31 فروردین 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان دو رقیب شاخص چین و هند

صنایع دستی ایران و اصفهان دو رقیب شاخص چین و هند

هر چند ایران در تقسیم بندی منطقه‌ای شورای جهانی صنایع دستی در حوزه کشورهای غرب آسیا قرار گرفته است، لیکن موقعیت ویژه ایران به مثابه پلی ارتباطی میان شرق و غرب می باشد، هم به لحاظ فرهنگی و هم به لحاظ تاریخی تأثیرات این امر را می‌توان در حوزه صنایع دستی ایران و اصفهان نیز شاهد بود. هر چند که صنایع دستی ایران دارای روح فرهنگی و تمدنی ویژه خود می باشد و کمتر بتوان تشابهات شاخصی را میان آثار ایرانی و همسایگان شرقی و غربی اش یافت. به ویژه در زمینه طراحی، نقش، رنگ و مواد اولیه، چون صنایع دستی دارای روح و صبغه فرهنگی و سنتی است، طبعاً ارزش ها، نوع نگاه معنوی و حتی کارکرد محصولات صنایع دستی تأثیر پذیرفته است. از شاخصه های معنوی، ارزشی، زیبایی‌ شناسی و نیز عرفانی سازندگانش، بدیهی است نگاه هنرمند صنعتگر ایرانی با نگاه همتای هندی، چینی، روسی و یا هر ملیت دیگری فرق می کند، فرقی که در صنایع دستی آن متجلی و نمایان میشود.

صنایع دستی اصفهان و صادرات

چرا رقبای اصلی صنایع دستی ایران و اصفهان را در شرق آسیا باید جست

همانگونه که در گفتار های پیشین عنوان گردیده است، ایران در حوزه کشورهای غرب آسیا به همراه ده کشور دیگر در یک مجموعه قرار گرفته است. کشورهای عمدتاً عرب از جمله بحرین، عربستان، امارات، کویت و عراق تمامی ده کشور دیگر عضو هر کدام دارای صنایع‌ دستی خاص خودشان بوده که بدان اشاره رفته است. لیکن در بین تمامی آنان کشوری با صنایع دستی شاخص و شناخته شده ای چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی هم طراز میهن عزیزمان ایران، وجود ندارد.
البته طی سالیان اخیر تلاش ها، سرمایه‌ گذاری‌ ها و برنامه‌ریزی‌ های جامعی در بعضی از آن کشورها به جهت رشد، توسعه و ترقی صنایع دستی به ویژه صنایع دستی مرتبط با حوزه گردشگری صورت گرفته است که می‌توان آن را به مثابه زنگ خطری برای خود قلمداد نمود. به عنوان مثال در حوزه مفاخر فرهنگی، ادبی و میراث مکتوب آن شاهدیم که با تلاش، برنامه‌ ریزی و صرف هزینه های هنگفت، ترکیه توانسته است بعضی مفاخر ادبی ما را مصادره و در مجامع جهانی به نام خود ثبت نماید. از جمله شاعر نام‌ آور و بلند آوازه مان مولوی و یا نظامی گنجوی را آن سوتر و مثال های دیگر.
این امر به مثابه هشداری برای ماست که از خواب غفلت ناخواسته بیدار شویم و میراث دار شایسته مفاخر فرهنگی، ادبی و نیز دستاورد های گرانقدر اصیل و فاخرمان در حوزه های دیگر از جمله صنایع دستی مان باشیم. امری که آن سوتر در شرف وقوع است و متأسفانه اراده ای استوار و متین در مقابله با آن دیده نمی‌شود و صرفاً نظاره گری هستیم که فقط تأسف می‌خوریم همین و بس.
رقبای شرقی ما در حوزه صنایع دستی عمدتاً چین و هند می باشند که توانسته اند خود را در بالای جدول رده بندی جهانی و منطقه‌ای در حوزه صنایع دستی قرار دهند. چین توانسته است با کپی‌ برداری، پیگیری، تلاش، برنامه ریزی و سرمایه گذاری از بعضی از شاخه های صنایع‌ دستی از جمله صنعت فرش دست بافت ایران، خود را در این عرصه به صدر رسانیده و به نوعی فرش تقلبی ایرانی را با کیفیت نازل و قیمت نازل روانه بازار نماید و ما باز هم با تأسف فقط نظاره‌ گر هستیم و انگشت تأسف و حسرت بر دهان.
این امر در حوزه‌های دیگری همچون زعفران ایران، خاویار ایران و پسته ایرانی نیز در جریان اتفاق است. بر تمامی تلاشگران و نیز مسئولین ذیربط این عرصه، فرض است که از این خواب غفلت برخواسته و اقدامی بنیادین، راهگشا و اصولی را در دستور کار خود قرار دهند.
فردا خیلی دیر است.

سنگاب مس و پرداز

هفت گردون خیال چه میکند

شرکت هفت گردون خیال با درک این ضرورت و در حد توان و وسع خود، حراست از این میراث و افتخار ملی و میهنی را در دستور کار خود قرار داده است. هفت گردون امیدوار است که بتواند نه تنها نگاهبانی هوشیار و شایسته، بلکه مروجی نواندیش، تحول خواه (ضمن حفظ اصالت، احترام و پایبندی به بنیاد های صنایع دستی ایرانی) باشد و در همین راستا با افزودن عنصر خلاقیت و جسارت در عرصه تولیدو نیز عرضه محصولات صنایع دستی اصیل، گام‌هایی استوار بر دارد.
حاصل این تلاش ارائه پکیج هایی جذاب، متنوع و انحصاری از مجموعه محصولات نفیس صنایع دستی خود به انضمام محصولات مکمل دیگر می باشد. پکیج هایی تحت عناوین بسته های اقتصادی، هدایای مدیریتی، محصولات وی آی پی، هدایای تبلیغاتی، محصولات آنتیک، هدایای سازمانی، هدیه خاص، هدیه لوکس، هدیه جدید، هدایای فاخر و… می توانید مجموعه کامل این هدایای صنایع دستی در قالب پکیج های ارائه شده را به همراه سایر محصولات زیبا و نفیس صنایع‌ دستی در وبسایت جامع هفت گردون خیال را مشاهده و در صورت تمایل و نیاز، اقدام به تهیه آن نمایید و تجربه ای شیرین و متفاوت را برای خود رقم بزنید.

ست گلدان و شیرینی خوری قلمزنی و نگارگری

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.