06 اردیبهشت 1403

جهت خرید محصولات مرتبط با مقالات کلیک کنید

صفحه اصلی > دانشنامه صنایع دستی > صنایع دستی ایران و اصفهان گذر از بحران اقتصادی

صنایع دستی ایران و اصفهان گذر از بحران اقتصادی

چه ارتباطی بین گذر از صنایع دستی ایران و بحران اقتصادی موجود است.
در این گفتار سعی بر توضیحی مختصر پیرامون آن می‌رود، علت و یا علل بحران های اقتصادی در جوامع و به ویژه جامعه ها چیست.
پاسخ این سؤال هر چه که باشد پرسش اساسی تری پیش روی ماست و آن راه برون رفت از آن می باشد. چه راهکارهایی در شرایط فعلی می‌تواند چشم انداز روشن تر و امیدوارکننده تری را پیش روی ما قرار دهد.
بخشی از راهکارها در ریشه یابی علل آن بحران و نگاه همه جانبه و علمی و مستدل به آن ها نهفته است و برخی دیگر از راهکارها نیز در حوزه های دیگر می تواند کارگشا و راهگشای ما در برون رفت از این وضعیت نامطلوب باشد.
از جمله عوامل ریشه‌ای می‌توان فهرست وار به چند پارامتر اشاره نمود :
عدم دسترسی تولید کنندگان محترم در هر زمینه ای به مواد و مصالح اولیه به ویژه اقلام وارداتی، وضعیت ناپایدار و نامشخص ارزی و عدم دسترسی تولیدکنندگان و به ویژه وارد کنندگان واقعی به ارزهای معتبر، گسترش فرهنگ واسطه‌ گری و دلالی به ویژه در عرصه های حیاتی اقتصادی، حضور گسترده کالاهای قاچاق و بی کیفیت و بی ارزش چینی در عرصه‌ های گوناگون به بازار داخلی، عدم عزم جدی ملی و همگانی به ویژه در رده های مدیریتی جامعه در برخورد با عوامل ناامنی اقتصادی، رشد بی رویه قیمت ها و کوچکتر شدن روزانه سبد و سفره عمومی مردم و در نتیجه حذف بسیاری از اقلام و کالاها به ویژه در حوزه‌ های فرهنگی، هنری، تفریحی، ارزشی و زیبایی، عدم سرمایه گذاری های مناسب دولتی و خصوصی در زمینه های اشتغال زا به ویژه در حوزه‌ های مولد، هزینه‌ بر بودن گزاف راه‌اندازی یک واحد تولیدی صنعتی و عدم تضمین بازگشت سرمایه حتی در بلندمدت، بهای بالای نرخ خدمات تخصصی، فنی و صنعتی.
به علل فوق می‌توان بسیاری از عوامل ریز و درشت دیگر را نیز افزود. با عنایت به دلایل برشمرده یکی از بهترین و اساسی‌ ترین عرصه‌ هایی که می‌توان با اتکا به آن از این تلاطم های موجود موفق بیرون آمد، عرصه صنایع دستی ایران می‌باشد، چرا که پاسخ بسیاری از پرسش های موجود را می‌توان در این حوزه یافت.
مواد و مصالح اولیه بسیاری از شاخه‌ های مهم و متنوع صنایع دستی ایران از جمله خاتم کاری، میناکاری روی مس، میناکاری روی سفال، میناکاری روی شیشه، میناکاری روی طلا، میناکاری روی نقره، میناکاری روی برنج و میناکاری روی چوب، فیروزه کوبی، نقره نما، مس و پرداز، مس و نقاشی (انحصاری هفت گردون)، منبت، معرق، صنایع فرش و گلیم دست بافت، قلمزنی، ترمه، قلمکار، زیورآلات سنتی، سفال، سرامیک و شیشه به تمامی در کشور موجود و در دسترس می باشد. همانند هنر میناکاری روی مس و سفال و زیورآلات که هم اکنون هزاران نفر مستقیم و غیر مستقیم در این رشته در آن مشغول به کار می‌باشند.
میناکاری روی مس در اصفهان به ویژه و میناکاری روی سفال در شهر لالجین همدان گواهی بر این مدعاست. کمااینکه در سایر شاخه‌های میناکاری نیز همچون میناکاری روی طلا، میناکاری روی نقره، میناکاری روی شیشه، میناکاری روی چوب و میناکاری روی برنج نیز شاهد رونق روز افزون و حضوری موفق در عرصه اقتصاد ایران می باشیم.
تولید محصولات صنایع دستی نیاز به امکانات ارزی نداشته و خود صنعتی ارز آور نیز می‌باشد، میزان سرمایه گذاری اولیه راه اندازی یک واحد تولید صنایع دستی بسیار مقرون به صرفه تر و کمتر از یک واحد صنعتی و تولیدی در سایر حوزه های مختلف است، بازگشت سرمایه در حوزه صنایع دستی بهتر و زودبازده تر از سایر حوزه های تولیدی و صنعتی می باشد، ارزش افزوده تولیدات صنایع دستی به میزان سرمایه گذاری اولیه بیش از سایر حوزه‌ها است، محصولات صنایع دستی ایران و اصفهان تزئیناتی و دکوراتیو نبوده بلکه کاربردی نیز می باشد، نیروی کار فراوان ماهر و نیمه ماهر در این حوزه بسیار گسترده است، صنایع دستی ایران صنعتی اشتغال زا و کارآفرین است و امروزه می‌تواند راهگشای مناسبی در زمینه کارآفرینی و تولید ثروت و سرمایه باشد، رشد صنعت فوق باعث ایجاد شور و نشاطی شایسته در سایر حوزه های مرتبط در زمینه اشتغالزایی و رونق اقتصادی می گردد، صنایعی همچون صنعت توریسم، صنایع غذایی، صنعت راه و ساختمان، صنعت تبلیغات و اطلاع رسانی و…
با توجه به برآیند آرا و نظریات مطرح، یکی از راههای موفق بودن رفت از ورطه متلاطم اقتصادی فعلی، حضور در عرصه تولید و عرضه صنایع‌ دستی ایران می باشد.

ست هدیه گلدان میناکاری

هفت گردون خیال و حضوری متفاوت در این عرصه

بازرگانی هفت گردون خیال با سابقه حضور در این عرصه ملی و گرانقدر همواره مساعی و تلاش خود را در رشد و شکوفایی و رونق این هنر-صنعت به کار برده است و در چشم اندازی بلندمدت عنصر خلاقیت و ابداع را در برابر دیدگان خود قرار داده است تا بتواند پاسخگوی شایسته نیازهای روزآمد جامعه باشد و بر این مبنا با طراحی، تولید و عرضه پکیج هایی متفاوت، خلاقانه و جذاب تحت عناوین : بسته های اقتصادی، هدایای مدیریتی، محصولات وی آی پی، هدایای تبلیغاتی، محصولات آنتیک، هدیه اداری، هدیه رئیس، هدیه جدید، هدیه خاص، هدیه مدیر، هدیه لوکس، هدیه ویژه، هدایای مناسبتی و… پاسخی درخور و شایسته برای متقاضیان محترم فراهم آورده است.
وبسایت جامع هفت گردون خیال شما را به منظری زیبا و جذاب در این عرصه دعوت می نماید.
هفت گردون خیال بر خود فرض می‌داند تا نیل به نیاز، خواست و مطالبات شما به هدایای شکیل و نفیس صنایع دستی همراهتان باشد.

ست بشقاب و گلدان میناکاری روی سفال

این مطالب را نیز ببینید!

خرید صنایع دستی برای سال جدید

خرید صنایع دستی برای سال جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.