01 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان در متن یا در حاشیه

صنایع دستی ایران و اصفهان در متن یا در حاشیه

صنایع دستی ایران هنری است با ویژگی های متفاوت. می توان آن را از زوایای مختلف نگریست. صرف نظر از نگاه هنری و زیبایی شناسی می‌توان از آن به عنوان صنعتی فراگیر، زودبازده، سودآور و چند وجهی نگریست. هم اکنون هزاران نفر در سطح کشور مستقیماً و نیز هزاران نفر غیر مستقیم و مرتبط با حوزه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت بوده و چراغ این حرفه را روشن نگاه داشته‌اند. این امر به ویژه در سطح شهر اصفهان و استان اصفهان نمودی دو چندان دارد. چرا که اصفهان مهد صنایع دستی ایران است و کمتر گرایشی در حوزه صنایع دستی ایران را می توان سراغ گرفت که پایگاه و جایگاهی در اصفهان نداشته باشد. صنایع دستی دارای وسعتی به پهنای سرزمین عزیزمان ایران است. هر نقطه، منطقه و قومیتی که دارای سنن و آداب و رسوم و فرهنگی بومی و ویژه هستند، قطعاً دارای صنایع‌ دستی با عنایت به رعایت همان فرهنگ و سنن و آداب و رسوم میباشند. به عبارتی فرهنگ و سنن آن قوم در صنایع دستی شان متجلی می‌شود. صنایع دستی در متن و بطن زندگی روزمره حضوری پر رنگ و نقش دارد، چرا که برطرف کننده بخشی از احتیاجات و نیز از ملزومات ضروری زندگی روزمره بوده و همچنین تمام و یا بخشی از هزینه‌های جاری شان از محل تولید و عرضه این اقلام و محصولات تأمین می‌شود و معاش روزانه‌شان مستقیماً مرتبط با تولید و عرضه محصولات صنایع دستی شان می باشد. بر این مبنا و دیدگاه باید به صنایع دستی ایران و اصفهان به امر، پدیده، صنعت و هنری در متن نگریست نه در حاشیه. چرا که مستقیماً و با دلایل گوناگون در متن زندگی مردمان حضور دارد. حضوری نه صرفاً تزیینی، حاشیه ای و درجه چندم، بلکه تأثیر گذار، مؤلف، بنیادین، اشتغالزا، سودآور، دارای قابلیت صادرات و در نتیجه ارزآوری، تلطیف کننده فضای زندگی روزمره با زیباسازی محیط پیرامون، همچنین دارای بار فرهنگی، تمدنی، تاریخی و بسیاری محاسن و ویژگی های مثبت دیگر که در جای خود بدان پرداخته شده و خواهیم پرداخت. تنوع بی نظیر و نیز گسترده شاخه ها و گرایش های صنایع دستی نتیجه بلافصل اقلیمی و زیست محیطی میهن عزیزمان ایران است. هر منطقه‌ای از این خاک پهناور دارای مختصات جغرافیایی و آب و هوایی متفاوت می باشد که بر آن مبنا گرایشی در عرصه صنایع دستی شکل گرفته و نماد آن شهر و قوم گردیده است. همانگونه که هر قومیتی دارای گویش خاص خود بوده که در محاورات روزمره و منطقه‌ای خود از آن بهره می‌برند در عین اینکه تمامی به زبان واحد فارسی نیز پایبند و متعهد می باشند، این امر به صنایع دستی نیز قابل تعمیم و گسترش است. قالی کرمان، گیوه کرمانشاه، خاتم شیراز، مینای اصفهان، چاقوی زنجان، سوزن دوزی و آینه کاری سیستان و بلوچستان، فیروزه کوبی نیشابور، خراسان و اصفهان و ده‌ها و صدها نمونه دیگر همگی مؤید این امر می باشد.
با عنایت به شرایط خاص فعلی به ویژه پس از شیوع ویروس کرونا و رکود ناشی از آن در حوزه مسائل اقتصادی و فرهنگی بر مسئولین امر، متولیان مربوطه چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی فرض است که نگاه حاشیه‌ای را کنار گذارده و با نگاهی عمیق تر، دوراندیشانه تر، اصولی تر و فراگیر صنایع دستی را از حاشیه به متن آورده تا شاهد اعجاز آن باشیم و شکوفایی، رشد و بالندگی آن را به ارمغان آورده و چراغ امید به آینده را روشن نگاه داریم.

نگاه هفت گردون خیال به صنایع دستی ایران و اصفهان

نگاه هفت گردون خیال به صنایع دستی ایران و اصفهان نگاهی پویا، روزآمد و خلاقانه است. هفت گردون خیال ضمن احترام عمیق به هنر هنرمندان، اساتید و فعالان پر تلاش این حوزه و احترام به مبانی و اصول اساسی ساختار صنایع‌دستی ایران، نگاهی متفاوت و امروزین را تجربه می نماید.
هفت گردون خیال با ابداع و در ابتکاری انحصاری، طراحی و ساخت جعبه های لوکس، وزین و مستحکم را جهت پکیج های انحصاری خود در پیش گرفته است و با عرضه پکیج هایی متنوع نظیر بسته های اقتصادی، هدایای تبلیغاتی، محصولات آنتیک، هدایای مناسبتی، محصولات وی آی پی، هدایای سازمانی، هدیه خاص، ویژه و فاخر گامی در راستای نو آوری و خلاقیت در این حوزه برداشته است.
وبسایت جامع هفت گردون خیال با عرضه پکیج هایی منحصر به فرد خود، مشاوری امین، به روز و متعهد برای متقاضیان محترم بوده و آماده پذیرش پیشنهادات خلاقانه در این حوزه می‌باشد.

ست ساعت خاتم میناکاری

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.