانی و بعضی از اقلام خوراکی همچون روغن زیتون مشهور این کشور در حوزه صنایع دستی دارای عناوین و محصولاتی است که اجمالاً به آن اشاره می رود و بعضی سرفصل های مشترک بین دو کشور مورد بررسی قرار می گیرد.

صنایع دستی یونان

شاخه‌ های مهم صنایع دستی یونان

اهم صنایع دستی مشهور در یونان را می‌توان در ذیل عناوین محصولات چوبی (از چوب درخت زیتون) ساخت آلات موسیقی، زیورالات سرامیکی، محصولات چرمی، شمع سازی، صابون های مصطکی، محصولات سفال و سرامیک و فرش دست بافت فلوکاتی تقسیم بندی نمود.

سوغاتی یونان

مقایسه چند شاخه از صنایع دستی ایران و یونان

1) زیورآلات : در حوزه زیورآلات دست ساز ما شاهد عرضه زیورآلاتی جذاب، زیبا و متنوع در هر دو کشور می باشیم. زیورآلات دست ساز ایرانی عمدتاً بر پایه فلزات گرانبها همچون طلا و نقره و همچنین تلفیقی از فلزات گرانبها با شاخه‌هایی همچون میناکاری، خاتم کاری و نیز زیورآلاتی از متریال هایی همچون چوب، مهره های سفالی، شیشه با طرح و نقش روزآمد می‌باشیم. زیورآلات یونانی علاوه بر فلزاتی همچون طلا و نقره با سرامیک نیز طراحی و عرضه می گردند که علاوه بر تنوع بسیار جذاب و زیبا می باشند.
۲) صنعت فرش دست بافت حوزه مشترک دیگری است که به آن اشاره می رود. صنعت فرش دست بافت ایرانی در دنیا سرآمد و زبانزد بوده و بسته به محل بافت دارای تنوع بسیاری در طرح، نقش و رنگ می باشد. همچنین است که گلیم و گبه دست بافت ایرانی. لیکن فرش دست بافت یونان عمدتاً فرشی دست بافت و پشمی است و اصالتاً سفید رنگ است و تحت عنوان فلوکاتی عرضه می گردد و مطلقاً دارای تنوع و تکثر فرش دست بافت ایران نمی باشد، چه در ظرافت بافت و نقش فوق العاده و رنگ آمیزی های جذاب و چه در کمیت آن در عرصه داخلی و بین‌المللی.
۳) محصولات سفال و سرامیک نیز یکی دیگر از شاخه‌ های مهم مشترک می‌باشد. محصولات سفال و سرامیک یونان در نوع خود زیبا و جذاب است که نقوش کار شده بر آن عمدتاً برگرفته از اساطیر و سنت های یونانی است. سفال و سرامیک ایران نیز علاوه بر گستردگی و تنوع فوق‌ العاده در نوع محصولات به شیوه‌های گوناگونی آرایه بندی می گردد که در حوزه محصولات میناکاری روی سفال جای می‌گیرند. نقوش مینایی به کار رفته در محصولات سفال و سرامیک ایران نیز برگرفته از موتیف های ایرانی و سنتی است که در قالب میناکاری که یکی از شاخه‌ های اصلی صنایع دستی است، انجام می‌پذیرد.
هنر مینا‌کاری خود بر زیرساخت های متنوعی عرضه میگردد. از جمله میناکاری روی مس، میناکاری روی سفال، میناکاری روی شیشه، میناکاری روی طلا، میناکاری روی نقره، میناکاری روی برنج و میناکاری روی چوب که دو نمونه آن میناکاری روی سفال و میناکاری روی طلا در همین گفتار اشاره کوتاهی بدان رفت. اصولاً نقوش مطرح در میناکاری ایران را شاید بتوان منحصر به فرد هم در سبک ارائه، هم در تنوع رنگی آن و هم در تنوع هدایای میناکاری دانست.
در کلیت آن می توان صنایع دستی یونان را نیز برگرفته از آداب و رسوم و سنن و فرهنگ و جغرافیای این سرزمین زیبا دانست.

زیورآلات یونان
فرش دست بافت یونان
سفال و سرامیک یونان

صنایع دستی هفت گردون و هدایای متنوع

بازرگانی هفت گردون خیال به عنوان مجموعه‌ ای متعهد به این میراث ارزشمند ملی و نیز مجموعه ای با حضوری متفاوت و خلاقانه در عرصه تولید و عرضه شکیل، جذاب و خاص مفتخر است با ارائه پکیج های ابداعی و انحصاری خود در وبسایت جامع هفت گردون خیال راهی نوین را گشوده است رو به چشم اندازی زیبا.
پکیج های پیشنهادی هفت گردون خیال تحت عناوین : بسته های اقتصادی، هدایای مدیریتی، محصولات وی آی پی، هدایای تبلیغاتی، محصولات آنتیک، هدیه اداری، هدایای سازمانی، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدایای مناسبتی و… پیشنهادات جذاب ماست که حاصل سالیان سال تلاش و کوشش ما برای میراث داری شایسته این افتخار ملی و میهنی است.

صنایع دستی اصفهان و صادرات

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.